1653
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

Gasglad
3 244 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#601
Har nu filmat så ni får se hur motorn går.. Vid ett litet knyck på gasen så stegrar varvet och det tar en bra stund innan den går ned på tomgång där den går ryckigt och allmänt dåligt!

Hur jag än ställer blandskruven så går den kass på tomgång.. vad kan de vara för fel? Är det så enkelt att denna förgasaren inte heller räcker till ?

Motorn är en B18 borrad till 2.0l alt. 2.1l, vet inte riktigt.. Kammen är av okänd modell, den förre ägaren sa att det är en V90 kam vilket jag aldrig hört talas om tidigare. Toppen är en E-topp som är planad 3mm och portad, mer vet jag ej om den.

Kom med så mkt tips ni kan! Motorn går hur fint och bra som helst på högre varv men inte alls bra på låga!

[video]http://www.garaget.org/video/rvdtdbvistyo[/video]

//Carfreak

2 373 Inlägg
16 maj 2010
#602
Kan det inte vara så att kammen är såpass vass så att den gör den oroliga tomgången?
Jag hade tidigare en Ford Capri med helrenoverad motor som hade en vassare kam och den gick sådär oroligt på tomgången men när jag gasade så gick den hur bra som helst.

Häls. Hervas

Amatör
488 Inlägg
16 maj 2010
#603
Det är inte så att du måste ge den så mycket soppa med den där enkla förgasaren för att den ska gå skapligt på högre varv så den får för mycket soppa på låga varv? Och har du testat bilen med lite belastning? ja tänkte så soppan räcker på högre varv, det är ju inte förrens du börjar segdra lite som du märker om den vill spika...

Jag vågar nästan lova att du får för lite soppa och luft med enkelförgasare, annars är inte motorn trimmad.

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
16 maj 2010
#604
Sätt dit MINST 2 förgasare om du tänker köra med stromberg eller su ! Den kommer att gå dåligt på tomgång som du konstaterat redan .

Schipperke rules !

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
16 maj 2010
#605
Den är nog inte borrad till 2,1 om det är B18 iallafall, för B18 hade väl annan placering på vattenkanaler m.m i blocket, så skulle det bli borrat till 2,1 skulle det nog inte vara mycket gods kvar tills det spricker smile

Säger som tidigare, om du kan få tag på vassare förgasare kan det hjälpa mycket smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Gasglad
3 244 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#606
Frågan är ju om man ska prova på att slipa nålen en aning.. sitter en BCJ nål i just nu. Ev. borra upp nålventilen en aning också.. Vad är fördelen med en större nålventil ?

Edit: Kommer sälja min enkel SU för att införskaffa dubbla su istället, blir det inte bättre med dem så kan det vara kolvringarna som är dåliga eller dylikt! Ska försöka göra ett komp prov för att se hur motorn mår!

Föresten, är det någon som har provat på att dela på org. insug/grenrör så man får dem i 2 delar ?
Senast redigerat av MrCarfreak (16 maj 2010)

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
16 maj 2010
#607
MrCarfreak skrev:
Frågan är ju om man ska prova på att slipa nålen en aning.. sitter en BCJ nål i just nu. Ev. borra upp nålventilen en aning också.. Vad är fördelen med en större nålventil ?

Edit: Kommer sälja min enkel SU för att införskaffa dubbla su istället, blir det inte bättre med dem så kan det vara kolvringarna som är dåliga eller dylikt! Ska försöka göra ett komp prov för att se hur motorn mår!

Föresten, är det någon som har provat på att dela på org. insug/grenrör så man får dem i 2 delar ?

du kan inte dela dom det är ihopgjutet för tätt. du får antingen kapa bort grenrör från insug eller tvärtom beroende på vilken del du behöver använda.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#608
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
Frågan är ju om man ska prova på att slipa nålen en aning.. sitter en BCJ nål i just nu. Ev. borra upp nålventilen en aning också.. Vad är fördelen med en större nålventil ?

Edit: Kommer sälja min enkel SU för att införskaffa dubbla su istället, blir det inte bättre med dem så kan det vara kolvringarna som är dåliga eller dylikt! Ska försöka göra ett komp prov för att se hur motorn mår!

Föresten, är det någon som har provat på att dela på org. insug/grenrör så man får dem i 2 delar ?

du kan inte dela dom det är ihopgjutet för tätt. du får antingen kapa bort grenrör från insug eller tvärtom beroende på vilken del du behöver använda.

Det var de jag menade.. kommer endast att behöva grenröret.

//Carfreak

Liten pöjk
610 Inlägg
16 maj 2010
#609
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
Frågan är ju om man ska prova på att slipa nålen en aning.. sitter en BCJ nål i just nu. Ev. borra upp nålventilen en aning också.. Vad är fördelen med en större nålventil ?

Edit: Kommer sälja min enkel SU för att införskaffa dubbla su istället, blir det inte bättre med dem så kan det vara kolvringarna som är dåliga eller dylikt! Ska försöka göra ett komp prov för att se hur motorn mår!

Föresten, är det någon som har provat på att dela på org. insug/grenrör så man får dem i 2 delar ?

du kan inte dela dom det är ihopgjutet för tätt. du får antingen kapa bort grenrör från insug eller tvärtom beroende på vilken del du behöver använda.

Det var de jag menade.. kommer endast att behöva grenröret.

har ett liggandes smile (om du är intresserad)

orginal? nää du kan va orginal!

283 Inlägg
16 maj 2010
#610
v90 kam? dom motorerna är väll 6cyl, eller har jag fel ?

Black Deevill

Gasglad
3 244 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#611
efreeli skrev:
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:

du kan inte dela dom det är ihopgjutet för tätt. du får antingen kapa bort grenrör från insug eller tvärtom beroende på vilken del du behöver använda.

Det var de jag menade.. kommer endast att behöva grenröret.

har ett liggandes smile (om du är intresserad)

Får jag det gratis så är jag intresserad wink Annars kapar jag de jag har!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#612
BlackDeevill skrev:
v90 kam? dom motorerna är väll 6cyl, eller har jag fel ?

Precis samma som jag tänkte.. men men, nåt vasst måste de ju sitta i maskin eftersom den bara vill ha mer hela tiden så wink Lär nog aldrig få reda på vad jag har för kamm om jag nu inte river maskin och kollar då :p

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
17 maj 2010
#613
efreeli skrev:
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:

du kan inte dela dom det är ihopgjutet för tätt. du får antingen kapa bort grenrör från insug eller tvärtom beroende på vilken del du behöver använda.

Det var de jag menade.. kommer endast att behöva grenröret.

har ett liggandes smile (om du är intresserad)

bara kapa bort insugsbitarna & slipa ner gjutkanterna.
eller köp extraktor wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#614
farbrorbozze skrev:
efreeli skrev:
MrCarfreak skrev:

Det var de jag menade.. kommer endast att behöva grenröret.

har ett liggandes smile (om du är intresserad)

bara kapa bort insugsbitarna & slipa ner gjutkanterna.
eller köp extraktor wink

Får se hur de går :p

aa extraktor är ju de ultimata men får komma i framtiden! smile

Bilder kommer lite senare på fram stegen smile

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#615
Satt och lekte lite i WinSU och kom fram till att med 2st SU HIF6 så kommer jag att få en en perfekt blandning på höga varv och 0,7% lean på låga vilket är ett positivt tecken..

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#616
Sådär, då var grenröret separerat från insuget smile Passar även på att polera upp grenröret så ytan blir helt slät, slänger nog på avgasbandage också!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/931749_qkl30b.jpg

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#617
Blir nog ruskigt bra, lite sjysst bandage alt. coating så blir det super!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/931751_ds29qa.jpg

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
17 maj 2010
#618
blir bra det där men inget avgasbandag inte , bättre köra på coating eller aluminisera det?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

535 Inlägg
17 maj 2010
#619
Vad är coating för något?

Motorer utan turbo.....suger!

Gasglad
3 244 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#620
Kommer bli coating så småningom på grenröret!

Lemmy_Kilmister: Det är ett speciellt medel som fungerar som isolering, finns en massa typer utav coating, bla. värme isolerande, värmeledande mm. När man har applicerat coating medlet som oftast fås på spray så skall den härdas i ugn, fungerar ypperligt med sin ugn hemma wink
Vanligaste priset på coating spray ligger på 400-700:-

//Carfreak


Sök