3852
Sök

Volv s40 t4, kokar igen..

110 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej, för ett par månader sen hade jag samma problem;

Startar bilen, temperaturen går upp relativt snabbt i jag kan köra på låga varv då går den inte upp över 100 grader men kommer jag på 2000 varv så går den snabbt upp till 120+.

Sist bytade jag termostat samt vattenpump då fungerade allt efter.

Men nu idag hände samma igen. Den vattenpump som jag satt dit har en plåtimpeller så det borde verkligen inte vara den. Sen öppnar jag luftningsventilen sprutar de vatten som de ska de gjorde de inte när vattenpumpen var sönder.

Har testat köra bilen utan termostat men det hjälper inte.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

352 Inlägg
26 mars 2010
#2
kollat temp givaren?

"You can have any brew you want, as long as it's a Corona"

110 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
#3
Biggi skrev:
kollat temp givaren?

Nepp,

dock så har jag precis test spola igenom hela systemet, kollat så att termostaten fungerar o de gör den,

dock så märker jag att vattnet står still och jag får inget i retur. Lutar de mot vattenpumpen igen?

110 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#4
Jag gjorde ytterligare ett försök att ta bort termostaten o köra utan den, bilen höll då ca: 50 grader. Jag satte tillbaka termostaten och då höll den stabilt 80 grader i över 2 mil. Sedan stod bilen still i 3 timmar och när jag sedan startade den gick temperaturen upp över 110 grader igen. Tog bort termostaten och då satte jag farthållaren på 80km/h och då pendla temperaturen mellan 80-105 grader. Upp och ner hela tiden.

Några förslag?

Tillägg:
Det kokar inte i expansionskärlet när bilen är på 100+ grader.
Senast redigerat av thrinker (28 mars 2010)

508 Inlägg
28 mars 2010
#5
är du s'ker på att du fått bort all luft i systemet?

110 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#6
mulleri skrev:
är du s'ker på att du fått bort all luft i systemet?

Jag körde ju med bilen i två månader utan några problem den låg alltid runt 90 grader. Hur kan de komma in luft i systemet bara sådär?

392 Inlägg
31 mars 2010
#7
Morsans bil hade precis samma problem. Då var det vattenpumpen som gått. Och då hade hon bytt just den bara 6 månader innan. Verkstadsgubben förstod noll, han vägrade först tro att de var den då han visste att han bytt den. Slutade med att det gick på garantin.. lycka till


110 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
#8
striper skrev:
Morsans bil hade precis samma problem. Då var det vattenpumpen som gått. Och då hade hon bytt just den bara 6 månader innan. Verkstadsgubben förstod noll, han vägrade först tro att de var den då han visste att han bytt den. Slutade med att det gick på garantin.. lycka till

Idag rev jag ner vattenpumpen igen och den var inte sönder, har köpt ytterliggare en ny termostat och spolat rent systemet, fungerar fortfarande inte.

Läste i min Haynes bok och citerar:
"På turbo modeller och senare GDI-motorer styr givaren också för kylvätske-temperaturgivaren."

Sen står de också att om den skulle vara sönder så tänds en varningslampa, så jag antar att man kan utesluta den.

____________________

Även om motorn går över 110 grader och över så kokar den inte i kärlet och det förvånar mig.

Slutligen, temperaturen varierar något fruktansvärt från 70 till 110 grader ner till 80 upp till 100 på bara 5-10 minuter.



Några förslag?

OSR CREW
146 Inlägg
9 april 2010
#9
är det mätarnålen som när hög temp? verkar nästan som om det  är problem med mätaren i bilen, vid 110 grader så borde väll kärlet koka?? Eller? :S hmm

Livet är det som passerar när du håller på med annat.

110 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
#10
Ja det tycker jag med, det är en digital mätare. Kan det vara den som spökar?

1 122 Inlägg
9 april 2010
#11
låter som min audi. Funkar fläkten för dig?

gasa nu foer faen!

110 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
#12
Japp fläkten går på runt 100-105 grader.

429 Inlägg
9 april 2010
#13
Du skulle skaffa dig en lasermätare som mäter hur varm det är där du riktar lasern.
Hade nyligen en BMW på jobbet som kokade enligt mätaren men runt tempgivaren var det bara 80grader så givaren kan det mycket väl vara som spökar..

Hur hårda blir kylarslangarna? Går det hålla någorlunda på de?
Kylarslanarna ska bli hårda o skit varma men är motorn ca.120grader så ska det vara en rätt bra skillnad på hur hårda slangarna är...

När bilen har ståt ett tag och när du startar den, går den på alla cylinderna då?
Drar den något kylarvatten?
Annras så tynder det på topplockspackning


Forummoderator
10 576 Inlägg
9 april 2010
#14
topplockspackningen...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

110 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
#15
jonas 740 skrev:
Du skulle skaffa dig en lasermätare som mäter hur varm det är där du riktar lasern.
Hade nyligen en BMW på jobbet som kokade enligt mätaren men runt tempgivaren var det bara 80grader så givaren kan det mycket väl vara som spökar..

Hur hårda blir kylarslangarna? Går det hålla någorlunda på de?
Kylarslanarna ska bli hårda o skit varma men är motorn ca.120grader så ska det vara en rätt bra skillnad på hur hårda slangarna är...

När bilen har ståt ett tag och när du startar den, går den på alla cylinderna då?
Drar den något kylarvatten?
Annras så tynder det på topplockspackning

kylslangarna blir inte så hårda, kan fortfarande klämma på dom enkelt, inte jätte högt tryck i systemet, kan vara topplockspackningen, såg ut såhär i vattenpumpen:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/38434/900618_72hye2.jpg

antar att de läckt in olja, dock så var inte oljestickan vit.

(trodde det var kalkavlagringar för att det blev som pulver när jag drog med fingret)

S40 T4
584 Inlägg
9 april 2010
#16
lyssna nu på torpis för han vet vad han snackar om big_smile


110 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#17
Shady_killen skrev:
lyssna nu på torpis för han vet vad han snackar om big_smile

Jo men att köpa en topplockspacknings kitt för 2000kr när man är student och får 2700kr / månad är svårt.cool

Har läst om det mer idag och märker absolut inga som helst fel på motorn i övrigt. Luktar inte avgaser i kärlet, ryker inte någon vit rök,hackar inte,tickar inte, sen såg jag inget vitt på oljestickan samt olje locket:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/38434/900737_sv365z.jpg

* Voff voff *
10 736 Inlägg
10 april 2010
#18
thrinker skrev:
Japp fläkten går på runt 100-105 grader.

Då är jag ganska så säker på att du har samma fel på din som jag har haft på 2 av mina tidigare bilar...

Din kylfläkt har två lägen! Ett normalt och ett full-fart! Full-fart-läget aktiveras när det är kris, dvs precis innan bilen annars kokar (ungefär vid 100-105 grader)! Det normala läget däremot ska gå igång senast strax över 90 grader och normalt sett uppnås aldrig full-farts-läget!

Enklaste sättet att kolla detta är att tvångsköra fläktens två lägen! I båda fallen på mina bilar har fläktens ena (normal-läget) läge varit stendött!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

110 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#19
Brådhis skrev:
thrinker skrev:
Japp fläkten går på runt 100-105 grader.

Då är jag ganska så säker på att du har samma fel på din som jag har haft på 2 av mina tidigare bilar...

Din kylfläkt har två lägen! Ett normalt och ett full-fart! Full-fart-läget aktiveras när det är kris, dvs precis innan bilen annars kokar (ungefär vid 100-105 grader)! Det normala läget däremot ska gå igång senast strax över 90 grader och normalt sett uppnås aldrig full-farts-läget!

Enklaste sättet att kolla detta är att tvångsköra fläktens två lägen! I båda fallen på mina bilar har fläktens ena (normal-läget) läge varit stendött!

//Brådhis

Intressant, hur tvångskör jag fläkten? Är det bara att rycka kabeln och sätta spänning på den?

* Voff voff *
10 736 Inlägg
10 april 2010
#20
thrinker skrev:
Brådhis skrev:
thrinker skrev:
Japp fläkten går på runt 100-105 grader.

Då är jag ganska så säker på att du har samma fel på din som jag har haft på 2 av mina tidigare bilar...

Din kylfläkt har två lägen! Ett normalt och ett full-fart! Full-fart-läget aktiveras när det är kris, dvs precis innan bilen annars kokar (ungefär vid 100-105 grader)! Det normala läget däremot ska gå igång senast strax över 90 grader och normalt sett uppnås aldrig full-farts-läget!

Enklaste sättet att kolla detta är att tvångsköra fläktens två lägen! I båda fallen på mina bilar har fläktens ena (normal-läget) läge varit stendött!

//Brådhis

Intressant, hur tvångskör jag fläkten? Är det bara att rycka kabeln och sätta spänning på den?

Ja, enklast är att du lokaliserar reläet för fläkten och lossar kontakten på det och tvångskör dom två lägena där! Dra en lös plus från t.ex. batteriet bara! Men du har 3 kablar in i fläkten normalt sett och två av dom är färgade och en är svart! Dom färgade är hög- och normalfart!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök