2373
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
8 juli 2010
Carlén skrev:
MrCarfreak skrev:
Idag har jag försökt ställa in förgasarna utan framgång... blir tokig på de där..

Antingen har jag ingen tomgång eller så rusar den - inga luft läckage!
Med endast 1 förgasare ikopplad så går den fin fint.. men med dubbla så vill den inte alls.. why?

Hur bra är förgasarna synkroniserade?, det är viktigt att samma mängd luft passerar båda förgasarna.

går den bra vilken förgasare du än väljer när du har "bara en" ?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
Carlén skrev:
MrCarfreak skrev:
Idag har jag försökt ställa in förgasarna utan framgång... blir tokig på de där..

Antingen har jag ingen tomgång eller så rusar den - inga luft läckage!
Med endast 1 förgasare ikopplad så går den fin fint.. men med dubbla så vill den inte alls.. why?

Hur bra är förgasarna synkroniserade?, det är viktigt att samma mängd luft passerar båda förgasarna.

Njae det vet jag inte.. Har inte bytt plats på dem.

Verkar som att det är fel nålar för de har varit singelmonterade innan. Sitter BCJ nålar i nu å b20b med dubbla förgasare har BBB nålar.

//Carfreak

6 524 Inlägg
8 juli 2010
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
Carlén skrev:

Verkar som att det är fel nålar för de har varit singelmonterade innan. Sitter BCJ nålar i nu å b20b med dubbla förgasare har BBB nålar.

ahh tänkte att du provat med båda. fick du inte brev på posten idag ?

Gasglad
3 244 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:

jod¨å, båda är provade smile jodå, de fick jag. skickade pm om det :p

Läste fel på nålarna.. sitter BBZ nålar i.. bra/dåligt?

Har precis plockat ned allt igen.. allt kmr tätat med flytande packning också för att verkligen utesluta insugsläckage!

//Carfreak

6 524 Inlägg
8 juli 2010
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:

Har precis plockat ned allt igen.. allt kmr tätat med flytande packning också för att verkligen utesluta insugsläckage!

Du får ringa SU-gubben & kolla vad han rekomenderar för nålar, lägg inte på för mycke packningsgucka bara, det blir bara sämre då, sen försöker du grundinställa förgasarna exakt lika smile

Har inte fått nåt PM idag smile
Senast redigerat av farbrorbozze (8 juli 2010)

Gasglad
3 244 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:

Du får ringa SU-gubben & kolla vad han rekomenderar för nålar, lägg inte på för mycke packningsgucka bara, det blir bara sämre då, sen försöker du grundinställa förgasarna exakt lika smile

Tänkte du på lawrence på su service?

Plockade ner allt, ställde in flottörerna och tog bort värmeplåten och monterade tillbaka allt igen! Går bra mkt bättre nu. Det är grovinställda, munstyckena står exakt lika. Tomgången skall justeras imorgon, likaså synkningen, kör den gamla tekniken med slang smile

aha okej.. kanske inte blev skickat :s

//Carfreak

6 524 Inlägg
9 juli 2010
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:

Plockade ner allt, ställde in flottörerna och tog bort värmeplåten och monterade tillbaka allt igen! Går bra mkt bättre nu. Det är grovinställda, munstyckena står exakt lika. Tomgången skall justeras imorgon, likaså synkningen, kör den gamla tekniken med slang smile

Japp han ja smile han verkar ju kunna det mesta om SU , vad jag minns så hade jag då aldrig nå problem med mina dubbla SU när jag körde med dom på 140n

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:

Japp han ja smile han verkar ju kunna det mesta om SU , vad jag minns så hade jag då aldrig nå problem med mina dubbla SU när jag körde med dom på 140n

okej smile Får kontakta honom. Minns du var du hade för nålar? okej :p Jag har bara haft problem wink

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
Ännu mer felsökning har gjorts.. Börjar få till den någolunda nu! Verkar som att den får för mycket bensin på tomgång får nå läckage finns inte! Vid gaspådrag skvätter den ur sig bensin ur förgasarna.

Verkar va ett rent helvete att ställa in dessa faktiskt!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
Filmade så det är lättare för er att förstå hur den går..
Hur mkt får axel glappet vara? Har ca. 1mm radiellt glapp i axlarna!

[video]http://www.garaget.org/video/gkqncwtkye7v[/video]
Senast redigerat av MrCarfreak (9 juli 2010)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
Nu har jag bytt stift å tankat i e85 istället.. Startar hur fint som helst, dock orolig på tomgång. lät det stå på tomgång tills den fick arbets temp, stängde av och kollade stiftet, knappt någon färg så den går magert på låg last. ska feta upp blandningen en aning och kolla igen.

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
En bild på stiftet, har bland skruvarna inskruvade max så andra nålar behövs! motorn går betydligt bättre på E85 än 98 så detta blir mitt nya drivmedel!

Passade även på att göra ett kompprov igen, 14,5bar på alla cylindrar!
Skall även justera ventilspelet 1 gång till för säkerhets skull!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/961405_hw8czr.jpg

en billig varvräknare måste köpas in.. skit svårt att höra vilket varv man har då jag har 2½" fullflödes avgas.. den går ruskigt bra nu faktiskt. Dock tycker jag att den är otroligt seg att komma ned i varv, vet inte vad de beror på, någon som vet?

Har provat både med och utan olja i dämpkolvarna. just nu har jag motorolja i!

Men nya nålar måste införskaffas så den får en chans att gå hyffsat bra, dock inga spikningar även vid över 30g vid fullgas, just love E85 wink Luktar precis som en top alcohol dragracing bil nu...
Senast redigerat av MrCarfreak (9 juli 2010)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
Nu går den ruskigt fint.. dock låg tomgång precis vid start innan lite gaspådrag.
[video]http://www.garaget.org/video/j8qid81kqcrk[/video]

//Carfreak

1 212 Inlägg
9 juli 2010
gott grabben!

mvh farsan

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

6 524 Inlägg
9 juli 2010
MrCarfreak skrev:
Ännu mer felsökning har gjorts.. Börjar få till den någolunda nu! Verkar som att den får för mycket bensin på tomgång får nå läckage finns inte! Vid gaspådrag skvätter den ur sig bensin ur förgasarna.

det kan vara normalt med trimmning & sen kör du ju utan luftfilter,

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:

det kan vara normalt med trimmning & sen kör du ju utan luftfilter,

Sant! Funderar på att sätta dit trattar, de ska ju ändra karaktären en aning. Frågar är bara hur långa, tror långa trattar flyttar ned registret en aning.

//Carfreak

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
9 juli 2010
Trattar ger om inte annat ett mycket goare ljud wink Trattar gör ju även lite på luftflödet in. Såvitt jag förstått så ger långa trattar bättre vrid och sämre topp, medens korta trattar ger lägre vrid och mer topp smile

Viktigaste är ju att du har lite form på trattarna, konad kant och gärna lite koniska innåt wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Gasglad
3 244 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
Köpte en varvräknare.. se film och hjälp mig felsöka vrf jag inte får en stabil tomgång.. vid start har jag 800rpm, nuddar jag gasen får jag 1500rpm, sjunker sedan efter några min till 800 igen.

[video]http://www.garaget.org/video/odgtt4137b27[/video]

//Carfreak

2 419 Inlägg
10 juli 2010
MrCarfreak skrev:
Köpte en varvräknare.. se film och hjälp mig felsöka vrf jag inte får en stabil tomgång.. vid start har jag 800rpm, nuddar jag gasen får jag 1500rpm, sjunker sedan efter några min till 800 igen.

[video]http://www.garaget.org/video/odgtt4137b27[/video]

Vet inte riktigt hur det är med dessa förgasare men om det är liknande fel på crossen så kan man skruva in luftskruven lite!

Gasglad
3 244 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
Vid fullgas acceleration så smäller det en aning från avgaset, antar att de tyder på mager blandning?!
Någon som vet vilka nålar över BBZ som ger mer bränsle både på tomgång och fullvarv?

//Carfreak

Sök