3233
Sök

Varför runda kolvar?

Gammal och grinig
362 Inlägg
12 mars 2010
#21
Det är mkt enklare att fylla en perfekt cylinder med förgasat bränsle och luft. Sen handlar det ju också om den levande kraften, varför ha en fet cylinder när du kan ha två små? Och visst, hondan fick dom in 8 ventiler per cylinder, men till vilken nytta? Dom hade med lätthet kunnat göra en fyrventilare som gick lika bra..? Ärligt talat så tror jag att dom gjorde det med CB motorerna...

2 072 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
#22
maco skrev:
msjuan skrev:
Master_J skrev:
Kan tänka mig att det är praktiskare med runda cylindrar/kolvar. Det är ju lättare att borra runda cylindrar än fyrkantiga. smile

Det tog sjutton inlägg innan det mest logiska svaret på frågan kom big_smile wink

Eh? Läste inte #4 eller?

hehe håller med big_smile läste säkert ej tråden innan han skrev tongue

Sandzoo i da house

Stålmannen
465 Inlägg
12 mars 2010
#23
sandzoo skrev:
maco skrev:
msjuan skrev:

Det tog sjutton inlägg innan det mest logiska svaret på frågan kom big_smile wink

Eh? Läste inte #4 eller?

hehe håller med big_smile läste säkert ej tråden innan han skrev tongue

Jag måste ha missat det inlägget, jag skyller på att jag nyss hade kommit hem från jobbet och var trött. big_smile


oo=00=oo
374 Inlägg
12 mars 2010
#24
maco skrev:
msjuan skrev:
Master_J skrev:
Kan tänka mig att det är praktiskare med runda cylindrar/kolvar. Det är ju lättare att borra runda cylindrar än fyrkantiga. smile

Det tog sjutton inlägg innan det mest logiska svaret på frågan kom big_smile wink

Eh? Läste inte #4 eller?

My apologizes. Tycker dock att den bästa anledningen kom i det sjuttonde inlägget. Den faktiska meningen att det är lättare att borra runda cylindrar än fyrkantiga diton. För att inte tala om kringkostnader för maskiner som ska fräsa, ytbehandla och slutligen hona fyrkantiga "cylindrar".

Freude am fahren!

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
12 mars 2010
#25
ErikAxelsson skrev:
turboforssen skrev:
försök att göra bra kolvringar som är fyrkantiga smile

Praktiskt taget omöjligt, för om dom är kantiga kan dom inte kallas "kolvRINGAR"..

En boxningsring är fyrkantig så det är väl visst möjligt? wink

/Mattias

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
12 mars 2010
#26
sandzoo skrev:
H3dlund skrev:
Honda NR 750 hade inte ovala kolvar "bara för att". Med större kolvar kunde man få fler ventiler per cylinder. Som ni ser har den 8 ventiler per kolv. Dvs en 32 ventilers 4a. smile För sin tid har den grym teknik.

jo klart att de var för ventilers skull..men de lyckades iaf.. kunde ha testat de på bil iaf.. v6 med ovala kolvar.. ventiler aa.. kanske 60 ventilare tongue

och vad ska du med så många ventiler till? Med fler rörliga delar spelar du med driftsäkerheten, maskinen kommer behöva tätare serviceintervaller osv osv. Jag tror nackdelarna överväger fördelarna. Jag ser inte heller något störra användningsområde för en sådan maskin annat än i möligtvis extrema high preformance syfte om ens då... Nej runda cylindrar har flest fördelar.

Rock'n Roll

187 Inlägg
12 mars 2010
#27
matteeee skrev:
ErikAxelsson skrev:
turboforssen skrev:
försök att göra bra kolvringar som är fyrkantiga smile

Praktiskt taget omöjligt, för om dom är kantiga kan dom inte kallas "kolvRINGAR"..

En boxningsring är fyrkantig så det är väl visst möjligt? wink

LOL!! den var rikigt bra smile undra varför det heter så egentligen..

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

517 Inlägg
12 mars 2010
#28
matteeee skrev:
ErikAxelsson skrev:
turboforssen skrev:
försök att göra bra kolvringar som är fyrkantiga smile

Praktiskt taget omöjligt, för om dom är kantiga kan dom inte kallas "kolvRINGAR"..

En boxningsring är fyrkantig så det är väl visst möjligt? wink

Bra kontRING där.. wink tog bara ett dygn att komma på den  tongue


409 Inlägg
12 mars 2010
#29
i motorer från sisu är kolvarna ovala när som är kalla och sen när dom blir varma så blir dom runda...

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
12 mars 2010
#30
NU kommer det en extra fråga till detta då..

Varför e ventilerna runda om dom hade sett ut som D så hade det ju blitt mkt enklare å fått en stor tallrik.

Å ja vist e det svårt att borra fyrkantigt men man kan ju fräsa

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Med lem
1 127 Inlägg
12 mars 2010
#31
Mattman skrev:
Det är mkt enklare att fylla en perfekt cylinder med förgasat bränsle och luft. Sen handlar det ju också om den levande kraften, varför ha en fet cylinder när du kan ha två små? Och visst, hondan fick dom in 8 ventiler per cylinder, men till vilken nytta? Dom hade med lätthet kunnat göra en fyrventilare som gick lika bra..? Ärligt talat så tror jag att dom gjorde det med CB motorerna...

Ju fler ventiler =  ju bättre flöde. MEN man har ju mindre ventiler dvs lättare, så de extra ventilerna påverkar försämrar inte som 4 stora tunga skulle göra. I såpass högt trimmade motorer så är det liiite lättare saker än vad det sitter i standardbilar.

Vilken cb motor tänker du på? Tänk på att NR 750 faktiskt kom ut 1992!! 750cc motor med 125hk vid 14 000rpm.  En Gsxr-1100 låg ju ungefär på samma effekt när den kom ut men med nästan 300cc mer!
Inte fan kan man väl vara annat än impad då denna motor är byggd på 80 talet. Den där gatmotorn är ju betydligt mildare än racemotorn. En 500cc motor som leverarade 130k vid härliga 20 000 rpm. big_smile

Finns ju fordon som kör med fler ventiler än 4v idag med, t ex. Toyota corolla har nån japanmodell med 5v topp, audi har väl nån i a4 med. Yamahas 4-taktscrossar m.m. Att det inte används idag mer än vad det görs är säkerligen pga kostnader och reglerna i olika motorsportsammanhang.


+Uppfinnare+
643 Inlägg
12 mars 2010
#32
haha, jag har funderat på samma sak. Men nu har jag fått svar på tal ^^

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur


Sök