Har själv funderat över en småbil, och kikat på åtminstone de bilar du räknar upp. Av dem håller jag Skoda Fabia högst, trevligast och mest (vettig) bil för pengarna. Dock kommer en facelift strax med nya snålare motorer, vänta på den! Facelift är presenterad, du ser den tex på Skodas internationella sida. Men kommer inte till Sverige förens maj om jag minns rätt.
En annan fantastisk småbil är Fiat 500, visst är den dyr men också en väldigt speciell bil. Bortser man från det uppenbara, utseendet och att man blir glad av att se den, är den både bekväm och otroligt smidig att köra. 1.2 är väl lämpligast, miljöbil, snål och passar bättre till vardags än 1.4 som är rejält klen på lägre varv.
Känns priset för högt? Glöm inte att Ford Ka är samma bil med annan design och en lägre prislapp, runt 100k nypris.
Sedan finns Fiats italienska kusin Alfa Romeo MiTo, ingen bil jag kört men ser bra ut och Alfa brukar kunna leverera körglada bilar.
Opel Corsa är även den trevlig, dock upplevde jag sikten dålig. Vill även nämna Mercedes A-klass, senaste generationen från 2005. En välbyggd, praktisk och säker bil som man sitter högt och har bra sikt i. Vissa frågetecken om kvalitén dock, Mercedes har haft lite problem med rost och el. Men sägs vara ordnat på den senaste modellen.
Lycka till med köpet!