3679
Sök

Bra tips på en turbo?

24 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#1
jag som är ägare av en mindre skit bil har nu starka funderingar på att sätta en liten turbo på den.

min fråga är då om någon kan ha nått tips på en lagom stor turbo.

sen undrar jag också om man kan använda en diesel turbo på en bensin motor?

8 252 Inlägg
5 april 2010
#2
För att kunna ge tips på en lagom turbo så lär du specificera dig lite mer vad gäller effektmål och kostnad till att börja med. Och ja, man kan ha ett dieselaggregat på en bensinare, men man får räkna med att livslängden påverkas negativt på aggregatet.


528 Inlägg
5 april 2010
#3
Det är inte bara att sätta på en turbo.  Det kommer kosta dig långt mycket  mer tid, ork och pengar än vad du kan föreställa dig. Det är billigare att köpa rätt bil från början.   Vill du leka och kan kasta bort tid, pengar och eventuellt motorn,  så visst.. låt  inte mig hindra dig.  Men bilen kommer inte bli laglig att köra. Men det vet du nog.

24 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#4
Marlboroman skrev:
För att kunna ge tips på en lagom turbo så lär du specificera dig lite mer vad gäller effektmål och kostnad till att börja med. Och ja, man kan ha ett dieselaggregat på en bensinare, men man får räkna med att livslängden påverkas negativt på aggregatet.

tanken är bara att se hur mycke en liten opel motor klarar av. men tanken var väl att komma över 100hk.

24 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#5
Rensvinf skrev:
Det är inte bara att sätta på en turbo.  Det kommer kosta dig långt mycket  mer tid, ork och pengar än vad du kan föreställa dig. Det är billigare att köpa rätt bil från början.   Vill du leka och kan kasta bort tid, pengar och eventuellt motorn,  så visst.. låt  inte mig hindra dig.  Men bilen kommer inte bli laglig att köra. Men det vet du nog.

nje jag vet att de inte bara är att sätta på en turbo.. och varför göra som alla andra och köpa en bil som redan klarar av turbo trycket.. de e ju inte skoj att göra nått som nån annan redan har gjort.
och när de gäller lagligheten så finns de sätt att dölja vid en eventuell besiktning.. big_smile

German Engineering
9 083 Inlägg
5 april 2010
#6
Varför inte bara köpa en bil med turbo? Billigare i längden.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
5 april 2010
#7
en hx55a tror jag passar perfekt. då räcker den till version 2 på din motor med.  yikesyikes

Nä men en liten saab snurra eller volvo snurra kanske.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

727 Inlägg
5 april 2010
#8
CarpeDiem skrev:
Varför inte bara köpa en bil med turbo? Billigare i längden.

Varför överhuvudtaget lägga ett sådant svar?

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

727 Inlägg
5 april 2010
#9
Nåt litet td04 12 eller 13 agg kanske skulle funka, är det direktinsprutning eller förgasare i din bil? har du förgasare så blir det lite svårare kan jag tänka mig. Annars är det bara att börja bygga grenrör, på med en mini IC och lite tryckrör m.m så är du i gång och på god väg med ditt lilla projekt smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

24 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
#10
Frayze skrev:
Nåt litet td04 12 eller 13 agg kanske skulle funka, är det direktinsprutning eller förgasare i din bil? har du förgasare så blir det lite svårare kan jag tänka mig. Annars är det bara att börja bygga grenrör, på med en mini IC och lite tryckrör m.m så är du i gång och på god väg med ditt lilla projekt smile

Jag har ju insprut.. dom alternativ som jag står lite och hänger mellan är turbon från en 945a eller från en saab 9-5.. men får se.. vill ju ha en så liten tubo som möjligt tror jag.. då projektet i sej är ganska litet.. ;P

24 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
#11
CarpeDiem skrev:
Varför inte bara köpa en bil med turbo? Billigare i längden.

Jag vet inte om du inte är läskunnig eller om du bara är korkad.. LÄS INNAN DU SKRIVER!

727 Inlägg
6 april 2010
#12
Haha visst är det kul med såna fåniga komentarer?! jo en så pass liten som möjligt med tanke på din motorvolym (1.0L)? kan tänka mig en snurra från s/v40 2.0t eller saab 2.0t, finns nya på biltema till just saab, böt på brorsans 2.0t och den funkade fint fast det var biltema turbo tongue kostar väl inte mer än 4k heller, dock är ju kanske blocket mer relevant att leta på kanske, om du bara ska ha lite roligt och skaffa ett beggat agg först?

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

24 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
#13
Frayze skrev:
Haha visst är det kul med såna fåniga komentarer?! jo en så pass liten som möjligt med tanke på din motorvolym (1.0L)? kan tänka mig en snurra från s/v40 2.0t eller saab 2.0t, finns nya på biltema till just saab, böt på brorsans 2.0t och den funkade fint fast det var biltema turbo tongue kostar väl inte mer än 4k heller, dock är ju kanske blocket mer relevant att leta på kanske, om du bara ska ha lite roligt och skaffa ett beggat agg först?

Ska se vad jag kan hitta på blocket, eftersom det aldrig har gjorts förut eller änns testats med turbo på denna motor modellen så tänkte jag att de kanske är lite dumt att satsa på helt nya grejer.. tongue men en lätttryckare från volvo eller saab blir de.. big_smile

Rekondare
254 Inlägg
6 april 2010
#14
CarpeDiem skrev:
Varför inte bara köpa en bil med turbo? Billigare i längden.

Han är väl kanske inte ute efter att få något som är billigt, han vill göra något unikt och prova vad den går för


1 567 Inlägg
6 april 2010
#15

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

Rekondare
254 Inlägg
6 april 2010
#16

Kanske inte är unikt med turbo på den men när han gjort det själv lär det ju bli unikt för tror inte han bygger exakt lika som dom andra?


Forummoderator
10 576 Inlägg
6 april 2010
#17
Lillfan skrev:
CarpeDiem skrev:
Varför inte bara köpa en bil med turbo? Billigare i längden.

Jag vet inte om du inte är läskunnig eller om du bara är korkad.. LÄS INNAN DU SKRIVER!

Ja men det finns ju inget att läsa och då är hans tips faktiskt det smartaste hitintills.

Vill du göra en seriös konvertering så måste du iaf tala om vad för bil det gäller samt motoralterativ så slipper vi gissa helt i det tomma. För även in den infon i rubriken så slipper vi låsa tråden

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

24 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
#18

om du tittar på filmen så ser du att de där inte är i sverige.. kan du hitta en svensk som gjort samma sak?
de har iaf inte jag gjort.. de gör de unikt.

24 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
#19
torpis skrev:
Lillfan skrev:
CarpeDiem skrev:
Varför inte bara köpa en bil med turbo? Billigare i längden.

Jag vet inte om du inte är läskunnig eller om du bara är korkad.. LÄS INNAN DU SKRIVER!

Ja men det finns ju inget att läsa och då är hans tips faktiskt det smartaste hitintills.

Vill du göra en seriös konvertering så måste du iaf tala om vad för bil det gäller samt motoralterativ så slipper vi gissa helt i det tomma. För även in den infon i rubriken så slipper vi låsa tråden

då ska du nog ta och läsa hela tråden!!.. jag har tydligt skrivit varför jag vill göra de jag har planerat..
"tanken är bara att se hur mycke en liten opel motor klarar av. men tanken var väl att komma över 100hk."
men jag vet inte.. kanske inte är tydligt nog!?

24 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#20
http://www.tuning-import.com/browse.php … amp;sub=52

kan detta va något som kan funka för mig?.


Sök