Visa delar har en sorts krom man lätt kan slipa ner.. lackar då med primer först... Andra delar... är det som en tjockare metallfilm på... om man mattar ner den.. ska man lägga på en grundfärg först då!?
Bäst är förstås att slipa bort all ytbeläggning och sedan lägga plastgrund på den rena plasten och lacka på det sen. Problemet med att lacka på krom är i regel att så fort du slipat så reagerar kromet med syret i luften och bildar kromoxid, men om man direkt efter slipning rengör ytan med, t.ex. thinner och målar direkt därefter så brukar det gå bra.
Det är inte riktig krom på plast delar, det är färg, man undviker att slipa igenom till plasten. Lägger du bara häftprimer på det kommer plasten resa sig när basfärgen kommer på.
Det är inte riktig krom på plast delar, det är färg, man undviker att slippa igenom till plasten. Lägger du bara häftprimer på det kommer plasten resa sig när basfärgen kommer på.
Beror väl på? Bland annat äldre Volvo är det riktigt krom på, vet inte hur det är med de nyare/andra märken, men det varierar ju säkert. Kromliknande färg är ju garanterat billigare! Men om det är färg så kan man ju precis som du säger bara matta ner och lacka över.
Jag lackade om droplisterna på min 740 från krom till svarta och jag slipade bara ner så gott det gick, visa delar som tex lister blästrade jag, sen la jag vanlig grundfärg på sprayburk och sedan riktig billack och det blev suveränt.. Ska du slipa så använt fint papper, hellre slipa i flera timmar än få grova feta repor i det
Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri! www.garaget.org/Triton