1959
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
14 maj 2010
#581
Fattas det inte en del på högersidan av den??

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Truck förare
273 Inlägg
14 maj 2010
#582
MrCarfreak skrev:
Volvo1968 skrev:
Polera får du ju ta och göra minst lika bra som Carléns klockor till sina SU big_smile

Låter bra detta, kul att den gick bättre! kommer ju även gå bättre sen med dubbla/weber36a wink

hehe, så bra blir det inte :p Dock blir de ju snyggare än de flesta :p Förgasarhuset blir blanksvart och botten och locket halv polerat..

Bilen gick helt underbart faktiskt! Visst hade de vart kul med dubbla weber 45 el. liknande men de kostar också en slant. Denna motorn behöver inte mer bensin just nu iafall :p

Undra om ja verkligen skall berätta detta kommer bli dum förklarad smile
ja slängde två insug me dubbla weber 40 eller 45 vet inte vilken storlek på varje, för kanske 6 månader sen hehe
Senast redigerat av Larzzon nr1 (14 maj 2010)


Gasglad
3 244 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#583
Volvo1968 skrev:
Fattas det inte en del på högersidan av den??

nä de tror jag inte.. detta är ju en SU HIF, dvs. flottör å allt sitter i botten av förgasaren :p Tror att man sätter dit nåt där om man ska köra med dubbla SU..

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#584
Larzzon nr1 skrev:
MrCarfreak skrev:
Volvo1968 skrev:
Polera får du ju ta och göra minst lika bra som Carléns klockor till sina SU big_smile

Låter bra detta, kul att den gick bättre! kommer ju även gå bättre sen med dubbla/weber36a wink

hehe, så bra blir det inte :p Dock blir de ju snyggare än de flesta :p Förgasarhuset blir blanksvart och botten och locket halv polerat..

Bilen gick helt underbart faktiskt! Visst hade de vart kul med dubbla weber 45 el. liknande men de kostar också en slant. Denna motorn behöver inte mer bensin just nu iafall :p

Undra om ja verkligen skall berätta detta kommer bli dum förklarad smile
ja slängde två grenrör me dubbla weber 40/45 på varje grenrör för kanske 6 månader sen hehe

Vi förgasar folk skulle nog dum förklara dig men för de som inte håller på med förgasare så är weber = skräp igentligen.. Precis som med antika möbler, för antikhandlare är det en hög med pengar, för oss svenssons så är det rent skräp i många fall.

//Carfreak

Truck förare
273 Inlägg
14 maj 2010
#585
ja visste ju va dom va värda men dom hade legat i en ladugård i 20 år så dom va inte så bra längre om man säger så smile


Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
14 maj 2010
#586
Galning, mina satt på en folkracebil, kan ju säga att dina inte lär varit sämre mad

Förstår faktiskt inte varför du inte valde att tjäna 1500kr o sälja skiten iom att du nu visste vad det var...

men gjort är gjort, men finns ju nya såsätt smile

Carfreak; Okej, nä för såg ut att vara hål rätt in nämligen  Mina har någon sorts tomgångsventil där, som öppnar när spjället vrids så
Senast redigerat av Volvo1968 (14 maj 2010)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Avstängd
1 714 Inlägg
14 maj 2010
#587
1. ja det där med att slänga webrar bara för dem legat ett tag lät idiotiskt, jag hade köpt två weber 40 eller 45 med b20 grenrör för 1000kr oavsett skick.

2. Två grenrör med dubbla förgasare på varje? detta lät skumt, för nåt sånt arrangemang finns inte till volvo iaf. på volvo är det 2 grenrör och en förgasare på vardera. du kanske menade att det är två förgasare med dubbla 40/45mm inlopp? vilket är rätt då det är en 2-portsförgasare. Men brukar man säga dubbla weber 45 så menar man två förgasare.


Gasglad
3 244 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#588
En fråga.. hur bär man sig lättast åt för att justera in en SU, verkar faktiskt som att jag fortfarande får lite för lite bränsle.. Just nu står bland skruven max inskruvad och har tomgång och bra gas svar. Vilka nålar rekommenderas till SU HIF6 för en lite vässad motor ?

Motorn är en B18 borrad till 2,1l, E topp som är planad 3mm och portad, något värre kam än orginal, enligt förre ägaren ska det vara en V90 kam vilket jag aldrig hört förut!

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
14 maj 2010
#589
MrCarfreak skrev:
En fråga.. hur bär man sig lättast åt för att justera in en SU, verkar faktiskt som att jag fortfarande får lite för lite bränsle.. Just nu står bland skruven max inskruvad och har tomgång och bra gas svar. Vilka nålar rekommenderas till SU HIF6 för en lite vässad motor ?

Motorn är en B18 borrad till 2,1l, E topp som är planad 3mm och portad, något värre kam än orginal, enligt förre ägaren ska det vara en V90 kam vilket jag aldrig hört förut!

grundinställning gör du genom att kolla när nålmunstycket är jämnsmed förgasarhalsen & sen vrida ner munstycket med justerskruven 2½ varv. sen finjusterar du därifrån. frågan är ju vad denna SU har suttit på tidigare? enkelförgasare på B21 eller ?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#590
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
En fråga.. hur bär man sig lättast åt för att justera in en SU, verkar faktiskt som att jag fortfarande får lite för lite bränsle.. Just nu står bland skruven max inskruvad och har tomgång och bra gas svar. Vilka nålar rekommenderas till SU HIF6 för en lite vässad motor ?

Motorn är en B18 borrad till 2,1l, E topp som är planad 3mm och portad, något värre kam än orginal, enligt förre ägaren ska det vara en V90 kam vilket jag aldrig hört förut!

grundinställning gör du genom att kolla när nålmunstycket är jämnsmed förgasarhalsen & sen vrida ner munstycket med justerskruven 2½ varv. sen finjusterar du därifrån. frågan är ju vad denna SU har suttit på tidigare? enkelförgasare på B21 eller ?

Okej okej.. Får se hur de går :p Har suttit på en 240 -75 så är nog en B21:a ja.

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
14 maj 2010
#591
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
En fråga.. hur bär man sig lättast åt för att justera in en SU, verkar faktiskt som att jag fortfarande får lite för lite bränsle.. Just nu står bland skruven max inskruvad och har tomgång och bra gas svar. Vilka nålar rekommenderas till SU HIF6 för en lite vässad motor ?

Motorn är en B18 borrad till 2,1l, E topp som är planad 3mm och portad, något värre kam än orginal, enligt förre ägaren ska det vara en V90 kam vilket jag aldrig hört förut!

grundinställning gör du genom att kolla när nålmunstycket är jämnsmed förgasarhalsen & sen vrida ner munstycket med justerskruven 2½ varv. sen finjusterar du därifrån. frågan är ju vad denna SU har suttit på tidigare? enkelförgasare på B21 eller ?

Okej okej.. Får se hur de går :p Har suttit på en 240 -75 så är nog en B21:a ja.

ahh då borde ju munstyckena va lagomt stroa, tänkte så du inte fått tag på en SU från B20 med dubble SU då kanske den vart snålt bestyckad. titta på nålmunstycket & justera du så blir det nog bra.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#592
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:

grundinställning gör du genom att kolla när nålmunstycket är jämnsmed förgasarhalsen & sen vrida ner munstycket med justerskruven 2½ varv. sen finjusterar du därifrån. frågan är ju vad denna SU har suttit på tidigare? enkelförgasare på B21 eller ?

Okej okej.. Får se hur de går :p Har suttit på en 240 -75 så är nog en B21:a ja.

ahh då borde ju munstyckena va lagomt stroa, tänkte så du inte fått tag på en SU från B20 med dubble SU då kanske den vart snålt bestyckad. titta på nålmunstycket & justera du så blir det nog bra.

Ska försöka komma på vad jag har för nål så kanske man kan gå upp nån storlek.. nålmunstycke? Menar du den långa grejjen i flottörhuset eller den till just flottören som är utav fjädrande typ ?

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
14 maj 2010
#593
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:

Okej okej.. Får se hur de går :p Har suttit på en 240 -75 så är nog en B21:a ja.

ahh då borde ju munstyckena va lagomt stroa, tänkte så du inte fått tag på en SU från B20 med dubble SU då kanske den vart snålt bestyckad. titta på nålmunstycket & justera du så blir det nog bra.

Ska försöka komma på vad jag har för nål så kanske man kan gå upp nån storlek.. nålmunstycke? Menar du den långa grejjen i flottörhuset eller den till just flottören som är utav fjädrande typ ?

Samma munstycke som du slog sönder på strombergarn wink det justerar du ju upp/ner med en skruv på sidan av förgasarn på SU wink lyft trotteln & kolla in i förgsarhalsen när du justerar.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#594
Vet vad som är fel nu :p Har ju inte kopplat in den elektriska tomgångsventilen, kan bli lite svårt att juster tomgången utan den hahahaha wink

En fråga till.. vad är nålventilens uppgift? Funderar på om man skulle byta upp sig till 2,5mm nålventil.
Senast redigerat av MrCarfreak (15 maj 2010)

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
15 maj 2010
#595
MrCarfreak skrev:
Vet vad som är fel nu :p Har ju inte kopplat in den elektriska tomgångsventilen, kan bli lite svårt att juster tomgången utan den hahahaha wink

En fråga till.. vad är nålventilens uppgift? Funderar på om man skulle byta upp sig till 2,5mm nålventil.

har för mig att det ska vara en tempgivare inkopplad till den kontakten, men inte säker.
kolla upp ett elschema till 240.

munstycket/trottelnålen menar du? dess uppgift är att skicka in lagomt mycke soppa i motorn wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

110 Inlägg
15 maj 2010
#596
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
Vet vad som är fel nu :p Har ju inte kopplat in den elektriska tomgångsventilen, kan bli lite svårt att juster tomgången utan den hahahaha wink

En fråga till.. vad är nålventilens uppgift? Funderar på om man skulle byta upp sig till 2,5mm nålventil.

har för mig att det ska vara en tempgivare inkopplad till den kontakten, men inte säker.
kolla upp ett elschema till 240.

munstycket/trottelnålen menar du? dess uppgift är att skicka in lagomt mycke soppa i motorn wink

jag tror han tänker på den ventilen i flottörhuset, 2,5 mm sån ventil ökar bara flödet in i huset så jag vet inte om det är lönt att ha en sån utan att slipa eller byta nål för att öka flödet in i motorn med?smile

Edit: nålventilens uppgift är att hindra mer bränsle än vad som får plats i flottörhuset att komma in! den stängs med flottören som flyter upp när bränslenivån blir högre i flottörhuset:)
Senast redigerat av pizza_gnun (15 maj 2010)

Gasglad
3 244 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#597
Nu har ja kopplat in den el mojängen.. går betydligt bättre nu! Fick tips från lawrence på su service att kolven skall ha ett spel på 2-3mm med avstängd motor.. det hade inte min så borrade ur den plastpluggen och ska i med en indianpärla så avståndet blir rätt! Grundinställning utav förgasaren även den gjord.. Troligtvis har jag även en för klen kolvfjäder också.. finns 5st olika att välja på så den behöver nog bytas!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#598
Delar med mig utav SU guruns tips för inställning/felsökning utav SU förgasare..

Grund inställning..
Ställ in munstycket så den ligger jämns med kanten, skruva sedan in 2 ½ varv till - bra grund att börja med!

Felsökning/inställning..
A) Kolla plastpluggen, resp spelet. Det går att skruva in en gammal träskruv och dra ut pluggen. Du gör en ny av "indianpärlor", de finns hos tex Panduro hobby.
Mät först hur djupt plugghålet är, indianpärlor varierar i längd, är hålet tex 4,7 mm så tar du en pärla på 5,0 mm. Jag brukar limma med anaeroblim från Locktite.
B) Ställ flottörnivån högre, 2mm under kanten (med förg. upp och ned)
C)Vad har du för kolvfjäder i? Om förg. är från ett par tex. B20 b, så är fjädern för vek = bara luft
Du ska ha en fjäder märkning Grön Återkommer om fjädertryck vid så o så längd ihoptryckt. Finns 5 olika. Går att mäta med en hushållsvåg.
D) byt till en BCJ nål
Senast redigerat av MrCarfreak (15 maj 2010)

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
15 maj 2010
#599
MrCarfreak skrev:
Nu har ja kopplat in den el mojängen.. går betydligt bättre nu! Fick tips från lawrence på su service att kolven skall ha ett spel på 2-3mm med avstängd motor.. det hade inte min så borrade ur den plastpluggen och ska i med en indianpärla så avståndet blir rätt! Grundinställning utav förgasaren även den gjord.. Troligtvis har jag även en för klen kolvfjäder också.. finns 5st olika att välja på så den behöver nog bytas!

ahh du tog dig tid att kolla med den snubben jag tipsade om smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#600
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
Nu har ja kopplat in den el mojängen.. går betydligt bättre nu! Fick tips från lawrence på su service att kolven skall ha ett spel på 2-3mm med avstängd motor.. det hade inte min så borrade ur den plastpluggen och ska i med en indianpärla så avståndet blir rätt! Grundinställning utav förgasaren även den gjord.. Troligtvis har jag även en för klen kolvfjäder också.. finns 5st olika att välja på så den behöver nog bytas!

ahh du tog dig tid att kolla med den snubben jag tipsade om smile

Aa, kändes lika bra att göra det! Förhoppningsvis blir de nog fart i motorn snart smile

//Carfreak


Sök