3484
Sök

Chippad 850 turbo,dåligt ladd..

711 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#1
Chippade för ett tag sen min 850 turbo på bsr.Och givetvis hade man räknat med att få ett ladd minst på 1.0.
Men icke sa nicke,meken som lödde chipet sa att förmodligen så är fjädern i wastegaten trött.

Kollade med Bsr,men dom säljer inga wastegate till min turbo (15G)

Vill ju givetvis ha upp den i ladd så det blir lite mer tryck i spisen,ni som chippat era 850 turbos hur har ni det med laddet egentligen med orginal snurran?

Om jag letar efter en ny likadan wastegate som sitter på nu,kommer den ge mer ladd eller är det helt enkelt för klena saker?

Har även kopplat ur magnetventilen och fick då grundladdet på 0.4.
Senast redigerat av jimbon (16 mars 2010)

724 Inlägg
16 mars 2010
#2
Kolla med tm racing ang ny wastgaten...tror dom har bättre.

mina gamla 850 bilar låga på ca 1.1-1.2 i ladd...efter chip.


711 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#3
volvo-racer skrev:
Kolla med tm racing ang ny wastgaten...tror dom har bättre.

mina gamla 850 bilar låga på ca 1.1-1.2 i ladd...efter chip.

Ok ska kolla med dom,med det laddet så körde du med standard turbo/wastegate?

211 Inlägg
16 mars 2010
#4
Sist beställde jag från turbomeck.se bra sevice och bra pris. Kollat hur vacuum slangarna ser ut?


711 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#5
baloo83 skrev:
Sist beställde jag från turbomeck.se bra sevice och bra pris. Kollat hur vacuum slangarna ser ut?

Har inte sett nå skador på slangarna,men man kanske skulle köpa nya och byta ändå.
16År gör väl sitt på gummit smile

Har kollat turbomeck förut men dom har ju bara till 19T aggregatet som närmast,och det ska visst inte passa.
Men jag ska dra ett mail till dom och höra..

211 Inlägg
16 mars 2010
#6
Tror det är samma. Har för mig jag la beställning på den och skrev att det va till 850 t5 med 15g aggregat. Detta va kl 18:00 på kvällen en lördag. kl 20:00 svarade han och sa att jag skulle ha den på måndag och visst fan va den där på måndagen. Men skriv för säkerhetsskull viken bil det gäller så fixar han det nog.

Bytte mina slangar som va från 94 dom med.. Inge bra skick. vissa hade riktiga stora hål i. Värt att leta finns ju massa fler än man tror. kolla även slangen som går till laddmätaren om du har orginal kvar, ska visst vara vanligt att dom läcker bakom vänster strålkastare. Finns ju massa saker som kan få laddet att sjunka men är det nått så billigt som slang så är det ju ett plus.

Glöm inte slangklämmor


711 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#7
Plockade bort slangen mellan wastegaten  och magnetventilen idag,
tänkte att nu jävlar får man vara rädd med gasfoten så inte laddet skenar.
Men icke,bilen laddade typ 0.6 som vanligt.Det enda som jag märkte var att turbon började jobba strax efter 3000varv,så glad var den inte innan.

Vad kan man dra för slutsatser av detta?

158 Inlägg
19 mars 2010
#8
är magnetventilen hel då?

158 Inlägg
19 mars 2010
#9
För på min volvo så ladda den 0,4 originalt.. chippade den me brs ppc och då laddade den fortfarande bara 0,4. Bytte magnetventilen så blåste han upp i 1,0. innan de så gick han dåligt och svajjigt

711 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#10
equinoxe skrev:
är magnetventilen hel då?

När jag kopplade ur den från början så fick jag grundladdet på 0.4 som det ska bli.
Så jag förmodar att den mår bra.

158 Inlägg
19 mars 2010
#11
Ok Dom sa till mig på bsr efter att jag åkt tebax me en sne blick att den inte gick som den skulle. Och då sa han att jag skulle byta ventilen. Men han sa också att man kan dra bort en slang som styr trycket till turbo.. Och då sa han att man ska vara smidig på foten för den laddar tills nått ryker om det är nått som är slitet och som jag förstår så fick du bara 0,6 när du gjorde de... Plattade du pedalen imattan då?

711 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#12
Ja kan lova att plattan var totalt i botten.Har fått tipset om att katten kan vara krasslig.
Så det blir väl att hänga lös den från turbon och se..

158 Inlägg
19 mars 2010
#13
Ok då kan de va ett problem man inte vill ha... Turbon kan ha rasat..DOm sa till mig att de e ett sätt att kolla  om turbon e frisk.. Igenom att ta bort slangen så att den laddar som ett svin

158 Inlägg
19 mars 2010
#14
förhoppnings vis så är de då wastegaten som är dålig.. Byt den förts

711 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#15
Efter ett jävla justerandes på armen..

Justera armen 2 varv först:inget,5 varv:inget,14 varv inget och likaså på hela 20 varv.

Provade sen slänga på en fjäder och tillbaka till som det var före med armen i "orginal läget" ingen skillnad.
5varv och med fjäder samt slangen urkopplad mellan wg och mv så märkte man ju att den drog värre redan strax efter 3000varv och lyckades få ett ladd på 0.8 som max stundtals
,kopplade jag på slangen igen så försvann det draget som kom efter 3000varv.

Personligen så tycker jag att armen känns slapp när man drar i den utan att den är kopplad på ventilarmen.Men nu har jag aldrig förut känt på en wg och vet hur motståndet ska vara.

211 Inlägg
20 mars 2010
#16
Den ska va riktigt hård. Svårt att förklara men sitter turbon i bilen så är det ganska svårt att få kraft att dra i armen och det går knappt att öppna den då så känns den lätt så behövs det nog bytas.
Hittade frästen en läcka på ett tryckrör på min bil som betett sig likadant. Gummit som sitter på röret till insuget har en slang som kommer ut. Trodde oxå jag kollat alla slangar och rör men hade av det och började dra i det. En 3cm lång spricka dök plötsligt upp. Så det kan va värt att kolla sånt en extra gång.


711 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#17
Jag greppade stången med 3 fingrar och hade inga problem att dra i den.
Blir att köpa en ny wg då...

211 Inlägg
20 mars 2010
#18
Då är den nog wg.


711 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#19
Beställde en ny wg från turbomeck,byter den nästa helg och hoppas på det bästa.

Tack för svaren..

16 Inlägg
15 juli 2010
#20
vart det någon skillnad? kul att veta innan man beställer en wg, hehe. har samma problem..


Sök