2641
Sök

Möjligt att ha två styrsystem??

Kocken
487 Inlägg
5 juni 2006
Trådstartare
#1
Det jag tänkte på var att man skulle kunna ha en med en mappning som är ekonomiskt och en som är mappad för maxprestanda och man bara har en knapp att trycka på för att växla emellan dem, är detta möjligt?


ingen aning
687 Inlägg
5 juni 2006
#2
ja det går typ t.ex dahlbäcks golf

även zebran har sina fläckar

Golle
448 Inlägg
5 juni 2006
#4
Civinco har, olika kort du sätter i med olika mappar på. Jäkligt smidigt...

http://www.civinco.se/

James May: In other news.... I've fitted a fan!

1 741 Inlägg
5 juni 2006
#5
bör inte det gå att fixa själv men inte under drift alltså bara en knapp som styr strömmen till det chip man vill använda.

massa extra kablar men det är ju ballt att kunna växla chip big_smile

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 juni 2006
#6
Jo visst det g¨år ju att bygga ett typ 30 poligt relä så du switchar styrbox om du nu vill det men du lär få o göra ett tag...


671 Inlägg
6 juni 2006
#7
Bebbo skrev:
Det jag tänkte på var att man skulle kunna ha en med en mappning som är ekonomiskt och en som är mappad för maxprestanda och man bara har en knapp att trycka på för att växla emellan dem, är detta möjligt?

Fast nu tänker du fel.

Ekonomi och prestanda styr man med högerfoten inte med mappen. Vid fullgas vill man ha effekt och på alla andra gaslägen ekonomi.

Två mappar har man om man exempelvis har två sorters bränsle. Eller olika insug för bana och gata.

Kocken
487 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
#8
Daniel skrev:
Bebbo skrev:
Det jag tänkte på var att man skulle kunna ha en med en mappning som är ekonomiskt och en som är mappad för maxprestanda och man bara har en knapp att trycka på för att växla emellan dem, är detta möjligt?

Fast nu tänker du fel.

Ekonomi och prestanda styr man med högerfoten inte med mappen. Vid fullgas vill man ha effekt och på alla andra gaslägen ekonomi.

Två mappar har man om man exempelvis har två sorters bränsle. Eller olika insug för bana och gata.

hehe...ja de är ju sant


10 287 Inlägg
7 juni 2006
#9
Det är precis som Daniel skriver. Såvida ni inte är proffsförare i STCC eller DTM och använder er av separata mappar beroende på vilken bana ni skall köra på eller om ni har en map med launchcontrol och en utan. Annars är detta meningslöst.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
7 juni 2006
#10
men ifall man vill ha en map som är på gränsen av vad motorn tål, sen kanska man vill ha en map där man kan trycka plattan i mattan vid omkörning utan att behöva oroa sig...


Maizer
8 juni 2006
#11
Mm de där undrar jag också. Om man t ex vill ladda på ordentligt med laddtryck i 201m, så motorn precis håller som sagt, och en för vanligt bruk. Går det inte att ha så?

10 287 Inlägg
8 juni 2006
#12
Jovisst, men hur skall ni labba fram den map som gör att motorn precis tål 201 (402) meter?

Trial and error? Höja laddtryck tills den rasar efter 202m?

Pratar vi vanliga dödliga med "standardbilar" så är detta minst sagt udda. Som Daniel skrev så är det oftast beroende på att man kör med annan soppa (typ CSP) när man räjsar - och då är det därför man har dubbla mappar.

/Göran

Maizer skrev:
Mm de där undrar jag också. Om man t ex vill ladda på ordentligt med laddtryck i 201m, så motorn precis håller som sagt, och en för vanligt bruk. Går det inte att ha så?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
8 juni 2006
#13
Njaaaa du Bumpe  - i vanliga standardsprut så brukar man sätta i en minnessockel som stödjer ett chip med mera minne och sedan bryter man bara ut den mest signifikanta adressbiten och drar den till en omkopplare så att man skapar två bankar i minnet. Been there - done that.

/Göran

bumpe skrev:
Jo visst det g¨år ju att bygga ett typ 30 poligt relä så du switchar styrbox om du nu vill det men du lär få o göra ett tag...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 741 Inlägg
21 juli 2006
#14
det lät ju smidigt!

men kom ihåg att alla bilar styr inte laddet med chippet utan det ändras manuellt.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

2 652 Inlägg
21 juli 2006
#15
finns en kille som har 2 "mappar" på sin audi turbo . vet inte vad han heter men han finns en bit ner i min Gb


Sök