2964
Sök

Problem med bromsarna på en 740, tar långt ner

3 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
Har nyss fått problem med min 740 då jag nyss bytt bromsbelägg runt om samt skivor i bak, så har jag nu fått ett problem. När jag varit ute och kört ett tag så plötsligt tar inte bromsen förrän väldigt sent. Har nyss luftat bromsarna men det hjälpte inte, dock så var det mkt skit i bromssystemet kunde heller inte lufta dom undre nipplarna på fram oken. någon som tror sig kan hjälpa mig??

+Uppfinnare+
643 Inlägg
4 april 2010
några frågor:
-hur har du luftat?
-har du gammal olja?
Det är väldigt lätt hänt att bromsbeläggen ligger mot skivorna om man inte har spänt in kolvarna ordentligt, särskilt om man har både nya skivor OCH nya belägg. Detta i kombination med gammal, fuktig olja  är inte så bra. vet du säkert att beläggen inte ligger emot?
Det ska gå att lufta alla nipplar fram. Kommer det ingen olja ur dem undre eller? När mina bromsar har betett sig så så har jag bara öppnat nippeln och stampat utav h***ete på bromspedalen, så har det gett med sig smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

3 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
pumpar bromsen så jag får upp ett tryck i systemet, När tryck finns så hålla jag kvar fot på pedalen så att det finns tryck hela tiden medans en kompis öppnar nippeln (Öppna och stäng fort) När han har stängt nippeln igen så pumpa jag upp tryck igen för att åter igen öppna och stänga.

ja oljan e nog ganska gammal. Det verkar som beläggen ligger emot för skivorna blir j**!ligt varma.

Ne de kom inget alls i dom undre, ockej får trycka på då big_smile
men vad som oroar mig är att min morbror tyckte han såg metalspån i systemet vid luftningen. kan de va cylindern som börjar ge sig tro?

1 339 Inlägg
4 april 2010
Enligt Haynes så finns det två st felsökningsalternativ för "Ovanligt lång pedalväg"

1. Luft i hydraulsystemet
2. Defekt huvudcylinder

+Uppfinnare+
643 Inlägg
4 april 2010
WB-88 skrev:
pumpar bromsen så jag får upp ett tryck i systemet, När tryck finns så hålla jag kvar fot på pedalen så att det finns tryck hela tiden medans en kompis öppnar nippeln (Öppna och stäng fort) När han har stängt nippeln igen så pumpa jag upp tryck igen för att åter igen öppna och stänga.

ja oljan e nog ganska gammal. Det verkar som beläggen ligger emot för skivorna blir j**!ligt varma.

Ne de kom inget alls i dom undre, ockej får trycka på då big_smile
men vad som oroar mig är att min morbror tyckte han såg metalspån i systemet vid luftningen. kan de va cylindern som börjar ge sig tro?

okej, tvåmannatekniken som jag kallar det wink Men det finns faktiskt ett bättre sätt som är säkrare. Jag har skrivit om det i en annan tråd. Jag kan leta upp den om du har lust?
Annars kan det mycket möjligt vara som så att om dina skivor blir varma och du har gammal olja så kan den börja koka och därmed skapa ånga i systemet, och poff, pedalen åker i botten. Detta avhjälps genom att smörja upp kolvarna i oken ordentligt med bromsfett innanför dammskydden och "massera" dem fram och tillbaka. och sedan se till så att de verkligen är i botten vid montering. Kom ihåg att byte av olja ska göras vartannat år och är en viktig säkerhetsdetalj, det slarvas ofta med det, inte så kul att tappa bromsarna i 150 blås exempelvis wink
Senast redigerat av Evil_90 (4 april 2010)

323 Inlägg
4 april 2010
vet inte om de finns på 740, men på 940 sitter även en luftskruv på huvudcylindern, är de luft i den så tar pedalen långt ner.

Edit: även svår luftad
Senast redigerat av Froborg (4 april 2010)

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
4 april 2010
jag har liknande fel.. får inte ut olja i framoken nippel nr 2 vad i helvete beror det på? var även inne på en volvoverkstad och de visste inte heller vad felet var... blir galen på det :S

~Andy~

3 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
Okej tack gubbs, ska ta och renovera mina ok samt byta oljan i systemet.

Ja du får gärna dela med dig om du har nått annat bra luftnings sätt tongue

+Uppfinnare+
643 Inlägg
5 april 2010

Sök