2879
Sök

Tändstiften sitter fast som bara den på volvo 940.

17 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Äger en volvo 940 -turbo som tändstiften sitter fast som bara den.

Är rädd att jag ska dra av dom och då undrar jag om det finns något sett för att
underlätta för att få bort stiften? Värma? Något medel?
Vill verkligen inte lyfta toppen för att stiften smäller av.


4 005 Inlägg
19 mars 2010
#2
ritzg60 skrev:
Hej!

Äger en volvo 940 -turbo som tändstiften sitter fast som bara den.

Är rädd att jag ska dra av dom och då undrar jag om det finns något sett för att
underlätta för att få bort stiften? Värma? Något medel?
Vill verkligen inte lyfta toppen för att stiften smäller av.

Kan du inte köra lite dutt-dutt-tryck? smile du vet som en tryckluftskruvdragare. Brukar fungera för mig.


40 Inlägg
19 mars 2010
#3
Nä värma skall du nog inte göra då aluminium är ett känsligt mattrial. funkar det inte med muttermaskin eller med dragskaft? man kan även sätta på ett rör på dragskaftet så att man får mer kraft


17 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#4
Mutterdragare eller längre rör på dragskaft är inte testat.
Men smäller inte stiften då? Känns som dom är på bristgränsen... tar i som f*n.
Tänkte om det fanns något att göra för att underlätta innan man går på med sådana redskap?


Supraman
2 300 Inlägg
19 mars 2010
#5
Dra dit rostlösar som smörjer och låt de gosa till sig, då skär inte gängorna så lätt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Whatever :)
1 652 Inlägg
19 mars 2010
#6
som stefan Varbeg säger... Finns ett medel som heter Rost Chock.. super bra tycker jag löser upp de mesta.. fattar inte att man drar stiften så in i helvete.. risken är ju stor att gängorna är pajj i toppen om de sitter som f*n ...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

17 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#7
okej, så ni tror att ett medel kan lyckas krypa ner i gängerna?

Det här med värma.. delade meningar där.
Vissa säger att man ska värma för att få ur stiften pga att
alu expanderar mer än stålet på stiftet så teoretiskt sett så borde dom vara enklare att få ur då,.
Men vissa säger även att man inte ska värma då alu är väldigt känsligt... vet inte vilken linje jag ska gå på..?


583 Inlägg
19 mars 2010
#8
Själv röstar jag på Rostlösare & längre hävstång med en riktig sexkantig hylsa.

Har du toppen på arbetsbänken eller sitter den mot blocket?.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

5 198 Inlägg
19 mars 2010
#9
ajonasson skrev:
Själv röstar jag på Rostlösare & längre hävstång med en riktig sexkantig hylsa.

Har du toppen på arbetsbänken eller sitter den mot blocket?.

Mvh
Anders

Som TS skrev Vill verkligen inte lyfta toppen för att stiften smäller av.

17 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#10
Men då skippar jag att köra motorn varm då?
och kör bara på rostlösare...
Toppen sitter monterad.


515 Inlägg
19 mars 2010
#11
kör den varm först, fattar inte varför någon innan skrivit det? förutom han ovan ^^

§9 Annonsering gäller även signaturen!

Med.lem
3 759 Inlägg
19 mars 2010
#12
Håller med, kör med bilden så den blir varm, då går det alltid lättare..

Knacka lite på hylsan innan du drar, funkar 9 av 10 gånger.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Mr B
29 Inlägg
19 mars 2010
#13
Annars gör du en fuling lämna inte bil för tändstiftsbyte.... drar dom gängorna så får ju dom återställa bilen smile

Är man inte Dalmas får man försöka komma upp sig på annat sätt....

326 Inlägg
19 mars 2010
#14
jag har samma problem bara de att toppen inte sitter på motorn tongue jag har fått lös ett men de satt hårdare än topplocks bultarna kan jag lova tongue knäckte handtaget till tändstift hylsan tongue så bästa sättet är då rost spray? tongue



Sök