3257
Sök

Köpråd: Förstabil 50-70.000 kr

137 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#1
Update här då. Var grymt inne på att köpa en bmw 328i e46 efter att jag pratat med Rquired men försäkringen var så grymt j-la hög så jag avstår pga det.

Har nu hamnat i tankarna att köpa en Golf GTI IV -99 som har ~214hp eller en a4 quattro 1,8t / a3.
Fördelar/nackdelar med bilarna? Vanliga fel?

Bmw faller tyvärr bort nu, pga jag gillar inte karosserna före e46orna.


Hjälp skulle uppskattas, vill ju ha en bil som är rolig och som förhoppningsvis ska hålla ett tag.
Senast redigerat av fwd (9 april 2010)

2 337 Inlägg
29 mars 2010
#2
Trots att du inte nämnt den så vill jag slå ett slag för 9-3 Aero, gamla modellen, årsmodell -01 eller -02 för att få "Viggenpaket" (där framstolarna är den enskilt största anledningen). Varför 9-3? Turbo, strax över 200 hk original och som vanligt är det bara att chippa för ytterliggare ~30 hk. Det pratas mycket om 9-3:ans kassa framvagn, personligen upplever jag inte det som ett så stort problem. Jag tycker att det är en rolig bil att köra, pigg och glad när det svänger och stabil att ligga och kryssa motorväg i 180 i flera timmar. Visst att den vandrar och har sig lite, men det är ju oundvikligt på en någorlunda effektstark framhjulsdriven bil. Personligen tycker jag även att det är en snygg bil (annars hade jag inte köpt en wink ), framförallt i 3d-utförande.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
29 mars 2010
#3
Golf Gti är kul att köra. 1.8t motor som går att chippa till 190hk. tysk kvalitet etc. etc.

om du vill ha bakhjul så skulle jag säga japanskt. nissan 200sx s14. man får mycket för pengarna... däremot är det estetiska en nackdel. men det går alltid att fräscha upp.


137 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#4
Sarge skrev:
Trots att du inte nämnt den så vill jag slå ett slag för 9-3 Aero, gamla modellen, årsmodell -01 eller -02 för att få "Viggenpaket" (där framstolarna är den enskilt största anledningen). Varför 9-3? Turbo, strax över 200 hk original och som vanligt är det bara att chippa för ytterliggare ~30 hk. Det pratas mycket om 9-3:ans kassa framvagn, personligen upplever jag inte det som ett så stort problem. Jag tycker att det är en rolig bil att köra, pigg och glad när det svänger och stabil att ligga och kryssa motorväg i 180 i flera timmar. Visst att den vandrar och har sig lite, men det är ju oundvikligt på en någorlunda effektstark framhjulsdriven bil. Personligen tycker jag även att det är en snygg bil (annars hade jag inte köpt en wink ), framförallt i 3d-utförande.

Familjen har en 9-3 1,8t kombi från -06 och den är faktiskt riktigt rolig att köra så det låter absolut intressant. Turbo är ju att föredra faktiskt, betydligt roligare cool

137 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#5
eddhedd skrev:
Golf Gti är kul att köra. 1.8t motor som går att chippa till 190hk. tysk kvalitet etc. etc.

om du vill ha bakhjul så skulle jag säga japanskt. nissan 200sx s14. man får mycket för pengarna... däremot är det estetiska en nackdel. men det går alltid att fräscha upp.

GTI har jag kikat på för ett tag sedan faktiskt, små roliga bilar som går bra(vad jag hört:rolleyes:)

200sx s14 vet jag inte särskilt mycket om, någon som kan säga några fördelar/nackdelar med dom? big_smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 mars 2010
#6
fwd skrev:
Sarge skrev:
Trots att du inte nämnt den så vill jag slå ett slag för 9-3 Aero, gamla modellen, årsmodell -01 eller -02 för att få "Viggenpaket" (där framstolarna är den enskilt största anledningen). Varför 9-3? Turbo, strax över 200 hk original och som vanligt är det bara att chippa för ytterliggare ~30 hk. Det pratas mycket om 9-3:ans kassa framvagn, personligen upplever jag inte det som ett så stort problem. Jag tycker att det är en rolig bil att köra, pigg och glad när det svänger och stabil att ligga och kryssa motorväg i 180 i flera timmar. Visst att den vandrar och har sig lite, men det är ju oundvikligt på en någorlunda effektstark framhjulsdriven bil. Personligen tycker jag även att det är en snygg bil (annars hade jag inte köpt en wink ), framförallt i 3d-utförande.

Familjen har en 9-3 1,8t kombi från -06 och den är faktiskt riktigt rolig att köra så det låter absolut intressant. Turbo är ju att föredra faktiskt, betydligt roligare cool

Men det är en stor skillnad, senaste 9-3 är en bil med bra väghållning och är rolig att köra. Förra 9-3 var bara "och", eller om man så vill; Usel väghållning och ett bedrövligt beteende vid acceleration. Vill du ha en framhjulsdriven turbobil är Audi A4 eller någon Volvo ett bra mycket bättre alternativ.

Tillbaka till topic; I ditt fall hade jag valt en Bmw.

Varför?
Utmärkt väghållning med ett neutralt beteende, flerfallet prisad rak sexa med trevlig karaktär och rimlig förbrukning. Hög kvalité, billigt underhåll och delar är inte dyrare än till konkurrenterna.

Varför inte?
Högre inköpspris och sämre trimmöjlighet än en turbobil.

Hade även valt 328i, de större sexorna kostar bara marginellt mer än de mindre och 328i har åtminstone möjligheten att byta insug för att nå en 210hp någonstans.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 337 Inlägg
29 mars 2010
#7
Rquired skrev:
fwd skrev:
Sarge skrev:
Trots att du inte nämnt den så vill jag slå ett slag för 9-3 Aero, gamla modellen, årsmodell -01 eller -02 för att få "Viggenpaket" (där framstolarna är den enskilt största anledningen). Varför 9-3? Turbo, strax över 200 hk original och som vanligt är det bara att chippa för ytterliggare ~30 hk. Det pratas mycket om 9-3:ans kassa framvagn, personligen upplever jag inte det som ett så stort problem. Jag tycker att det är en rolig bil att köra, pigg och glad när det svänger och stabil att ligga och kryssa motorväg i 180 i flera timmar. Visst att den vandrar och har sig lite, men det är ju oundvikligt på en någorlunda effektstark framhjulsdriven bil. Personligen tycker jag även att det är en snygg bil (annars hade jag inte köpt en wink ), framförallt i 3d-utförande.

Familjen har en 9-3 1,8t kombi från -06 och den är faktiskt riktigt rolig att köra så det låter absolut intressant. Turbo är ju att föredra faktiskt, betydligt roligare cool

Men det är en stor skillnad, senaste 9-3 är en bil med bra väghållning och är rolig att köra. Förra 9-3 var bara "och", eller om man så vill; Usel väghållning och ett bedrövligt beteende vid acceleration. Vill du ha en framhjulsdriven turbobil är Audi A4 eller någon Volvo ett bra mycket bättre alternativ.

(...)

Nog för att jag är lite partisk i frågan, men det är ju inte direkt så att bilen hoppar av vägen så fort man laddar på. Riktigt så usel och bedrövlig är den inte. Och en Saab 9-3 har ju mycket mer karaktär än valfri Volvo eller Audi i den prisklassen, sett till estetik (både ut- och invändigt). Den känns mycket mer personlig. Tycker jag.
Senast redigerat av Sarge (29 mars 2010)

137 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#8
Rquired skrev:
fwd skrev:
Sarge skrev:
Trots att du inte nämnt den så vill jag slå ett slag för 9-3 Aero, gamla modellen, årsmodell -01 eller -02 för att få "Viggenpaket" (där framstolarna är den enskilt största anledningen). Varför 9-3? Turbo, strax över 200 hk original och som vanligt är det bara att chippa för ytterliggare ~30 hk. Det pratas mycket om 9-3:ans kassa framvagn, personligen upplever jag inte det som ett så stort problem. Jag tycker att det är en rolig bil att köra, pigg och glad när det svänger och stabil att ligga och kryssa motorväg i 180 i flera timmar. Visst att den vandrar och har sig lite, men det är ju oundvikligt på en någorlunda effektstark framhjulsdriven bil. Personligen tycker jag även att det är en snygg bil (annars hade jag inte köpt en wink ), framförallt i 3d-utförande.

Familjen har en 9-3 1,8t kombi från -06 och den är faktiskt riktigt rolig att köra så det låter absolut intressant. Turbo är ju att föredra faktiskt, betydligt roligare cool

Men det är en stor skillnad, senaste 9-3 är en bil med bra väghållning och är rolig att köra. Förra 9-3 var bara "och", eller om man så vill; Usel väghållning och ett bedrövligt beteende vid acceleration. Vill du ha en framhjulsdriven turbobil är Audi A4 eller någon Volvo ett bra mycket bättre alternativ.

Tillbaka till topic; I ditt fall hade jag valt en Bmw.

Varför?
Utmärkt väghållning med ett neutralt beteende, flerfallet prisad rak sexa med trevlig karaktär och rimlig förbrukning. Hög kvalité, billigt underhåll och delar är inte dyrare än till konkurrenterna.

Varför inte?
Högre inköpspris och sämre trimmöjlighet än en turbobil.

Hade även valt 328i, de större sexorna kostar bara marginellt mer än de mindre och 328i har åtminstone möjligheten att byta insug för att nå en 210hp någonstans.

Vad drar en 328i ~blandad körning?
Vanliga fel på dessa bilar?

Om man ska kika på audi/volvo med turbo, vad är att rekomendera då?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 mars 2010
#9
fwd skrev:
Rquired skrev:
fwd skrev:

Familjen har en 9-3 1,8t kombi från -06 och den är faktiskt riktigt rolig att köra så det låter absolut intressant. Turbo är ju att föredra faktiskt, betydligt roligare cool

Men det är en stor skillnad, senaste 9-3 är en bil med bra väghållning och är rolig att köra. Förra 9-3 var bara "och", eller om man så vill; Usel väghållning och ett bedrövligt beteende vid acceleration. Vill du ha en framhjulsdriven turbobil är Audi A4 eller någon Volvo ett bra mycket bättre alternativ.

Tillbaka till topic; I ditt fall hade jag valt en Bmw.

Varför?
Utmärkt väghållning med ett neutralt beteende, flerfallet prisad rak sexa med trevlig karaktär och rimlig förbrukning. Hög kvalité, billigt underhåll och delar är inte dyrare än till konkurrenterna.

Varför inte?
Högre inköpspris och sämre trimmöjlighet än en turbobil.

Hade även valt 328i, de större sexorna kostar bara marginellt mer än de mindre och 328i har åtminstone möjligheten att byta insug för att nå en 210hp någonstans.

Vad drar en 328i ~blandad körning?
Vanliga fel på dessa bilar?

Om man ska kika på audi/volvo med turbo, vad är att rekomendera då?

Vanliga fel på 328i hittar du på www.autopower.se, gå in under "begagnatguiden" och "E36". Den sammanfattar det mesta som det finns minsta risk för.

Vad den drar beror lite på hur du kör, men rätt tung gasfot och en jämn blandning av landsväg och stadskörning (Men relativt lite motorväg) drar min bil 0.9020L/mil uppmätt med tankkvitto och tripp. Som bäst har jag mätt upp den på 0.86, men det var lite lugnare körning i vintras. Men över litern blandad körning hamnar den inte om du inte kör riktigt hårt.

Andra alternativ är väl snarare Audi A4 1.8t (gärna med quattro), Audi S4/S6 finns med 2.2t och är rolig med bra fart i.

Skall man kika efter svenskt finns Volvo 850, dels som T5 med R-modellerna slår ännu högre! Även S40 är ett alternativ, tex. 2.0t eller T4 men då tycker jag 850/S70 är trevligare. Och Saab har en del med, en fin 9000 eller varför inte en 9-5? Men 9-3 hade jag inte köpt.

Sarge: Nej, hoppar av vägen händer väl inte. Väghållningen duger till vardags med måttlig effekt, men för en motorstark bil är det inte ok.Tycker jag.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

137 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#10
Rquired skrev:
fwd skrev:
Rquired skrev:

Men det är en stor skillnad, senaste 9-3 är en bil med bra väghållning och är rolig att köra. Förra 9-3 var bara "och", eller om man så vill; Usel väghållning och ett bedrövligt beteende vid acceleration. Vill du ha en framhjulsdriven turbobil är Audi A4 eller någon Volvo ett bra mycket bättre alternativ.

Tillbaka till topic; I ditt fall hade jag valt en Bmw.

Varför?
Utmärkt väghållning med ett neutralt beteende, flerfallet prisad rak sexa med trevlig karaktär och rimlig förbrukning. Hög kvalité, billigt underhåll och delar är inte dyrare än till konkurrenterna.

Varför inte?
Högre inköpspris och sämre trimmöjlighet än en turbobil.

Hade även valt 328i, de större sexorna kostar bara marginellt mer än de mindre och 328i har åtminstone möjligheten att byta insug för att nå en 210hp någonstans.

Vad drar en 328i ~blandad körning?
Vanliga fel på dessa bilar?

Om man ska kika på audi/volvo med turbo, vad är att rekomendera då?

Vanliga fel på 328i hittar du på www.autopower.se, gå in under "begagnatguiden" och "E36". Den sammanfattar det mesta som det finns minsta risk för.

Vad den drar beror lite på hur du kör, men rätt tung gasfot och en jämn blandning av landsväg och stadskörning (Men relativt lite motorväg) drar min bil 0.9020L/mil uppmätt med tankkvitto och tripp. Som bäst har jag mätt upp den på 0.86, men det var lite lugnare körning i vintras. Men över litern blandad körning hamnar den inte om du inte kör riktigt hårt.

Andra alternativ är väl snarare Audi A4 1.8t (gärna med quattro), Audi S4/S6 finns med 2.2t och är rolig med bra fart i.

Skall man kika efter svenskt finns Volvo 850, dels som T5 med R-modellerna slår ännu högre! Även S40 är ett alternativ, tex. 2.0t eller T4 men då tycker jag 850/S70 är trevligare. Och Saab har en del med, en fin 9000 eller varför inte en 9-5? Men 9-3 hade jag inte köpt.

Sarge: Nej, hoppar av vägen händer väl inte. Väghållningen duger till vardags med måttlig effekt, men för en motorstark bil är det inte ok.Tycker jag.

Jag hade funderingar på e46 av något slag. Har läst igenom guiden på dom nu också. Tack så mycket!
Vilken prisklass bör en sån ligga i, i förhållande till mil osv? Vet att det är otroligt svårt att säga eftersom skicket kan variera väldigt mycket. Är milen någonting att stirra sig blind på eller?

Har varit i banorna om en a4 som jag skrev tidigare, funderingarna gick mycket på att köpa en lite billigare a4 och fixa upp lite. Finns det någon guide till dessa någonstans? smile

Har hört lite bland folk ang. s40 2.0t och T4, är det stor skillnad i ägandekonstnader på dessa? Hur ligger dom jämfört med 328/323 ?

En Saab 9000 kan jag direkt utesluta då dessa inte faller mig i smaken ett dugg. Vi har som jag skrev en 9-3 nu från -06 och även haft 2st 9-5or, ena kombi den andra inte. Dock så var det på tiden jag inte övningskörde bil wink 9-5 och 9-3 finns helt klart också ett intresse för, dock så är suget efter en BMW störst just nu då jag tycker dessa slår övriga med hästlängder i utséendet.

1 587 Inlägg
29 mars 2010
#11
köp min ! big_smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 mars 2010
#12
fwd skrev:
Rquired skrev:
fwd skrev:
Vad drar en 328i ~blandad körning?
Vanliga fel på dessa bilar?

Om man ska kika på audi/volvo med turbo, vad är att rekomendera då?

Vanliga fel på 328i hittar du på www.autopower.se, gå in under "begagnatguiden" och "E36". Den sammanfattar det mesta som det finns minsta risk för.

Vad den drar beror lite på hur du kör, men rätt tung gasfot och en jämn blandning av landsväg och stadskörning (Men relativt lite motorväg) drar min bil 0.9020L/mil uppmätt med tankkvitto och tripp. Som bäst har jag mätt upp den på 0.86, men det var lite lugnare körning i vintras. Men över litern blandad körning hamnar den inte om du inte kör riktigt hårt.

Andra alternativ är väl snarare Audi A4 1.8t (gärna med quattro), Audi S4/S6 finns med 2.2t och är rolig med bra fart i.

Skall man kika efter svenskt finns Volvo 850, dels som T5 med R-modellerna slår ännu högre! Även S40 är ett alternativ, tex. 2.0t eller T4 men då tycker jag 850/S70 är trevligare. Och Saab har en del med, en fin 9000 eller varför inte en 9-5? Men 9-3 hade jag inte köpt.

Sarge: Nej, hoppar av vägen händer väl inte. Väghållningen duger till vardags med måttlig effekt, men för en motorstark bil är det inte ok.Tycker jag.

Jag hade funderingar på e46 av något slag. Har läst igenom guiden på dom nu också. Tack så mycket!
Vilken prisklass bör en sån ligga i, i förhållande till mil osv? Vet att det är otroligt svårt att säga eftersom skicket kan variera väldigt mycket. Är milen någonting att stirra sig blind på eller?

Har varit i banorna om en a4 som jag skrev tidigare, funderingarna gick mycket på att köpa en lite billigare a4 och fixa upp lite. Finns det någon guide till dessa någonstans? smile

Har hört lite bland folk ang. s40 2.0t och T4, är det stor skillnad i ägandekonstnader på dessa? Hur ligger dom jämfört med 328/323 ?

En Saab 9000 kan jag direkt utesluta då dessa inte faller mig i smaken ett dugg. Vi har som jag skrev en 9-3 nu från -06 och även haft 2st 9-5or, ena kombi den andra inte. Dock så var det på tiden jag inte övningskörde bil wink 9-5 och 9-3 finns helt klart också ett intresse för, dock så är suget efter en BMW störst just nu då jag tycker dessa slår övriga med hästlängder i utséendet.

Ok, så det är en E46 som är intressant. Då kan jag ändra mitt inlägg ovan lite; E46 med 6a är den billigaste bilen i underhåll i sin klass, enligt Teknikens Världs begagnatundersökning. Alltid en liten fjäder i hatten jämfört med rykten om dyra Bmw och billiga svenskar.

Men jämfört med Volvo? Nja, det beror på din försäkringspremie som kan skjuta i höjd på en motorstark Bmw framför allt om du är ung. De ligger väl jämbördes ungefär, om du får en ok premie på Bmwn är den billigare att äga. Kom ihåg att även Volvo turbo är populära bus/ungdomsbilar, så även där kan du råka ut för en skyhög premie.

Pris är skitsvårt att säga, men kolla på http://www.teknikensvarld.se/bilpriser/ och slå in bilens uppgifter. Ger ett bra riktvärde, jämför gärna riktpriset med verkliga priser på ex. Blocket. Brukar inte skilja så mycket men det skadar aldrig.

Miltalet är inget att oroa sig över, de här bilarna har potential att gå långt om de bara får nödvändig service. Vi har ett utmärkt exempel på detta i familjen, pappas 325i rullade 40000 problemfria mil innan den såldes. Och hade man inte vetat att den rullat 40k hade man inte gissat det heller, den kändes inte värre än om den gått 20k mil. Det är därför bilar som Bmw och dess konkurrenter ofta råkar ut för mätarskruvning, kvalitén gör det svårt att avgöra hur långt de egentligen rullat.

Så strunt i milen, ägna mycket tid åt skicket!

Ägarkostnaderna för S40 kan jag inte riktigt uttala mig om, jag antar att det är "som vanligt" att den starkare bilen har lite dyrare delar (mer effekt=grövre dimensioner), lite dyrare service och högre försäkringspremie. Men ofta brukar det inte skilja några större summor, utan den större motorn är värt det!

Lycka till med köpet! smile
Senast redigerat av Rquired (29 mars 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

137 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#13
Rquired skrev:
Ok, så det är en E46 som är intressant. Då kan jag ändra mitt inlägg ovan lite; E46 med 6a är den billigaste bilen i underhåll i sin klass, enligt Teknikens Världs begagnatundersökning. Alltid en liten fjäder i hatten jämfört med rykten om dyra Bmw och billiga svenskar.

Men jämfört med Volvo? Nja, det beror på din försäkringspremie som kan skjuta i höjd på en motorstark Bmw framför allt om du är ung. De ligger väl jämbördes ungefär, om du får en ok premie på Bmwn är den billigare att äga. Kom ihåg att även Volvo turbo är populära bus/ungdomsbilar, så även där kan du råka ut för en skyhög premie.

Pris är skitsvårt att säga, men kolla på http://www.teknikensvarld.se/bilpriser/ och slå in bilens uppgifter. Ger ett bra riktvärde, jämför gärna riktpriset med verkliga priser på ex. Blocket. Brukar inte skilja så mycket men det skadar aldrig.

Miltalet är inget att oroa sig över, de här bilarna har potential att gå långt om de bara får nödvändig service. Vi har ett utmärkt exempel på detta i familjen, pappas 325i rullade 40000 problemfria mil innan den såldes. Och hade man inte vetat att den rullat 40k hade man inte gissat det heller, den kändes inte värre än om den gått 20k mil. Det är därför bilar som Bmw och dess konkurrenter ofta råkar ut för mätarskruvning, kvalitén gör det svårt att avgöra hur långt de egentligen rullat.

Så strunt i milen, ägna mycket tid åt skicket!

Ägarkostnaderna för S40 kan jag inte riktigt uttala mig om, jag antar att det är "som vanligt" att den starkare bilen har lite dyrare delar (mer effekt=grövre dimensioner), lite dyrare service och högre försäkringspremie. Men ofta brukar det inte skilja några större summor, utan den större motorn är värt det!

Lycka till med köpet! smile

Jättetack för all hjälp av er alla som skrivit smile Har fått betydligt bättre grund att stå på inför kommande bilköp smile Oerhört tacksam smile

137 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#14
Upp igen, ändrat första inlägget! smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 april 2010
#15
För att få in en fot i mellan innan dörren till Bmw stängs helt, har du jämfört service och underhållspriser? För vi säger att du köper en Audi som är dyrare i underhåll med rem och allt, och jämför med E46 som tillhör det billigaste du kan ha i underhåll. Väger inte detta upp? Eller är skillnaden på premien så jävlig för er?

Men är dörren stängd till Bmw är Audi inget dumt alternativ, A3 med lite motor och quattro är en trevlig vagn. Med fwd blir den lite för stirrig och tungrodd, A4 beter sig på ungefär samma vis.

Sedan finns Mercedes, har visserligen inte hållit kvalité värd namnet de senaste 10 åren men är fortfarande riktigt fina bilar. För dessa pengarna kan du få en fin C200 av förra modellen tex, lite mer åt Bmw-hållet med fina vägegenskaper och neutralt uppträdande än vad Audi är. Tex en:

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … 20&w=3
Finns fler ute!

Någonstans där, det vill säga fortfarande tyska märken, hade jag kikat smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 982 Inlägg
9 april 2010
#16
Rquired skrev:
För att få in en fot i mellan innan dörren till Bmw stängs helt, har du jämfört service och underhållspriser? För vi säger att du köper en Audi som är dyrare i underhåll med rem och allt, och jämför med E46 som tillhör det billigaste du kan ha i underhåll. Väger inte detta upp? Eller är skillnaden på premien så jävlig för er?

Men är dörren stängd till Bmw är Audi inget dumt alternativ, A3 med lite motor och quattro är en trevlig vagn. Med fwd blir den lite för stirrig och tungrodd, A4 beter sig på ungefär samma vis.

Sedan finns Mercedes, har visserligen inte hållit kvalité värd namnet de senaste 10 åren men är fortfarande riktigt fina bilar. För dessa pengarna kan du få en fin C200 av förra modellen tex, lite mer åt Bmw-hållet med fina vägegenskaper och neutralt uppträdande än vad Audi är. Tex en:

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … 20&w=3
Finns fler ute!

Någonstans där, det vill säga fortfarande tyska märken, hade jag kikat smile

Ooooh, en avantgarde! big_smile


535 Inlägg
9 april 2010
#17
Required,

Har du ett ägg under din pedal heller?

Kan bara referera till polarens 330ci igen,

Sällan den går på under 1,2 blandat. Vid lite busig körning får man räkna med 1,5l.

Då snackar vi en 10 år nyare bil än din.
Senast redigerat av aha_100 (9 april 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 april 2010
#18
aha_100 skrev:
Required,

Har du ett ägg under din pedal heller?

Kan bara referera till polarens 330ci igen,

Sällan den går på under 1,2 blandat. Vid lite busig körning får man räkna med 1,5l.

Då snackar vi en 10 år nyare bil än din.

Förstår inte vart du plockar upp detta ämne ifrån, men visst.

Hur du och din polare kör har jag ingen aning om, men efter att ha mätt förbrukningen under 3000mil med min 328i är jag rätt säker vad den drar, och trots relativt hård körning ligger det totala snittet på 0.9020L/mil.

Pappa kör även han en 330i, och har gjort ett bra tag under en drygt 15000 mil (vet inte vad den rullat i dagsläget). Rullar övervägande stad men även en hel del landsväg och snittar knappt men strax under en liter per mil, och då rullar den på som minst 18" 225or, sommartid bredare däck. Den bilen lånade jag för ett tag sedan för en långtur till och från Göteborg, småväg upp, lite stadskörning och motorväg (i 130 med farthållare) hem med hård gasfot då den är sänkt och helt underbart rolig speciellt på kurvig landsväg. Minns inte siffran exakt, men var 0.76 eller 0.77 totalt under hela resan.

Dels stämmer ovanstående siffror in på vad Teknikens Värld uppmätt under test i olika farter, dels hade de som "testförbrukning" 1.06L/mil för 330i, vilket då omfattar allt från accelerationstest på flygfält och effektmätning i rototest till ett par hundra mils körning.

Jag har ingen aning hur din polare kör, troligtvis mycket kortare sträckor eller väldigt hårt för att hamna på de siffrorna.
Senast redigerat av Rquired (9 april 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fd Bannad
657 Inlägg
9 april 2010
#19
Rquired skrev:
aha_100 skrev:
Required,

Har du ett ägg under din pedal heller?

Kan bara referera till polarens 330ci igen,

Sällan den går på under 1,2 blandat. Vid lite busig körning får man räkna med 1,5l.

Då snackar vi en 10 år nyare bil än din.

Förstår inte vart du plockar upp detta ämne ifrån, men visst.

Hur du och din polare kör har jag ingen aning om, men efter att ha mätt förbrukningen under 3000mil med min 328i är jag rätt säker vad den drar, och trots relativt hård körning ligger det totala snittet på 0.9020L/mil.

Pappa kör även han en 330i, och har gjort ett bra tag under en drygt 15000 mil (vet inte vad den rullat i dagsläget). Rullar övervägande stad men även en hel del landsväg och snittar knappt men strax under en liter per mil, och då rullar den på som minst 18" 225or, sommartid bredare däck. Den bilen lånade jag för ett tag sedan för en långtur till och från Göteborg, småväg upp, lite stadskörning och motorväg (i 130 med farthållare) hem med hård gasfot då den är sänkt och helt underbart rolig speciellt på kurvig landsväg. Minns inte siffran exakt, men var 0.76 eller 0.77 totalt under hela resan.

Dels stämmer ovanstående siffror in på vad Teknikens Värld uppmätt under test i olika farter, dels hade de som "testförbrukning" 1.06L/mil för 330i, vilket då omfattar allt från accelerationstest på flygfält och effektmätning i rototest till ett par hundra mils körning.

Jag har ingen aning hur din polare kör, troligtvis mycket kortare sträckor eller väldigt hårt för att hamna på de siffrorna.

enligt teknikens värld ska en 328 dra 0.92 blandat. om du klarar dig på 0.9 blandad "hård" körning så undrar jag på din hårda körning, hur hård är den egentligen?

Märkesbög

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 april 2010
#20
Hedning skrev:
Rquired skrev:
aha_100 skrev:
Required,

Har du ett ägg under din pedal heller?

Kan bara referera till polarens 330ci igen,

Sällan den går på under 1,2 blandat. Vid lite busig körning får man räkna med 1,5l.

Då snackar vi en 10 år nyare bil än din.

Förstår inte vart du plockar upp detta ämne ifrån, men visst.

Hur du och din polare kör har jag ingen aning om, men efter att ha mätt förbrukningen under 3000mil med min 328i är jag rätt säker vad den drar, och trots relativt hård körning ligger det totala snittet på 0.9020L/mil.

Pappa kör även han en 330i, och har gjort ett bra tag under en drygt 15000 mil (vet inte vad den rullat i dagsläget). Rullar övervägande stad men även en hel del landsväg och snittar knappt men strax under en liter per mil, och då rullar den på som minst 18" 225or, sommartid bredare däck. Den bilen lånade jag för ett tag sedan för en långtur till och från Göteborg, småväg upp, lite stadskörning och motorväg (i 130 med farthållare) hem med hård gasfot då den är sänkt och helt underbart rolig speciellt på kurvig landsväg. Minns inte siffran exakt, men var 0.76 eller 0.77 totalt under hela resan.

Dels stämmer ovanstående siffror in på vad Teknikens Värld uppmätt under test i olika farter, dels hade de som "testförbrukning" 1.06L/mil för 330i, vilket då omfattar allt från accelerationstest på flygfält och effektmätning i rototest till ett par hundra mils körning.

Jag har ingen aning hur din polare kör, troligtvis mycket kortare sträckor eller väldigt hårt för att hamna på de siffrorna.

enligt teknikens värld ska en 328 dra 0.92 blandat. om du klarar dig på 0.9 blandad "hård" körning så undrar jag på din hårda körning, hur hård är den egentligen?

För att kunna svara på den frågan behöver jag veta vad du klassar som hård körning. Är hårdkörning att sladda runt rondeller på varvstopp eller ligga i 200km/h på motorvägen så blir kör jag väl inte vidare hårt. Hur jag kan snitta strax under körcykelns siffra är i sig inte så konstigt, "stadskörning" enligt storstadsbegrepp är knappast något som inträffar i lilla Halmstad.

Att slippa det värsta av krypande i köer och stående på tomgång vid rödljuset kan nog motivera mer än 1,8cl/milen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök