3084
Sök

Bästa starten på strip med manuell låda hur?

138 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Förlåt om jag postat fel jag är ny

Jag undrar hur man får den bästa starten under streetrace och strip
Ska man lägga i ettan eller ska man växla vid starten till ettan?


Tack!
Senast redigerat av InX-Engineering (1 april 2010)

820 Inlägg
2 april 2010
#2
Det beror väl på hur lådan är utväxlad osv, på min 760 t.ex så är 1an skitlågt utväxlad så på den är det bättre att börja på 2an. Men ettan och en bra balans mellan gas och koppling är väl det bästa i dem flesta fallen tror jag.

Att lägga i ettan precis när ljuset slår om till grönt är ju inget du tjänar på direkt iaf tongue

En moderator kan nog lägga tråden rätt smile

Om man säger

1 353 Inlägg
2 april 2010
#3
InX-Engineering skrev:
Hej!

Förlåt om jag postat fel jag är ny

*Jag undrar hur man får den bästa starten under streetrace och strip

*Ska man lägga i ettan eller ska man växla vid starten till ettan?


Tack!

* hur man får den bästa starten beror helt på vilken bil och hur många hästar, kör du en nissan sunny med 86hk så kan du starta med ganska högt varv då den inte kommer spinna som fan ändå.
kör du en orginal 740 med 112 hästar kan du mer eller mindre stå på varstoppet och dumpa kopplingen då bilen kommer studsa iväg, när man börjar komma upp i effekter så får man trixa lite för att få den bästa starten, framhjulsdrivet kräver lite mer balans mellan kraft och grepp, bakhjulsdrivet får alltid bättre fäste, sen finns de självklart 4hjulsdrivet och där går göra betydligt hårdare "banzai" starter om drivlinan håller wink

* gällande vilken växel så har du självklart växeln i och kopplingen nertryckt i starten( vem kommer iväg snabbast, han med bilen igång eller han som står utanför och ska hoppa in och starta och köra iväg?) sen gällande vilken växel man startar på så beror de helt på vilken effet osv även där, vanligast är att man startar på 1;an.

hoppas de hjälper dig o lycka till i sommar wink och du.. ut o testa förfan wink vill du starta på 3;an gör de, men räkna med att tant elsa 78 kommer köra ifrån dig vid rödljusen wink
Senast redigerat av Crille88 (2 april 2010)


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
2 april 2010
#4
Nöta iväg på kopplingen är ingen bra ide om man står och varvar mycket.

Om man nu inte tycker om att byta koppling ofta.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

138 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
#5
Crille88 skrev:
InX-Engineering skrev:
Hej!

Förlåt om jag postat fel jag är ny

*Jag undrar hur man får den bästa starten under streetrace och strip

*Ska man lägga i ettan eller ska man växla vid starten till ettan?


Tack!

* hur man får den bästa starten beror helt på vilken bil och hur många hästar, kör du en nissan sunny med 86hk så kan du starta med ganska högt varv då den inte kommer spinna som fan ändå.
kör du en orginal 740 med 112 hästar kan du mer eller mindre stå på varstoppet och dumpa kopplingen då bilen kommer studsa iväg, när man börjar komma upp i effekter så får man trixa lite för att få den bästa starten, framhjulsdrivet kräver lite mer balans mellan kraft och grepp, bakhjulsdrivet får alltid bättre fäste, sen finns de självklart 4hjulsdrivet och där går göra betydligt hårdare "banzai" starter om drivlinan håller wink

* gällande vilken växel så har du självklart växeln i och kopplingen nertryckt i starten( vem kommer iväg snabbast, han med bilen igång eller han som står utanför och ska hoppa in och starta och köra iväg?) sen gällande vilken växel man startar på så beror de helt på vilken effet osv även där, vanligast är att man startar på 1;an.

hoppas de hjälper dig o lycka till i sommar wink och du.. ut o testa förfan wink vill du starta på 3;an gör de, men räkna med att tant elsa 78 kommer köra ifrån dig vid rödljusen wink

Vilket bra svar, Tack!


Sök