3552
Sök

Vilken småbil ger mest för pengarna??

13 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
Sitter på blocket och kikar på bilar i småbilsklassen sedan på youtube och försöker få en uppfattning om körglädjen av bilen, bl.a. Men det är mycket knepigt.
Kör för närvarande mestadels runt i en liten Toyota aygo som bruksbil, och måste säga att lever upp till sitt rykte. Billig i försäkring/skatt, bensinkostnaden ligger på en extremt liten nivå.
Kanon.

Men sen att man känner avsky varje gång man ska köra den är ju en annan femma.
Speciellt sitt/körställningen är åt helskotta.
Är inte speciellt överdrivet lång, men skjuter man fram stolen för att - sådärja, nu sitter jag bra. -Jaha, då ligger knät emot tändningen. Och på andra sidan, fläktreglaget som tycker på knät.
Hela tiden dessa två från varsit håll.

Det enda är att åka bak med stolen ganska mycket, och det är ju inte heller bra..

Hela tiden någonting som driver än till vansinne, och för o inte tala om hur knät skulle må vid en krock. byeybe.
Inte kul att kliva ur på bilen varje gång och känna avsky för en bil som är konstruerad på ett sånt oerhört skitdåligt sätt.
Och sen får man vrida ratten tjugo varv känns det som vid fickparkering.

Kan klaga på mycket mer, men man får ju ändå vad man betalar för. Det är ju ingen överraskning. En billig och bra och driftsäker bil...

Men åter till frågan, vad finns det då för andra bilar i det segmentet och liknande Prisklass som ger lite mer? komfort.

Tittat på:
Nya Ibiza 09 frammåt- (om den gått lite) strax över 100.000 strecket
Nya Mazda2
Ford Ka/fiesta
Skoda fabia
Mitsubishi Colt
Fler...?

Någon som har erfarenhet av modeller i småbilsklassen?
Allar är ju "ack så tråkiga" va det gäller hästar.
Men ska man ha många hästar i stallet drar kostnaden iväg betydligt mycket mer.

Tips på mest minibil 2008- för pengarna?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
26 mars 2010
Kan säga att Polon är ganska mkt bil för pengarna. Framförallt i det avseendet att den aldrig krånglar och att den har samma värde nu som för 1½ år sen när den köptes..andrahandsvärdet är viktigt för min del iaf

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 mars 2010
Har själv funderat över en småbil, och kikat på åtminstone de bilar du räknar upp. Av dem håller jag Skoda Fabia högst, trevligast och mest (vettig) bil för pengarna. Dock kommer en facelift strax med nya snålare motorer, vänta på den! Facelift är presenterad, du ser den tex på Skodas internationella sida. Men kommer inte till Sverige förens maj om jag minns rätt.

En annan fantastisk småbil är Fiat 500, visst är den dyr men också en väldigt speciell bil. Bortser man från det uppenbara, utseendet och att man blir glad av att se den, är den både bekväm och otroligt smidig att köra. 1.2 är väl lämpligast, miljöbil, snål och passar bättre till vardags än 1.4 som är rejält klen på lägre varv.
Känns priset för högt? Glöm inte att Ford Ka är samma bil med annan design och en lägre prislapp, runt 100k nypris.

Sedan finns Fiats italienska kusin Alfa Romeo MiTo, ingen bil jag kört men ser bra ut och Alfa brukar kunna leverera körglada bilar.

Opel Corsa är även den trevlig, dock upplevde jag sikten dålig. Vill även nämna Mercedes A-klass, senaste generationen från 2005. En välbyggd, praktisk och säker bil som man sitter högt och har bra sikt i. Vissa frågetecken om kvalitén dock, Mercedes har haft lite problem med rost och el. Men sägs vara ordnat på den senaste modellen.

Lycka till med köpet! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 005 Inlägg
27 mars 2010
Mortalis skrev:
Kan säga att Polon är ganska mkt bil för pengarna. Framförallt i det avseendet att den aldrig krånglar och att den har samma värde nu som för 1½ år sen när den köptes..andrahandsvärdet är viktigt för min del iaf

håller med här!

587 Inlägg
27 mars 2010
Nya suzuki alton kanske? den gamla är ingen höjdare ( har en själv ) men man åker billigt i den och kostnader i förs. skatt å delar ligger bra till också.

442 Inlägg
27 mars 2010
linuslinje skrev:
Mortalis skrev:

håller med här!

Även jag håller med här.

Den Polon såldes med ett utrustningspaket under en period som hette Masters eller liknande. Välutrustad liten bil med farthållare och de flesta funktioner man kan tänkas behöva i en bruksbil.

Kört mycket långdistans och att sträckköra 140 mil var absolut inga problem! 80 hkr-versionen ligger på stabila 0,55 - 0,65 på motorväg beroende på körstil (dock med dubbade vinterdäck).

Även Fabian är vettig, ligger aningen bättre till i pris.
Senast redigerat av MiWi (27 mars 2010)

347 Inlägg
27 mars 2010
Renault clio, den senaste modellen med 1,2t motorn tycker jag ger mycket för pengarna. Den känns nästan som att köra en stor bil. Väldigt tyst och komfortabel med tanke på storleken. Bekväma säten och originalstereon är faktiskt helt okej.

Sen finns senaste modellen av Twingo. Jag har inte kört den men prismässigt verkar den ligga bra till. 1,2 16v motorn är ganska rapp i en sån liten bil.

13 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
Många bra tips tack, oavsett hur många tester man läser känns det alltid som om det slutar hos volkswagen koncernen som ger mest riktig bil för pengarna.
(alltså att fjädringen inte åker i botten för man är fler än tre personer i bilen, och all motorstyrka försvinner. Som sker i nuvarande aygo..

Heller verkar inte ex. ford fiesta bjuda på mer bil än just ibiza.

1337
1 343 Inlägg
27 mars 2010
mest bil för pengarna måste vara hyundai eller Kia.
Svårslagen nybilsgaranti plus att de ligger i rätt pris..
Vw är ju mycket dyrare i inköp och mycket sämre garantier..

I'm not a fighter, I'm a lover!

74 Inlägg
27 mars 2010
Om jag fick välja mellan en Opel Corsa eller VW Polo så väljer jag Corsan varje dag. Fy fan vad jag hatar polo

Fritidsutforskare på heltid

Sök