Bilen köptes in som helt gubb orginal och har genomgått en förvandling för o få en clean bruksbil :) Den förfinas ständigt med små detaljer så kommer nog alltid hålla på med något på den :)
Under onsdagskvällen började jag riva fjädringen vänster fram så den är nu loss och redo för montering med coilen.
Dock så vaknade jag med 39 graders feber igår morse så arbetet stannade av totalt... Har just nu bara 38 graders feber så ska väl på det imorrn igen hoppas jag
Såhär står den just nu
Original vs JOM
JOMen ser väldigt kort ut men dels monteras den inte på samma vis och sen trycks den inte ihop i närheten av så mycke som org gör.
Idag har jag och med mycket hjälp av farsan lyckats få dit dem främre coilsen. Monteringen har väl vart allt annat än lätt kan man säga... Inge som man ska ge sig på och göra på en parkering en eftermiddag...
Och att coilsen skulle sänka 20-60mm verkar va ren bullshit Satte dem först 40mm från bottenlägen och trode väl att den skulle funka o ha där Men efter o ha börjat sänka ner den så insåg vi snabbt att det inte kom till och funka då domkraften inte kunde bli tillräckligt låg för o komma bort Så nu ligger dem 60mm från botten och nu är den ganska lagom då jag tror den kommer sjunka ihop lite med tiden.
Efter o ha provkört så kan jag ju säga att de var precis lagom, Inte stenhård o inte för mjuk bara sådär tight o fin. Blev lite mer gokart av den nu än det var innan. Kul nu när man kör över nån sänka i vägen lr liknande så först känner man hur de bara slår till lite fram för o inte bli mer medans när de träffar bak så sjunker bilen ihop
En liten bild ska ni få iaf.
Ni som vet hur hög en e39:a utan M chassi är org vet hur låg den är
Jo precis... Ska ta hem nya högtalare så jag kan byta skräpet i hatthyllan när jag ändå har allt isär.
EDIT:
Jag vet inte vad som hände idag men fart blev de iaf Hade inte tänkt byta till coils bak på ett tag men vid lunch for jag iväg o införskaffade ett par Helix 5,25" o sätta i istället för skräpet som sitter där.
Sen var det bara o börja med den roliga rivningen av baksäte och hatthyllan. hade räknat med några timmar jobb där men efter typ 2 timmar så var allt ute och topplagringarna var inom synhåll
Äntligen är ena sidan klar iaf (Innerskärmen kvar)
Såhär kan de se ut när man byter dämpare bak på en e39:a
Förmodligen kommer andra sidan bli klar imorrnkväll sen ska den få en tvätt så man kan ta en helhetsbild av sänkningen.
EDIT 2:
De va fan va intresset va stort här nu då
Andra sidan bak gjordes igårkvälls och idag blev de åtdragning av allt och en liten provkörning innan jag satte tillbaka hatthyllan och baksätet. Funkade bra utan missljud på en gång så var bara o sätta tillbaka allt på sin plats. Nu väntar bara en finjustering och en hjulinställning... Var dock ute och provade o köra lite fort sen och kan ju meddela att den blitt bra mycket stadigare i högre farter
Då högtalarna sitter över fästet för dämparna så ska dem bort och när jag ändå gör denna operationen så kunde jag lika gärna byta högtalare med. Helix vs Org
Skitig men dock lägre än innan, Ska nog sänka ca 1cm till runt om
Ser riktigt bra ut. Men jag såg att du skrev lite tidigare i projektet angående å sätta regskylten på gallret. Gör inte det..Det ser inge bra ut. Du har en bild på min sida på min gamla 523:a som jag hade skylten på nätet. Det ser konstigt ut...
Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket
Jo de va fan vad de såg konstigt ut... Men då får de bli en normal hållare utan reklam som jag sätter med dubbelhäftande tejp eller nått liknande.
Ska väl skruva ner coilsen en bit idag o se hur de blir. Sen ska jag slita av den gamla fula bak kofångarn o provmontera M spoilern så ska allt iväg på lack i nästa vecka är det tänkt.
Jo de va fan vad de såg konstigt ut... Men då får de bli en normal hållare utan reklam som jag sätter med dubbelhäftande tejp eller nått liknande.
Ska väl skruva ner coilsen en bit idag o se hur de blir. Sen ska jag slita av den gamla fula bak kofångarn o provmontera M spoilern så ska allt iväg på lack i nästa vecka är det tänkt.
Sätt nummerplåten med häftmassa direkt på fångarna , blir cleanast så. Ska fota mina skyltar och häftmassan jag använder. Bilder ikväll i 523ans eller 330ns projekttråd
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Idag har vart en liten fixardag typ... Började med och städa garaget och stoppa undan alla gamla bmw delar som blitt över nu efter diverse byten av delar
Bilen står förövrigt utan bakre kofångare då jag testmonterade den bakra M spoilern igår. Även innerskärmarna bak är demonterade för o förenkla montering av kofångarn.
Sen fick jag för mig att jag skulle ha rent allt Körde ut bilen på betongplattan bakom ladugården och hissade upp baken i vädret för att komma åt allt. Flyt hade jag då slangen med luft räckte precis från garaget så jag enkelt kunde få loss hjulmuttrarna
Tog en sida i taget då jag även skulle sänka coilsen 1cm.
Har även snackat med lackerarn idag så den 3:e maj ska front+bak lämnas för lack
Såhär ser en e39:a ut utan bakre kofångare
Höger sidan, Rent och fint
Allt jag hann fota på vänstersidan innan batteriet dog i kameran...
Har fått ner bilen så pass nu iaf att det är omöjligt att få in en domkraft nånstans Kör jag upp på 2" plankor så är det precis så det går