fwd skrev:
Rquired skrev:
fwd skrev:
Vad drar en 328i ~blandad körning?
Vanliga fel på dessa bilar?
Om man ska kika på audi/volvo med turbo, vad är att rekomendera då?
Vanliga fel på 328i hittar du på
www.autopower.se, gå in under "begagnatguiden" och "E36". Den sammanfattar det mesta som det finns minsta risk för.
Vad den drar beror lite på hur du kör, men rätt tung gasfot och en jämn blandning av landsväg och stadskörning (Men relativt lite motorväg) drar min bil 0.9020L/mil uppmätt med tankkvitto och tripp. Som bäst har jag mätt upp den på 0.86, men det var lite lugnare körning i vintras. Men över litern blandad körning hamnar den inte om du inte kör riktigt hårt.
Andra alternativ är väl snarare Audi A4 1.8t (gärna med quattro), Audi S4/S6 finns med 2.2t och är rolig med bra fart i.
Skall man kika efter svenskt finns Volvo 850, dels som T5 med R-modellerna slår ännu högre! Även S40 är ett alternativ, tex. 2.0t eller T4 men då tycker jag 850/S70 är trevligare. Och Saab har en del med, en fin 9000 eller varför inte en 9-5? Men 9-3 hade jag inte köpt.
Sarge: Nej, hoppar av vägen händer väl inte. Väghållningen duger till vardags med måttlig effekt, men för en motorstark bil är det inte ok.Tycker jag.
Jag hade funderingar på e46 av något slag. Har läst igenom guiden på dom nu också. Tack så mycket!
Vilken prisklass bör en sån ligga i, i förhållande till mil osv? Vet att det är otroligt svårt att säga eftersom skicket kan variera väldigt mycket. Är milen någonting att stirra sig blind på eller?
Har varit i banorna om en a4 som jag skrev tidigare, funderingarna gick mycket på att köpa en lite billigare a4 och fixa upp lite. Finns det någon guide till dessa någonstans?
Har hört lite bland folk ang. s40 2.0t och T4, är det stor skillnad i ägandekonstnader på dessa? Hur ligger dom jämfört med 328/323 ?
En Saab 9000 kan jag direkt utesluta då dessa inte faller mig i smaken ett dugg. Vi har som jag skrev en 9-3 nu från -06 och även haft 2st 9-5or, ena kombi den andra inte. Dock så var det på tiden jag inte övningskörde bil
9-5 och 9-3 finns helt klart också ett intresse för, dock så är suget efter en BMW störst just nu då jag tycker dessa slår övriga med hästlängder i utséendet.
Ok, så det är en E46 som är intressant. Då kan jag ändra mitt inlägg ovan lite; E46 med 6a är den billigaste bilen i underhåll i sin klass, enligt Teknikens Världs begagnatundersökning. Alltid en liten fjäder i hatten jämfört med rykten om dyra Bmw och billiga svenskar.
Men jämfört med Volvo? Nja, det beror på din försäkringspremie som kan skjuta i höjd på en motorstark Bmw framför allt om du är ung. De ligger väl jämbördes ungefär, om du får en ok premie på Bmwn är den billigare att äga.
Kom ihåg att även Volvo turbo är populära bus/ungdomsbilar, så även där kan du råka ut för en skyhög premie. Pris är skitsvårt att säga, men kolla på
http://www.teknikensvarld.se/bilpriser/ och slå in bilens uppgifter. Ger ett bra riktvärde, jämför gärna riktpriset med verkliga priser på ex. Blocket. Brukar inte skilja så mycket men det skadar aldrig.
Miltalet är inget att oroa sig över, de här bilarna har potential att gå långt om de bara får nödvändig service. Vi har ett utmärkt exempel på detta i familjen, pappas 325i rullade 40000 problemfria mil innan den såldes. Och hade man inte vetat att den rullat 40k hade man inte gissat det heller, den kändes inte värre än om den gått 20k mil. Det är därför bilar som Bmw och dess konkurrenter ofta råkar ut för mätarskruvning, kvalitén gör det svårt att avgöra hur långt de egentligen rullat.
Så strunt i milen, ägna mycket tid åt skicket!
Ägarkostnaderna för S40 kan jag inte riktigt uttala mig om, jag antar att det är "som vanligt" att den starkare bilen har lite dyrare delar (mer effekt=grövre dimensioner), lite dyrare service och högre försäkringspremie. Men ofta brukar det inte skilja några större summor, utan den större motorn är värt det!
Lycka till med köpet!