1650
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

R1 driver!
5 128 Inlägg
13 juli 2010
#861
Nya motorn ser inte dum ut! Kul med lite turbo! smile


Gasglad
3 244 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#862
farbrorbozze skrev:
du behöver väl ingen framvagn på bilen än på ett tag om du ska börja om med motorbygget igen wink *lycka till*

Hehe, bara hinka ned den nye motorn så är det klart wink Ska bli riktigt skojj å leka med en turbo spis! Kommer troligtvis bli mycket mer hästkrafter!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#863
_DamnIt skrev:
Nya motorn ser inte dum ut! Kul med lite turbo! smile

Ska bli ruskigt kul! Målet är att plocka så mycket effekt det bara går med tryckförgasare! När det säger stopp så blir det att bygga insug med riktigt sprut istället, men B20 ska de vara, lite kult måste de va wink

//Carfreak

R1 driver!
5 128 Inlägg
14 juli 2010
#864
MrCarfreak skrev:
_DamnIt skrev:
Nya motorn ser inte dum ut! Kul med lite turbo! smile

Ska bli ruskigt kul! Målet är att plocka så mycket effekt det bara går med tryckförgasare! När det säger stopp så blir det att bygga insug med riktigt sprut istället, men B20 ska de vara, lite kult måste de va wink

Haha, härligt med lite brutala mål iaf! smile Ska bli kul att se hur det går! smile Och hoppas du får lite mindre bekymmer mer denna spisen är du fick med förra! wink


Gasglad
3 244 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#865
_DamnIt skrev:
MrCarfreak skrev:
_DamnIt skrev:
Nya motorn ser inte dum ut! Kul med lite turbo! smile

Ska bli ruskigt kul! Målet är att plocka så mycket effekt det bara går med tryckförgasare! När det säger stopp så blir det att bygga insug med riktigt sprut istället, men B20 ska de vara, lite kult måste de va wink

Haha, härligt med lite brutala mål iaf! smile Ska bli kul att se hur det går! smile Och hoppas du får lite mindre bekymmer mer denna spisen är du fick med förra! wink

ajjemensan! Kommer dock köra denna sesongen ut med motorn som den är. dvs. med minst 300hk, vet inte riktigt vad motorn lämnar men en bänkning skall göras!
mindre beskymmer blir det - motorn är väl optimerad och endast urlyft ur bil så ska inte vara några problem alls med den! Skall även försöka skaffa mig en bredbandslambda samt lite mätare så man hela tiden kan hålla koll!!

Mer info och bilder kommer på motor så fort jag pratat med den nuvarande ägaren!

//Carfreak

R1 driver!
5 128 Inlägg
14 juli 2010
#866
MrCarfreak skrev:
_DamnIt skrev:
MrCarfreak skrev:

Ska bli ruskigt kul! Målet är att plocka så mycket effekt det bara går med tryckförgasare! När det säger stopp så blir det att bygga insug med riktigt sprut istället, men B20 ska de vara, lite kult måste de va wink

Haha, härligt med lite brutala mål iaf! smile Ska bli kul att se hur det går! smile Och hoppas du får lite mindre bekymmer mer denna spisen är du fick med förra! wink

ajjemensan! Kommer dock köra denna sesongen ut med motorn som den är. dvs. med minst 300hk, vet inte riktigt vad motorn lämnar men en bänkning skall göras!
mindre beskymmer blir det - motorn är väl optimerad och endast urlyft ur bil så ska inte vara några problem alls med den! Skall även försöka skaffa mig en bredbandslambda samt lite mätare så man hela tiden kan hålla koll!!

Mer info och bilder kommer på motor så fort jag pratat med den nuvarande ägaren!

Det är iaf skönt att den är så att säga klar för i lyft! Och bredbandslambdan är nog en smart investering! smile Men aja, ska bli spännande att se spisen i bilen sen! smile


Gasglad
3 244 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#867
_DamnIt skrev:
MrCarfreak skrev:
_DamnIt skrev:
Haha, härligt med lite brutala mål iaf! smile Ska bli kul att se hur det går! smile Och hoppas du får lite mindre bekymmer mer denna spisen är du fick med förra! wink

ajjemensan! Kommer dock köra denna sesongen ut med motorn som den är. dvs. med minst 300hk, vet inte riktigt vad motorn lämnar men en bänkning skall göras!
mindre beskymmer blir det - motorn är väl optimerad och endast urlyft ur bil så ska inte vara några problem alls med den! Skall även försöka skaffa mig en bredbandslambda samt lite mätare så man hela tiden kan hålla koll!!

Mer info och bilder kommer på motor så fort jag pratat med den nuvarande ägaren!

Det är iaf skönt att den är så att säga klar för i lyft! Och bredbandslambdan är nog en smart investering! smile Men aja, ska bli spännande att se spisen i bilen sen! smile

Aa verkligen! Dock blir det la som allt annat, puts å en skvätt färg innan maskin hamnar i bilen wink
Insuget skall poleras, grenröret coatas och lindas.. Den ska va i nyskick!! Kommer även montera mina alu motorkuddar i samma veva! Måste nog även renovera lådan då den läcker lite, lite olja, så nya packboxar till ingående samt utgående axel behövs nog!
Senast redigerat av MrCarfreak (14 juli 2010)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#868
Nu var denna motorn urplockad för sista gången, hamnar senare i en norsk amazon!
Känns lite sorgligt endå med tanke på all tid och pengar man lagt ned!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/963876_rhq4ja.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/963877_5tfr17.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/963878_kufupi.jpg

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#869
Har pratat med den nuvarande ägaren utav turbo maskinen nu och fått lite mer info smile

B20 med smidda mahle kolvar, kolvkylning, org. stakar, 6-bultad vev - allt balanserat!
Special oljepump
Något portad topp med chromemolly stänger, special vipparmsbrygga mm.
Någon turbo kam - kmr ej ihåg vilken
Dubbla dellorto från en Lotus turbo motor
Oljefilter flyttat
Special tändning med "launchcontroll"
Hemma byggt insug med trattar
Dubbla Bosh audi dumpar
Hemma byggt grenrör med grupp a turbo - "motsvarande 19T"

Allt jag kommer på just nu wink

För övrigt så är detta en ruskigt fin och välbyggd maskin som drar loss på 3:ans växel med 4,30 utväxling!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#870
Nu har jag precis plockat ned kardan och inspekterat och som allt annat så är det helt slutkört! Låskopparna till knutarna är spruckna.. Blir att få tag på en annan kardan, frågan är om 140 -74 kardan passar till min som är en -70 någon som vet?

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#871
Nu var även tanken nere! Eftersom jag ska köra med turbo så behöver jag en tank retur. Då är frågan, är det möjligt att dra returen in i avtappningshålet under tanken eller kan jag ta matning därifrån?

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#872
Kardan går att rädda smile Bara knutkorsen som är slut så nya ska beställas. Byter stödlagret och lagerhållaren samtidigt.

Lika bra att passa på å skrapa underredet och leta rost medans kardan å låda är borta! När det är klart går jag över till bakvagnen, verkar dock som att bussningarna är friska så sparar in en del pengar där - One step closer, snart så, snart så! Man är som ett litet barn på julafton när man vet att bilen kommer gå utav helvete. Lär behöva köpa på mig några växellådor samt bakaxlar wink Blir att svetsa diffen till att börja med! Rasar de så rasar de!

Har börjat klura lite på soppa systemet också. 2st nya anslutningar skall svetsas fast för matning samt retur. Alt. om jag får råd med en fuelcell istället "Någon som vill sponsra med en tusing" wink
Biltemas 740 insprutar pump kommer användas då de flödar tillräckligt då jag endast behöver se till att flottör husen är fyllda.
Senast redigerat av MrCarfreak (15 juli 2010)

//Carfreak

1 212 Inlägg
15 juli 2010
#873
Man är som ett litet barn på julafton när man vet att bilen kommer gå utav helvete. Lär behöva köpa på mig några växellådor samt bakaxlar wink Blir att svetsa diffen till att börja med! Rasar de så rasar de!

DET KOMMER DU NOG ATT BEHÖVA: http://www.youtube.com/watch?v=sKVxv_rh64Y
lite vill ha mer och det ger mersmak...mvh farsan....

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
15 juli 2010
#874
kenth66 skrev:
Man är som ett litet barn på julafton när man vet att bilen kommer gå utav helvete. Lär behöva köpa på mig några växellådor samt bakaxlar wink Blir att svetsa diffen till att börja med! Rasar de så rasar de!

DET KOMMER DU NOG ATT BEHÖVA: http://www.youtube.com/watch?v=sKVxv_rh64Y
lite vill ha mer och det ger mersmak...mvh farsan....

Men i den är det en S60R ugn ju wink
Lite fuskigt, Går ju inte o jämföra med en rak 4 smile

Btw så börjar din 142 se grym ut !
Keep it up!
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (15 juli 2010)

C H E V R O L E T <3

Gasglad
3 244 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#875
Children-Of-Bodom skrev:
kenth66 skrev:
Man är som ett litet barn på julafton när man vet att bilen kommer gå utav helvete. Lär behöva köpa på mig några växellådor samt bakaxlar wink Blir att svetsa diffen till att börja med! Rasar de så rasar de!

DET KOMMER DU NOG ATT BEHÖVA: http://www.youtube.com/watch?v=sKVxv_rh64Y
lite vill ha mer och det ger mersmak...mvh farsan....

Men i den är det en S60R ugn ju wink
Lite fuskigt, Går ju inte o jämföra med en rak 4 smile

Btw så börjar din 142 se grym ut !
Keep it up!

Precis wink

En hederlig gammal gjutjärnsbest ska det va!

Antar att min bil kommer gå liknande denna amazonen: http://www.youtube.com/watch?v=onNACgs-0K8

Fick lite mer info om motorn idag, bla lite loggar från bredbandlambda. Motorn är så jäkla välbyggd va!!

En fråga, vilka saab 215mm tryckplattor passar mot b20 svänghjul ? - hittat, saab 900 turbo 16v tryckplatta, 215mm. Blir en sådan och en 6-puck sinter!
Senast redigerat av MrCarfreak (15 juli 2010)

//Carfreak

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
15 juli 2010
#876
Satt och disskuterade utseendet på bilen med Mrcarfreak, och gjorde en liten skiss åt honom:) Teamnamnet är bara påhittat för känslans skull, och hans firma står även skrivet på bilen, men syns inte pga. dålig kvalitet, men tillstånd att skriva det har jag wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/964495_iuh4jx.jpg
Basfärgen är samma som på min 142a, Färgkod Volvo 98
Stripen är mörkblå metallic, typ Ford/Shelby? Och en smal röd kant på det wink

Fronten "orginal" utan blinkers och med två dim/stylingljus i stötfångarhålen! Aktern rensad, och Volvo-emblem med insperation från nyare volvo, typ C30 där det står volvo stort och tydligt. Och sidorna, orginallisten kvar, men dörrhandtagen igenlagda så dörrarna öppnas elektroniskt/ dold öppnare med lås.

Hoppas bilden är uppskattad och att man kanske inspererat till nått smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
16 juli 2010
#877
MrCarfreak skrev:
Nu var även tanken nere! Eftersom jag ska köra med turbo så behöver jag en tank retur. Då är frågan, är det möjligt att dra returen in i avtappningshålet under tanken eller kan jag ta matning därifrån?

Jag drog returen till en nippel som jag borrade fast i påfyllningsröret på en volvo 240 jag hade, (insprutare) & det körde jag med i nåt år. (körde med hårdplastslang & snabbkopplingar/nipplar som används bla till tryckluft & diesel på Volvolastbilar)  men behöver du retur med förgasare?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
#878
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
Nu var även tanken nere! Eftersom jag ska köra med turbo så behöver jag en tank retur. Då är frågan, är det möjligt att dra returen in i avtappningshålet under tanken eller kan jag ta matning därifrån?

Jag drog returen till en nippel som jag borrade fast i påfyllningsröret på en volvo 240 jag hade, (insprutare) & det körde jag med i nåt år. (körde med hårdplastslang & snabbkopplingar/nipplar som används bla till tryckluft & diesel på Volvolastbilar)  men behöver du retur med förgasare?

Okej smile Ska dock göra det mer seriöst så blir nya anslutningar på tanken, 10 samt 12mm smile

aa det behövs då jag kmr köra turbo samt insprutar pump. Så fort jag släpper gasen måste bränsle ledas tillbaka annars har jag inga förgasare kvar wink

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
16 juli 2010
#879
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
Nu var även tanken nere! Eftersom jag ska köra med turbo så behöver jag en tank retur. Då är frågan, är det möjligt att dra returen in i avtappningshålet under tanken eller kan jag ta matning därifrån?

Jag drog returen till en nippel som jag borrade fast i påfyllningsröret på en volvo 240 jag hade, (insprutare) & det körde jag med i nåt år. (körde med hårdplastslang & snabbkopplingar/nipplar som används bla till tryckluft & diesel på Volvolastbilar)  men behöver du retur med förgasare?

Okej smile Ska dock göra det mer seriöst så blir nya anslutningar på tanken, 10 samt 12mm smile

aa det behövs då jag kmr köra turbo samt insprutar pump. Så fort jag släpper gasen måste bränsle ledas tillbaka annars har jag inga förgasare kvar wink

Aha smile Ja returen måste ju in i ovankant på tanken, iaf ovanför bensinnivån skulle jag tro. annars hindras ju flödet av det som redan finns i tanken.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
#880
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:

Jag drog returen till en nippel som jag borrade fast i påfyllningsröret på en volvo 240 jag hade, (insprutare) & det körde jag med i nåt år. (körde med hårdplastslang & snabbkopplingar/nipplar som används bla till tryckluft & diesel på Volvolastbilar)  men behöver du retur med förgasare?

Okej smile Ska dock göra det mer seriöst så blir nya anslutningar på tanken, 10 samt 12mm smile

aa det behövs då jag kmr köra turbo samt insprutar pump. Så fort jag släpper gasen måste bränsle ledas tillbaka annars har jag inga förgasare kvar wink

Aha smile Ja returen måste ju in i ovankant på tanken, iaf ovanför bensinnivån skulle jag tro. annars hindras ju flödet av det som redan finns i tanken.

aa precis. Blir en nippel i taket på tanken för 12mm slang. matningen blir med en 10mm nippel samt slang och en 740 insprutar pump som matar fram till regulatorn!


Igår hämtade norrmannen min gamla motor.. kändes ganska ledsamt å sälja den men får tänka på vad jag köpt istället wink Nya motorn kommer troligtvis om 1-2v

//Christian

//Carfreak


Sök