2058
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

535 Inlägg
18 maj 2010
#621
Okey, tack för svaret! Kul att du lägger coating på röret, då får jag se hur det blir också. smile

Motorer utan turbo.....suger!

Gasglad
3 244 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#622
Lemmy_Kilmister skrev:
Okey, tack för svaret! Kul att du lägger coating på röret, då får jag se hur det blir också. smile

Så lite så! aa, det blir något udda, inte så många som har lagt de på dessa grenrör innan, blir nog en skön kontrast mot de övriga i motorrummet.

//Carfreak

Avstängd
1 714 Inlägg
18 maj 2010
#623
Kul att en till tänker på fördelarna med coating även om det inte är ren raceapplikation,
känns som du och jag tänker ganska lika, min B20 kommer nog också få smaka på coating,
men då troligtvis på insidan av motorn.

Ser fram emot att se resultatet.

Coating på burk förresten? låter intressant, dock även lite smått oseriöst?
Är det samma kvalitet som en coating gjord på firma?
Och vart kan man få tag på detta?


Gasglad
3 244 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#624
Emilius skrev:
Kul att en till tänker på fördelarna med coating även om det inte är ren raceapplikation,
känns som du och jag tänker ganska lika, min B20 kommer nog också få smaka på coating,
men då troligtvis på insidan av motorn.

Ser fram emot att se resultatet.

Coating på burk förresten? låter intressant, dock även lite smått oseriöst?
Är det samma kvalitet som en coating gjord på firma?
Och vart kan man få tag på detta?

aa, man kan ju alltid testa smile Eftersom b18/b20 är hyffsat o-optimerade orginal så kan de ju inte bli sämre smile

aa det är på spray burk ja, vet att flera firmor kör med detta, dock blandar det samma produkt fast till lackpistol sedan in i ugnen, många kör även med helt vanliga hushålls ugnar vilket fungerar ypperligt då man åstakommer samma temperatur. Dock är det mest optimala en IR-tork/ugn som bränner innifrån ut.

Vi får se hur de blir, finns även coating som kan öka värmeavledningsförmåga, tex. till insug mm.

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#625
Gjorde ett kompprov precis.. har 11,2-11,1-11,4-11,2 vilket såg bra ut! Hällde i en skvätt olja i cylinder 1 och prova, vips så fick jag 12.. provade igen och fick 11,2 som innan. Tyder detta på kolvring eller var det bara oljan som minskade volymen i cylindern?

//Carfreak

6 Inlägg
19 maj 2010
#626
oljan tätar mot cylinderväggen det är därför du fick högre(= snyggt projekt(=


Gasglad
3 244 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#627
lthulin skrev:
oljan tätar mot cylinderväggen det är därför du fick högre(= snyggt projekt(=

okej.. då är ju frågan om det är sketna ringar eller ej.. Riva motorn är ju inget man direkt vill göra när man precis hinkat ned den i bilen :p

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#628
Prova med olja i cylinder 2 också, från 11,1 upp till 12,9 :s Så något är ju knas.. bara riva motorn nu då verkar de som sad

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#629
eftersom motorn är en b18 från grunden strokad till 2,0l så undrar jag hur man kommer fram till vilka kolvar man har? mäta diameter på kolvtoppen och sedan ringarnas tjocklek ?

Kommer göra ett sista kompprov med motorn varm innan jag bestämmer mig för att riva motorn och byta ringar.
Senast redigerat av MrCarfreak (19 maj 2010)

//Carfreak

Avstängd
1 714 Inlägg
19 maj 2010
#630
MrCarfreak skrev:
Emilius skrev:
Kul att en till tänker på fördelarna med coating även om det inte är ren raceapplikation,
känns som du och jag tänker ganska lika, min B20 kommer nog också få smaka på coating,
men då troligtvis på insidan av motorn.

Ser fram emot att se resultatet.

Coating på burk förresten? låter intressant, dock även lite smått oseriöst?
Är det samma kvalitet som en coating gjord på firma?
Och vart kan man få tag på detta?

aa, man kan ju alltid testa smile Eftersom b18/b20 är hyffsat o-optimerade orginal så kan de ju inte bli sämre smile

aa det är på spray burk ja, vet att flera firmor kör med detta, dock blandar det samma produkt fast till lackpistol sedan in i ugnen, många kör även med helt vanliga hushålls ugnar vilket fungerar ypperligt då man åstakommer samma temperatur. Dock är det mest optimala en IR-tork/ugn som bränner innifrån ut.

Vi får se hur de blir, finns även coating som kan öka värmeavledningsförmåga, tex. till insug mm.

Ja absolut, det kan ju inte bli sämre än original tongue Iofs håller ju b18/b20 förbannat bra men.

Aha så det är samma produkt som dem kör med på firmorna? då verkar det ju lovande.
Vart köper du din?

Jag har IR-tork på jobbet så att bränna till det är inga problem big_smile
Jag hade planer på att coata toppen på kolvarna och förbränningsrummen i toppen,
mest för jag kommer köra ganska högt komp och även möjligtvis skrattgas i senare skede..

Angående din fråga om kolvar och så. amazonklubbens forum har väldigt mycket läsvärt,
står i princip ALLT om b18/b20 där. Legenden janne lundin (midnight blower amazonen) har skrivit mkt där, och även erland cox som är topplocksguru extraordinär.

Sävarturbo kan man också lära sig allt om motorer på oavsett om det är enkla grundläggande om motorns uppbyggnad eller värsta turbobyggena.


Avstängd
1 714 Inlägg
19 maj 2010
#631
MrCarfreak skrev:
eftersom motorn är en b18 från grunden strokad till 2,0l så undrar jag hur man kommer fram till vilka kolvar man har? mäta diameter på kolvtoppen och sedan ringarnas tjocklek ?

Kommer göra ett sista kompprov med motorn varm innan jag bestämmer mig för att riva motorn och byta ringar.

Glömde nämna att när jag såg detta så lät nåt knasigt,
stroka, där ändrar du ju kolvens längd och/eller stakar, slaget alltså.
antingen menar du att motorn är borrad (större diameter på kolvar)
eller så är det fortfarande en b18 fast med större slagvolym? (alltså samma diameter på kolvar,
men annan längd möjligtvis)


Gasglad
3 244 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#632
Sagt å gjort.. toppen är nu avriven!!
Enligt den förre ägaren skall motorn vara uppborrad till 2liter, hmm. kolvarna har en diam på 90mm - 2.0l ?
Toppen ska vara en "Steg3", dock är det en E-topp, ventilerna är 45x38,5mm i storlek vad jag har kunnat mäta fram. Kan även vara 38mm alt. 39.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/933389_8ql2tf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/933390_e0lmg1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/933391_tvues5.jpg

Så.. hur mycket spel skall kolvarna ha i sidled??
Något annat jag bör kontrollera innan kolvarna åker ur?

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#633
Emilius skrev:
MrCarfreak skrev:
Emilius skrev:
Kul att en till tänker på fördelarna med coating även om det inte är ren raceapplikation,
känns som du och jag tänker ganska lika, min B20 kommer nog också få smaka på coating,
men då troligtvis på insidan av motorn.

Ser fram emot att se resultatet.

Coating på burk förresten? låter intressant, dock även lite smått oseriöst?
Är det samma kvalitet som en coating gjord på firma?
Och vart kan man få tag på detta?

aa, man kan ju alltid testa smile Eftersom b18/b20 är hyffsat o-optimerade orginal så kan de ju inte bli sämre smile

aa det är på spray burk ja, vet att flera firmor kör med detta, dock blandar det samma produkt fast till lackpistol sedan in i ugnen, många kör även med helt vanliga hushålls ugnar vilket fungerar ypperligt då man åstakommer samma temperatur. Dock är det mest optimala en IR-tork/ugn som bränner innifrån ut.

Vi får se hur de blir, finns även coating som kan öka värmeavledningsförmåga, tex. till insug mm.

Ja absolut, det kan ju inte bli sämre än original tongue Iofs håller ju b18/b20 förbannat bra men.

Aha så det är samma produkt som dem kör med på firmorna? då verkar det ju lovande.
Vart köper du din?

Jag har IR-tork på jobbet så att bränna till det är inga problem big_smile
Jag hade planer på att coata toppen på kolvarna och förbränningsrummen i toppen,
mest för jag kommer köra ganska högt komp och även möjligtvis skrattgas i senare skede..

Angående din fråga om kolvar och så. amazonklubbens forum har väldigt mycket läsvärt,
står i princip ALLT om b18/b20 där. Legenden janne lundin (midnight blower amazonen) har skrivit mkt där, och även erland cox som är topplocksguru extraordinär.

Sävarturbo kan man också lära sig allt om motorer på oavsett om det är enkla grundläggande om motorns uppbyggnad eller värsta turbobyggena.

aa, vissa firmor kör samma produkt fast ej i sprayburk!
Förbränningsrummen avråden jag dig ifrån att coata, polera dem hellre! Coatar du finns risken för alldeles för hög förbränningstemp vilket medför spikningar.. - kan ha fel?!

aa, kovlarna är iafall 90mm, ska mäta slaglängden också.

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#634
Någon som är duktig på att räkna? Har en slaglängd på 80mm och kolv diam på 90mm, radie på 45mm. Vad får jag för total cylinder volym ?

Läste lite här, verkar som att jag har en B18 borrad till B20 endå smile
Senast redigerat av MrCarfreak (19 maj 2010)

//Carfreak

2 Inlägg
19 maj 2010
#635
MrCarfreak skrev:
Någon som är duktig på att räkna? Har en slaglängd på 80mm och kolv diam på 90mm, radie på 45mm. Vad får jag för total cylinder volym ?

2,035 liter

Gasglad
3 244 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#636
joniz skrev:
MrCarfreak skrev:
Någon som är duktig på att räkna? Har en slaglängd på 80mm och kolv diam på 90mm, radie på 45mm. Vad får jag för total cylinder volym ?

2,035 liter

Thnx smile Då är frågan, ska jag köpa rena b20 kolvringar eller b18 oversize ringar?

//Carfreak

265 Inlägg
19 maj 2010
#637
MrCarfreak skrev:
Andra sidan även den rensad från framskärm, lika lite rost där smile
Bjuder på en film när jag gasar ur den en aning wink

http://www1.garaget.org/gallery/archive … ahklf7.jpg

[video]http://www.garaget.org/video/vwzs158n8o3x[/video]

Haha kan ju behövas sotas ur lite efter alla år ju tongue

Rise and rise again, until lambs become lions!

1 212 Inlägg
19 maj 2010
#638
fint att du kollar upp motorn ordentligt..duger 5.8l //Orange Lamborgini// mvh farsan

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Avstängd
1 714 Inlägg
19 maj 2010
#639
MrCarfreak skrev:
aa, vissa firmor kör samma produkt fast ej i sprayburk!
Förbränningsrummen avråden jag dig ifrån att coata, polera dem hellre! Coatar du finns risken för alldeles för hög förbränningstemp vilket medför spikningar.. - kan ha fel?!

aa, kovlarna är iafall 90mm, ska mäta slaglängden också.

Okej, ja det är möjligt, knackningar då (hög förbränningstemperatur medför väl att bränslet vill självantända som en diesel och knacka?) om jag inte har fel.

Spikningar uppstår väl snarare när motorn går för magert?

Men ska kolla upp allt sånt innan jag börjar på något naturligtvis, bara en tanke smile
Senast redigerat av Emilius (19 maj 2010)


Gasglad
3 244 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#640
hmm, eftersom jag endå får byta ringar så undrar jag om man kan plocka ur ännu mer effekt ur motorn? Ev. i med andra kortare stakar för att få ökat slag?

//Carfreak


Sök