2649
Sök

Problem med montering av Soyafilm!

19 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej,
Beställde Soyafilm för ett tag sen och försökte mig nu i helgen på att montera de. Till största del gick det hur fint som helst, förutom att passformen var sådär(aningen för liten på 2 av rutorna). Men när jag kom till kanten på rutan där själva rutan har en massa "svarta prickar" vid övergången till den svarta kanten uppstod ett problem. Filmen vill inte fästa på dessa prickar så det bildas en 0,5 cm bred luftfylld kant runt rutan.. vilket inte ser allt för snyggt ut... Får inte alls bort den oavsett hur mycket jag trycker och har mig:/
Någon som har någon aning hur jag ska ta mig till för att få bort denna "luftkant" och få filmen att fästa?
Övrig info:
Bil 323 e36 coupe
Monteringstemperatur: ca 0-3 grader (men bör väll inte ha något med de att göra iom att filmen inte har något klister?
Film: Soyafilm

50 Inlägg
10 mars 2010
#2
blås med lite varmluft, typ med hårblås eller nått samtidigt som du trycker, använd mycket diskmedel. funkade bra för mig på min gamla audi smile


DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
10 mars 2010
#3
Man ska aldrig montera film i kyla, dumt dumt.. Använd en hårfön och värm försiktigt. Inte för mycket då är risken att filmen krymper eller skrynklar ihop sig.

93 Inlägg
10 mars 2010
#4
vet att när man "monterar" på dekaler på bilen så ska det vara minst 17+.  är väl nått likande med solfilm om ja inte har fel?

19 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#5
Jo, kanske ligger någonting i de ni säger med kylan,, men är inte de bara vid "vanlig" solfilm och dekaler? För känns inte som att soyafilmen direkt påverkas av kylan/värmen:/

Var det med soyafilm eller vanlig ddavid?

yrkeschaufför
709 Inlägg
11 mars 2010
#6
skulle inte rekomendera varken varmluft pistol eller hår för på soya film.... det är ett helt annat material än vanlig toning. dock skadar det inte om du har minst 17+ i temp som någon tidigare skrev.. men  försök att undvika varmluften..
och du kommer att få räkna med lite luft bubblor kring just svarta prickarna.
i rätt temp kan du få ner dom till 1mm kanske tongue
lycka till !! har du frågor så PMa

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

108 Inlägg
13 mars 2010
#7
Jag har monterat soyafilm på en bil jag hade förut, jag har för mig att det står i beskrivningen att det ska vara typ rumstemp eller runt +15 i af när man sätter dit den, +3 är alldeles för kallt. Jag har dessutom för mig att det stod att om man hade frågor så var det bara att ringa till dom smile Och varmluft är för vanlig toning, tror att soyafilm smälter...


yrkeschaufför
709 Inlägg
14 mars 2010
#8
ITS_CUSTOM skrev:
Jag har monterat soyafilm på en bil jag hade förut, jag har för mig att det står i beskrivningen att det ska vara typ rumstemp eller runt +15 i af när man sätter dit den, +3 är alldeles för kallt. Jag har dessutom för mig att det stod att om man hade frågor så var det bara att ringa till dom smile Och varmluft är för vanlig toning, tror att soyafilm smälter...

aa den är för kännslig för värmen och kommer att dra ihop sig som när man eldar på en plast påse :p ungefär samma

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

50 Inlägg
1 april 2010
#9
Eqan skrev:
Jo, kanske ligger någonting i de ni säger med kylan,, men är inte de bara vid "vanlig" solfilm och dekaler? För känns inte som att soyafilmen direkt påverkas av kylan/värmen:/

Var det med soyafilm eller vanlig ddavid?

det var soyafilm


Ocean Race NR:1
475 Inlägg
1 april 2010
#10
Det problem du har får du leva med, det svarta prickár du pratar om kallas raster!! När vi monterar solfilm så kan det variera mellan olika bilmodeler!
Dock så har "riktigt solfilm" en fördel med att den har lim, som innebär att du kan trycka till detta efter en vecka ca, dock så försvinner det ej helt!
Men soya film som ej har lim kan det bli svårt att få det att fästa!

mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa

Mr Solfilm
29 Inlägg
8 maj 2010
#11
Prickarna/rasterkanterna kan du tvätta med sprit och grov tvättsvamp.
Det gör att du mattar ut rasterna och filmen fastnar lättare.
Detta borde hjälpa till lite vid montering med solfilm utan klister.

Att du sedan använder dig av en solfilm med hög kvalitet och PS-lim, inte CDA-lim, gör att du ha bättre fästförmåga kring prickarna.
Klister är ingen enkel sammansättning i solfilmer med hög kvalitet utan en hög teknolgisk produkt med mycket utveckling bakom.

Rasterkansterna blir fina om du använder rätt produkt och rätt teknik.

Blytung högerfot & Gasen i botten!
Motto: Kvalitet och prestanda är nr:1
Tycker att Greenlight Magazine är en ball nättidning!


Sök