3745
Sök

Hur återställer man motorn till 0 mil ?

420 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
#1
Hey, då va de jag här igen ja med en annan fråga..

hur återställerman motorn till 0 min egentligen ? då menar jag inte att man ska fuska och ändra mätarna, utan vad måste man göra med motorn för att den ska bli "noll-ställd" ? såklart så kommer det komma någon o säga, EHHH UHHH BYTA MOTOR DÖÖÖH ? " men måste man verkligen byta HELA motorn för att den sak bli som " ny " ?

tack på förhand smile

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

Det är alltid gratis ost i råttfällan
175 Inlägg
26 mars 2010
#2
nej, du behöver bara byta det mesta av de rörliga delarna i motorn....

"Assumption is the mother of all fuckups"

420 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
#3
har du någonsin gjort / funderat på att göra det själv ? eller känner någon kanske?

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

Handledare
1 481 Inlägg
26 mars 2010
#4
Fullständig renovering. D.v.s. Borra blocket, i med nya kolvar och ringar, nya lager överallt i motorn samt slipa kamaxeln, vevaxeln och balansaxel. Ska man vara riktigt säker så ska man kanske byta stakarna också. Kan vara utmattade. Fräsa ventilsäten, nya ventiler, nya ventilfjädrar samt nya packningar och tätningar överallt. Ny vattenpump och oljepump. Ja, sen måla blocket i nån fräsch färg och så smacka ihop allting med noggranna toleranser.  Då har Du en i stort sett ny grundmotor. Sedan så har Du en massa komponenter runtomkring också. Generator, Insprutning, ev. turbo m.m.


420 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
#5
ok tack så mycket för du tog tid och svara smile .. bara en fråga till, "renoverar" verkstäder motorn då ? och hur mycket kan det kosta tror du smile tack igen

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

Olika
907 Inlägg
26 mars 2010
#6
saab_sonett skrev:
Fullständig renovering. D.v.s. Borra blocket, i med nya kolvar och ringar, nya lager överallt i motorn samt slipa kamaxeln, vevaxeln och balansaxel. Ska man vara riktigt säker så ska man kanske byta stakarna också. Kan vara utmattade. Fräsa ventilsäten, nya ventiler, nya ventilfjädrar samt nya packningar och tätningar överallt. Ny vattenpump och oljepump. Ja, sen måla blocket i nån fräsch färg och så smacka ihop allting med noggranna toleranser.  Då har Du en i stort sett ny grundmotor. Sedan så har Du en massa komponenter runtomkring också. Generator, Insprutning, ev. turbo m.m.

Men då är den ju bara renoverad, den är ju inte som den var när den kom ny från fabriken eftersom man tex går upp till överdimension när man borrar blocket och slipar vevaxeln.
Som den var när den var ny kommer den aldrig mera kunna bli.

Mvh
Fredrik

463 Inlägg
26 mars 2010
#7
Oftast lagar man det som är trasigt.. Vad är du ute efter? Bilen som motorn sitter i kommer ju fortfarande vara lika sliten som innan motorrenoveringen om du inte gör en fulständig renovering av den och.. Men dyrt blir det i alla fall..

Olika
907 Inlägg
26 mars 2010
#8
Danyeal skrev:
ok tack så mycket för du tog tid och svara smile .. bara en fråga till, "renoverar" verkstäder motorn då ? och hur mycket kan det kosta tror du smile tack igen

Många verkstäder kör med utbytessystem, de köper en renoverad motor från någon motorrenoverare och skickar sedan in den dåliga i "pant". Vege.se är stora på utbeytesmotorer.

Att renovera en motor helt är DYRT, speciellt om man ska betala en verkstad för det, oavsett om det är en 2-cyl eller V12...

Mvh
Fredrik

420 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
#9
Okej, då fick jag svar på mina frågor, tack så mycket allihopa smile Trevlig helg.

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

Handledare
1 481 Inlägg
26 mars 2010
#10
fredriq skrev:
saab_sonett skrev:
Fullständig renovering. D.v.s. Borra blocket, i med nya kolvar och ringar, nya lager överallt i motorn samt slipa kamaxeln, vevaxeln och balansaxel. Ska man vara riktigt säker så ska man kanske byta stakarna också. Kan vara utmattade. Fräsa ventilsäten, nya ventiler, nya ventilfjädrar samt nya packningar och tätningar överallt. Ny vattenpump och oljepump. Ja, sen måla blocket i nån fräsch färg och så smacka ihop allting med noggranna toleranser.  Då har Du en i stort sett ny grundmotor. Sedan så har Du en massa komponenter runtomkring också. Generator, Insprutning, ev. turbo m.m.

Men då är den ju bara renoverad, den är ju inte som den var när den kom ny från fabriken eftersom man tex går upp till överdimension när man borrar blocket och slipar vevaxeln.
Som den var när den var ny kommer den aldrig mera kunna bli.

Ööö. Nej den har inte exakt samma mått som när den var ny, men den är troligen i bättre skick än när den var ny eftersom man vid renovering kan vara mer noggrann än vad fabrikstoleranser ger. Men tycker du att en överdimension på 0,25 mm är en nackdel så kan jag hålla med.
Däremot så blir det dyrt om du inte kan göra all montering och inpassning av lager själv.


2 021 Inlägg
26 mars 2010
#11
Totalrenovering som ovanstående skrivit + allt omkring generator och andra aggregat, spridare mm



Sök