2207
Sök

Ratten vibrerar vid 110km/h

26 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
#1
Tjenare,

För några dagar sedan bytte till sommardäcken. Idag kom jag ut på motorvägen och vid 110km/h började ratten vibrera.

När jag hade vinterdäcken lade jag aldrig märke till detta.

Bilen har alltid dragit lite åt höger, men nu verkar det som om den drar ännu värre (placeboeffekt?).

Killen jag köpte fälgarna av sa att fälgarna var balanserade.

Är de obalanserade eller kan det vara något annat som blivit tydligare med sommarfälgarna då den alltid har dragit åt höger?


S40 1.8 -97 rullat 12400mil.

5 089 Inlägg
30 mars 2010
#2
åk in och balensera om hjulen. Man kan aldrig lita på någon man köpt saker utav. Och har du centrumringar om du har eftermarknadsfälgar?

\Lindgren

47 Inlägg
30 mars 2010
#3
Men vanligazte orzaken brukar vara gammla däck med zymtom zom zeparation eller att de blir zlappa i gummi blandningen, kolla det wink

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 mars 2010
#4
Jag skulle sätta mina pengar på att är fälgarna dåligt balanserade eller skeva.  99.9% säker på det

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Mr. AUDI !
642 Inlägg
30 mars 2010
#5
Åk in o få dem balanserade, kostar typ 50:-/däck!

Four Rings To Rule Them All!

392 Inlägg
473 Inlägg
31 mars 2010
#7
går håller på tipset med centrum ringar . lätt kollat innan du kostar på dig en balansering .
plocka av fälgen och mät upp innermåttet och jämför med bromsskivans centrumhål . är det stor skilnad så sitter inte fälgen som den ska

Kokar ris
923 Inlägg
31 mars 2010
#8
C-Herbst skrev:
ingen lyssnar på mig ... wink

fälgarna och däcken är det inget fel på, körde sj med dem innnan sommarn och det ska inte vara ngn extra centrum ring..

som sagt kört mkt fortare med de utan verkens viberation el att den drar fel

har du kört med fälgarna på din heller på hans bil? annars så säger du ju att din o hans bil har samma navstorlek, och att säga att ett problem som dyker upp när man byter fälgar inte beror på dom är ju bara att vara ignorant.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

26 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#9
Var och balanserade fälgarna idag. Vibrerar ingenting längre! smile Kostade 300kr för alla 4 fälgarma (kände killen som gjorde det) så det var inte så farligt.


Behövs det några centrumringar till ett par Ace Hero 16"?
Hittade denna info om fälgarna.

Ace Hero 7x16 4/114,3 ET40 Nav 73.1

Kör som sagt en S40 Fas 1.
Senast redigerat av Martino_13 (31 mars 2010)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
31 mars 2010
#10
Hur stort är navet på S40n då?
Är navet på fälgen större än det på bilen så bör du niförskaffa centrumringar

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

\m/(><)\m/
742 Inlägg
31 mars 2010
#11
S/V40 har 67,1mm navhål så ja du måste ha ringar

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

26 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#12
Hmmm, okej.

Vet ni någon hemsida man kan beställa dom på?

Tack på förhand smile

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
31 mars 2010
#13
Ofta de som säljer fälgar och däck har centrumringar, kolla där först,

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

26 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
#14
Har fixat centrumringar nu och satt på dem.

Bilen drar fortfarande lite åt höger. Kan det vara framvagnen som behöver en justering? Bromsarna kanske är dåliga? Bilen va på bilprovningen någon gång i oktober och de hade inga anmärkningar.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 april 2010
#15
Martino_13 skrev:
Har fixat centrumringar nu och satt på dem.

Bilen drar fortfarande lite åt höger. Kan det vara framvagnen som behöver en justering? Bromsarna kanske är dåliga? Bilen va på bilprovningen någon gång i oktober och de hade inga anmärkningar.

Du behöver göra en framvagnsinställing.
Har inget med däcken eller bromsarna att göra.
Såvida inte däcken lutar eller att bromsarna på en sida ligger på hårt som fan

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

3 650 Inlägg
1 april 2010
#16
kolla lufttrycket i däcken också. Bromsarna behöver inte ligga på som fan för att det ska dra. Framvagninställning är också bra att göra, brukar ligga runt 1000lappen


26 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
#17
Hmmm, okej.

Kan man kolla upp detta på något sätt för att utesluta om det är bromsarna eller framvagnen som är problemet?

Någon från Blekinge som vet någon som kan göra en framvagnsinställning för en billig peng? /fattigstudent

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 april 2010
#18
Kesler skrev:
kolla lufttrycket i däcken också. Bromsarna behöver inte ligga på som fan för att det ska dra. Framvagninställning är också bra att göra, brukar ligga runt 1000lappen

Nä men det borde ju sluta efter ett tag, då beläggen nöts bort. såvida inte kolven fortsätter trycka på mera. Vilket är lite otroligt.

Du kan utesluta bromsarna redan nu. Ifall det är dom så skickar jag en cola till dej med posten O_o

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

473 Inlägg
1 april 2010
#19
säkert en framvagnsinställning
om det ändå skulle vara anliggande bromsar så märker du det efter en stunds åktur genom att känna på fälgarna om den högra är varmare .

3 860 Inlägg
2 april 2010
#20
Kul att fälgarna enl förra ägaren var rätt balanserad... Har samma med mina nya, köpte dom balanserade men det behöver ändå göras om...

Framvagns inställning sätter jag också mina pengar på att du behöver..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech


Sök