3583
Sök

Köpråd, slutsteg / monoblock för 3500:-

729 Inlägg
30 mars 2010
Om du har kikat på JBL:s GTO7001E så varför inte ta en titt på storebror GTO14001E? tongue Det har jag och är grymt nöjd... Det levererar skapligt med watt! Jag gav 370 euro för mitt för ca ett år sedan så din budget borde räcka... om inte så töjer du lite på den eller letar efter begagnat! wink

2 914 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
hewra skrev:
Lonefox skrev:
http://cdr.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=111&cat=165

de står ju att de ska lämna 1150wrms men steget är ska vara avsäkrat till 80 ampere ? verkar inte de lite galet? med tanke på sinus stegen och mutant vill avsäkras med de dubbla ampere antalet nästan?

yep. reagerade på det med, (mest för att jag mätade och fick fram 80X14.4=1152 så det tror jag inte riktigt på)...

men kan fortfarande det prestera bra i 2 ohm??

365 Inlägg
31 mars 2010
DD M2 - 2900kr
http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=2989
1700wRMS @ 1 ohm, men ryktades om 2kW+ på soundpressures forum.

1000 wRMS lär dock inte vara några problem att greja, sedan att steget är riktigt snyggt och har klipp-indikator bla är bara bonus smile

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

2 914 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
BJonsson skrev:
Alpinabiturbo skrev:
Du ska inte ner till Elmia nu i påsk å kika? Mässpriser är inte helt fel smile

Annars rekommenderar ja detta eftersom ja har ett själv. Specen är vid 14,4V och det stämmer har fått mitt uppmätt.
http://www.ljudia.se/bil-s82121/slutste … d-p333165/

Fri frakt från Ljudia med.

Sen när du vill ha mer kräm köper du ett till och dockar big_smile

Ljudia har även     JBL GTO7001E som du har kikat på, till fri frakt.

var har du mätt upp det? Hur såg det ut med "renheten"?
Intresserad av dom stegen,eller mest storebror R3500D

nä jag ska inte ner till Elmia, jobbar då big_smile (man har rätt att vara glad även om man bommar en stor mässa, efter att ha gått arbetslös i nästan 2 år)

mja jag vet inte, Zachry vet jag inte om känns så seriöst, men vem vet, kanske.

hittade på ljudstudion en spec, ang. audisonsteget,

Uteffekt:
1x500 Watt RMS i 4ohm.
1x750 Watt RMS i 2ohm.
1x1000 Watt RMS i 1ohm.

(inte för att jag är en sådan som jagar watt, men det känns som att det vore ett epasteg i övrigt om det inte skulle hålla antalet watt heller)
Senast redigerat av kalle_kalle (31 mars 2010)

2 914 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
Winterdrift skrev:
DD M2 - 2900kr

1000 wRMS lär dock inte vara några problem att greja, sedan att steget är riktigt snyggt och har klipp-indikator bla är bara bonus smile

vill helst fara och kika på grejjerna om jag köper begagnat (är en sådan som inte litar på folk jag aldrig träffat, men tack för tipset iaf) smile

Designer.
1 260 Inlägg
31 mars 2010
Kollat hur det låg till med Impact steget? Det känns ju lätt som det prisvärdaste, om det nu tål 2ohm smile

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

365 Inlägg
31 mars 2010
kalle_kalle skrev:
Winterdrift skrev:
DD M2 - 2900kr

vill helst fara och kika på grejjerna om jag köper begagnat (är en sådan som inte litar på folk jag aldrig träffat, men tack för tipset iaf) smile

Du kan ju kontakta säljaren å höra om du kan få prata med köparen av ena M2 steget (han hade 2, ett kvar nu) t.ex smile

Ska som jag fattat det va en hyvens prick iaf tongue

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

2 914 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
MIKK0 skrev:
Kollat hur det låg till med Impact steget? Det känns ju lätt som det prisvärdaste, om det nu tål 2ohm smile

tyvärr fungerade det inte,

men jag är nyfiken på om hur Zachry låter, om det bara låter skit eller om det låter bra,
om det kan mäta sig med Audisonsteget, Audison känns som allmänt seriöst. smile

Designer.
1 260 Inlägg
31 mars 2010
kalle_kalle skrev:
MIKK0 skrev:

tyvärr fungerade det inte,

men jag är nyfiken på om hur Zachry låter, om det bara låter skit eller om det låter bra,
om det kan mäta sig med Audisonsteget, Audison känns som allmänt seriöst. smile

Det kan knappast mäta sig med audison.

Hade typ ett sånt zachry steg, fast på mitt stod det sound magus. Bygger på samma kort som sinus live sl-a1500 fast med lite sämre prylar om jag förstått det hela rätt.
Senast redigerat av MIKK0 (31 mars 2010)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 mars 2010
kalle_kalle skrev:
hewra skrev:
Lonefox skrev:
http://cdr.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=111&cat=165

de står ju att de ska lämna 1150wrms men steget är ska vara avsäkrat till 80 ampere ? verkar inte de lite galet? med tanke på sinus stegen och mutant vill avsäkras med de dubbla ampere antalet nästan?

yep. reagerade på det med, (mest för att jag mätade och fick fram 80X14.4=1152 så det tror jag inte riktigt på)...

Mitt LRx 5.1k är specat till 1210W RMS med 100A säkring......
Mitt SRx 5 är specat till 740W RMS med 60A säkring.

Det enda jag kan förklara det med är att Audison har lyckats att få en väldigt effektiv konstruktion.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 914 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
kalle_kalle skrev:
hewra skrev:

Det enda jag kan förklara det med är att Audison har lyckats att få en väldigt effektiv konstruktion.

okej ja men jag tror jag satsar på Audison steget,

tack för hjälpen i tråden smile MVH kalle smile,
Senast redigerat av kalle_kalle (31 mars 2010)

1 435 Inlägg
31 mars 2010
BJonsson skrev:
Alpinabiturbo skrev:

Annars rekommenderar ja detta eftersom ja har ett själv. Specen är vid 14,4V och det stämmer har fått mitt uppmätt.

Bänkat hos en kille i Mariestad som lagar steg och sysslar med sånt. Siffrorna vi mätte upp var med fina sinuskurvor eller va de heter, vi kräma så mycket de gick innan vi nådde 1% dist. Vi hade strax över 600 watt i 4 ohm 14,4v, närmare 950 watt i 2 ohm 14,4V och runt 1200watt i 1 ohm vid 13,8V.  Rickard i team klåp ska köra med tre R3500D i hans nya bygge, dock ska han bara köra med ett på Elmia om ja minns rätt. Så du kan ju kika på det där, ja ska även ner å tävla med min bil så då kan du kika på mitt R1500 smile Ljudia kommer även sälja dessa nere på Elmia.

MIKK0: Vad jag har hört så utgår de från Soundmagus steget och gör om lite, som med Sinus Live 1500 osv. Har öppnat upp mitt Zachry R1500D och storlek samt layoutmässigt ser det ut som Soundmagus / sinus live men det finns vissa skillnader. Kanske kan skruva upp det idag igen och ta ett kort.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (31 mars 2010)

mk4_andreas
31 mars 2010
vrf inte ett sinus sl.a 1500 v2 steg?
1x1500 Watt RMS i 1 ohm

1x900 Watt RMS i 2 ohm

1x550 Watt RMS i 4 ohm

funkar grymt bra tkr jag

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
31 mars 2010
kalle_kalle skrev:
Lonefox skrev:
kalle_kalle skrev:

dumt vore väl annat...

7 241 Inlägg
31 mars 2010
pattilatti2 skrev:
kalle_kalle skrev:
Lonefox skrev:

dumt vore väl annat...

Faktiskt big_smile

Kan säga att jag "hittade hem" när jag började använda Audison.
Trivs som bara den med deras karaktär, kraft och kontroll.

4 074 Inlägg
31 mars 2010
Alpinabiturbo skrev:
BJonsson skrev:
Alpinabiturbo skrev:

Bänkat hos en kille i Mariestad som lagar steg och sysslar med sånt. Siffrorna vi mätte upp var med fina sinuskurvor eller va de heter, vi kräma så mycket de gick innan vi nådde 1% dist. Vi hade strax över 600 watt i 4 ohm 14,4v, närmare 950 watt i 2 ohm 14,4V och runt 1200watt i 1 ohm vid 13,8V.  Rickard i team klåp ska köra med tre R3500D i hans nya bygge, dock ska han bara köra med ett på Elmia om ja minns rätt. Så du kan ju kika på det där, ja ska även ner å tävla med min bil så då kan du kika på mitt R1500 smile Ljudia kommer även sälja dessa nere på Elmia.

Okej.... va körde ni för frekvens? låter ju inte helt fel.. tyvärr ska jag inte ner på elmia.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

7 241 Inlägg
31 mars 2010
Mäter man med tex. 1KHz (vilket jag har för mig att CEA2006-standarden är satt vid) såär det inte mkt värt enligt mig.

Tacka vet jag fullrangebänkningar. 20-20KHz.

Eller gamla hederliga Powercube från Audiograph........
Senast redigerat av Lonefox (31 mars 2010)

2 914 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
nu har jag beställt Audisonsteget big_smile , jag funderar på vad jag behöver för att montera detta steg, och mitt extra batteri
ett nytt "gäng" säkringar behövs givetvis. har dubbla 20mm2 kablar som plus och minus,
t.ex. http://dbakuten.se/detail-item_id-12151 (vill bara ha automatsäkringar),
men vad mer??

1 435 Inlägg
31 mars 2010
BJonsson skrev:
Alpinabiturbo skrev:
BJonsson skrev:

Okej.... va körde ni för frekvens? låter ju inte helt fel.. tyvärr ska jag inte ner på elmia.

50hz via tongenerator.

7 241 Inlägg
31 mars 2010
Vad är det mer för steg du har?

Spontant utan att veta vad du mer har för steg så tror jag att du skall gå på 33mm2 till enn block och därifrån 20mm2 avsäkrade med 80A.

SRx tar 20-25mm2 (4AWG, 21-25mm2 beroende på vilken konverterare man hittar) och har en intern säkring på 80A. 20mm2 får säkras av med 100A enligt EMMA iaf wink

Ett par exempel:
Audison Connection BFD 21 295:-
http://www.ljudstudion.se/sakringsblock … c-402.aspx (Välj 2 utgångar i listan)

Audison Connection SFA 80 60:- för ett par.
http://www.ljudstudion.se/audison-sfa-8 … c-243.aspx

Finns även på dbakuten.

355:- plus frakt och kabel.

Tex så ligger DLS 33mm2 på 135:-/m.......

Och nej....skippa automatsäkringar. Seriöst.
Dels är det risk att den löser ut då den är på 60A och dels kan de tappa kontakten internt......mindre roligt.
Senast redigerat av Lonefox (31 mars 2010)

Sök