3913
Sök

Ljudbygga i en mazda 323F??

572 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
Hallå.. Jag har då en mazda 323F. Har någon av er en bra ide hur jag ska få ut bästa möjliga ljudet från skuffen till kupen?? Jag har 2st 12" och 2 st 10" som jag kan använda som basar.

Tack för svaren.

DZ Design På Facebook

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
27 mars 2010
Dannz0 skrev:
Hallå.. Jag har då en mazda 323F. Har någon av er en bra ide hur jag ska få ut bästa möjliga ljudet från skuffen till kupen?? Jag har 2st 12" och 2 st 10" som jag kan använda som basar.

Tack för svaren.

du skaffar ett steg som orkar driva basarna till max. några batterier. dämpar bilen.  sen använder du de 2 basar du anser ge mest utav dina. dvs. antingen 12" eller 10"

hellre för mkt power till basarna än för lite. svårare än så är de inte, så får du kontroll över basarna på köpet.

572 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
Dannz0 skrev:

Tack för svaren.

du skaffar ett steg som orkar driva basarna till max. några batterier. dämpar bilen.  sen använder du de 2 basar du anser ge mest utav dina. dvs. antingen 12" eller 10"

hellre för mkt power till basarna än för lite. svårare än så är de inte, så får du kontroll över basarna på köpet.

Okej okej.. Men just nu så slår basarna rakt in i skuffen. kan man inte göra något åt det? elelr det e skitsamma?? Kommer slutsteg till 12orna snart som får dom att spela ut fullt o lita till hehe smile Men att ljudisolera bilen hade ju varit en fördel.. smile Får fan köpa lite dämpmatrial.. Någon som vet hur biltemas Dämpmatrial e???
Senast redigerat av Dannz0 (27 mars 2010)

DZ Design På Facebook

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
27 mars 2010
du bör väl ändå ha så basarna spelar ut mot luckan tongue i 323f..

sen stabilt monterat. rätt låda. portad. helst "rätt" steg för att driva basarna med. dvs. riktiga watt inte nå kalle anka watt.. när du betalar för skitet och de är i stil med dls, kicker, DD, audison, pioneer. ja då kan du lita på att de låter bättre än med nå billig skit. dämpning av bilen ger mycket, om inte annat så kommer de låta förbannat mkt bättre. biltemas skit funkar väl, men kolla på blekingebilradio, eller på brl, m1 mattor. kostar lite mer men 10000gånger mer värt.

du köper alltså ett monosteg till basarna. med minst 1000wrms 1ohm av erkänt bra märke. då kommer det att spela. samt se över kablaget. minst 35mm2 kablage till det. samt rätt avsäkrat. 150amp typ...

572 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
du bör väl ändå ha så basarna spelar ut mot luckan tongue i 323f..

sen stabilt monterat. rätt låda. portad. helst "rätt" steg för att driva basarna med. dvs. riktiga watt inte nå kalle anka watt.. när du betalar för skitet och de är i stil med dls, kicker, DD, audison, pioneer. ja då kan du lita på att de låter bättre än med nå billig skit. dämpning av bilen ger mycket, om inte annat så kommer de låta förbannat mkt bättre. biltemas skit funkar väl, men kolla på blekingebilradio, eller på brl, m1 mattor. kostar lite mer men 10000gånger mer värt.

du köper alltså ett monosteg till basarna. med minst 1000wrms 1ohm av erkänt bra märke. då kommer det att spela. samt se över kablaget. minst 35mm2 kablage till det. samt rätt avsäkrat. 150amp typ...

Ja jag får se hur det blir med steget. Har ju redan besällt det.. Men det kan inte vara så svårsålt =P Och jag har tänkt skaffa grövre kablar o störe amp säkring när jag får ett bra slutsteg.. Jag får köpa dämpmatta till hela bilen då =P E ju inte så bra ljudisolerat orginal. Hehe... Tack för infon smile

DZ Design På Facebook

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 mars 2010
alltså, jag skulle ju byta basar om jag vore du med tongue sälja allt och köp ordentligt direkt, lönar sig alltid.. smile

fast är man inte kräsen så sure, då kan man ha skit, men då får man ju räkna med att de inte låter bra heller....

572 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
alltså, jag skulle ju byta basar om jag vore du med tongue sälja allt och köp ordentligt direkt, lönar sig alltid.. smile

fast är man inte kräsen så sure, då kan man ha skit, men då får man ju räkna med att de inte låter bra heller....

Näjag vill inte sälja mina basar.. Dom e dom bästa jag har haft.. Där e ändå 1200Watt och 600Rms.. Så det klarar jag mig på länge.. Behöver bara ett bra slutsteg.. Jag ahr en likadan som ligger. Får det platts så blir det tre 12or senare..

DZ Design På Facebook

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 mars 2010
Dannz0 skrev:
pattilatti2 skrev:

Näjag vill inte sälja mina basar.. Dom e dom bästa jag har haft.. Där e ändå 1200Watt och 600Rms.. Så det klarar jag mig på länge.. Behöver bara ett bra slutsteg.. Jag ahr en likadan som ligger. Får det platts så blir det tre 12or senare..

mmm. då bör du ju ha minst ett dls A6 steg. det ger 1200wrms 1 ohm... finns ju fler alt. men de är skapligt billigt. SPL har ju även de flera i ungefär samma prisklass.

stRaend
28 mars 2010
vad är det för basar?

572 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
Dannz0 skrev:
pattilatti2 skrev:

mmm. då bör du ju ha minst ett dls A6 steg. det ger 1200wrms 1 ohm... finns ju fler alt. men de är skapligt billigt. SPL har ju även de flera i ungefär samma prisklass.

Okej.. Ja jag får se när jag har fått hem mitt steg o se. Hade en gång ett no name steg. O det krämade ut bra kraft faktiskt. Det va på 1600watt.

DZ Design På Facebook

572 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
vad är det för basar?

Det e faktiskt stylingbutiken audio basar.. Bättre än jag förväntade mig när jag köpte dom.. Jag har bara fått ut 120Rms Watt från dom o dom  gör så vindrutetorkarna vibrerar. Så jag e nöjd

DZ Design På Facebook

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 mars 2010
Dannz0 skrev:
pattilatti2 skrev:
Dannz0 skrev:

Okej.. Ja jag får se när jag har fått hem mitt steg o se. Hade en gång ett no name steg. O det krämade ut bra kraft faktiskt. Det va på 1600watt.

du ser ju va de ska avsäkras på tongue är de typ 30amp. så kan du ju gissa va watten är tongue

stRaend
28 mars 2010
432w innan säkringen går ifall det är 30A smile

effekt=spänning*ampere

? = 14.4*30

Svar: 432

572 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
Dannz0 skrev:
pattilatti2 skrev:

du ser ju va de ska avsäkras på tongue är de typ 30amp. så kan du ju gissa va watten är tongue

Ja det slutsteget kommer jag inte ihår vad det va säkrat på. .men har för mig det va 2x60amp. Men som sagt.. jag e intresserad av ditt steg.. smile

DZ Design På Facebook

572 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
stRaend skrev:

effekt=spänning*ampere

? = 14.4*30

Jag har aldrig varit med om att en säkring på slutsteget har gått sönder.. MEn det jag ahr nu e säkrat på 50A HEhe..

DZ Design På Facebook

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 mars 2010
stRaend skrev:

effekt=spänning*ampere

? = 14.4*30

EFFEKTFÖRLUSTEN då? wink

14*30*0,6 är mer närmare sanningen skulle jag tro. dvs 252 tongue

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 mars 2010
Lonefox skrev:
stRaend skrev:

effekt=spänning*ampere

? = 14.4*30

EFFEKTFÖRLUSTEN då? wink

hehe. tack smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 mars 2010
Lonefox skrev:
stRaend skrev:

effekt=spänning*ampere

? = 14.4*30

EFFEKTFÖRLUSTEN då? wink

Enligt din beräkning så ska mitt steg ge 648w (14,4*75*0,6), men är specat till 400w? tongue

Kan du försöka förklara för en okunnig här hur man anpassar beräkningen efter sin egen utrustning eller vad man ska säga? Hade varit kul att förstå! smile

Edit: Btw, ursäkta att jag lägger beslag på tråden! smile
Senast redigerat av _DamnIt (28 mars 2010)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 mars 2010
_DamnIt skrev:
Lonefox skrev:
stRaend skrev:

effekt=spänning*ampere

? = 14.4*30

EFFEKTFÖRLUSTEN då? wink

Enligt din beräkning så ska mitt steg ge 648w (14,4*75*0,6), men är specat till 400w? tongue

Kan du försöka förklara för en okunnig här hur man anpassar beräkningen efter sin egen utrustning eller vad man ska säga? Hade varit kul att förstå! smile

Mina Audison är specade till 405W RMS avsäkrad med 60A (SRx 5) och 1210W RMS avsäkrad med 100A (LRx 5.1k).......hur förklarar du det? JAG gör det inte....på annat sätt än att de måste ha en FÖRBANNAT bra effektivitet i sina steg.

Men att ditt steg är specat till 400W RMS är inte detsamma som en snabb teoretisk uppskattning av MAX vad den kan lämna.
Enda sättet att få reda på vad ett steg eg. lämnar är att mäta upp det i mätbänk.

Ber även jag om ursäkt till TS för off-topic.
Senast redigerat av Lonefox (28 mars 2010)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 mars 2010
Lonefox skrev:
_DamnIt skrev:
Lonefox skrev:

EFFEKTFÖRLUSTEN då? wink

Mina Audison är specade till 405W RMS avsäkrad med 60A (SRx 5) och 1210W RMS avsäkrad med 100A (LRx 5.1k).......hur förklarar du det? JAG gör det inte....på annat sätt än att de måste ha en FÖRBANNAT bra effektivitet i sina steg.

Men att ditt steg är specat till 400W RMS är inte detsamma som en snabb teoretisk uppskattning av MAX vad den kan lämna.
Enda sättet att få reda på vad ett steg eg. lämnar är att mäta upp det i mätbänk.

Ber även jag om ursäkt till TS för off-topic.

Så om jag förstått det rätt, så den effekten man räknar ut där, är om alla omständigheter är perfekta då?

Sök