4128
Sök

Koppla in en basåda..hur?

3 187 Inlägg
25 november 2010
PetteRR skrev:
Har ett problem, har satt i ett slutsteg i bilen, har dragit plus och minus ström och kopplat till slutsteget. En lågnivå kabel med 2 rca kontakter från stereon till slutsteget, och har kopplat in basen. På steget är de en lampa som ska lysa när steget är igång, den lyser inte. Är de en remote kabel som saknas då? Eller är den inbyggd i lågnivåkabeln? Jag har kollat att de är ström i steget och steget slå inte igång när jag startar stereon.

Tacksam för hjälp, är inte så insatt i stereo elektroniken i en bil tyvärr.

sitter det en liten tunn kabel mellan rca kontakterna på lågnivå kabeln?
gör det det så är det remoten, den kopplar du in bakom stereon i en blå och vit kabel, oftast står det reomte på.
denna kabel "säger" till steget att starta när du startar stereon:)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 november 2010
Eller så drar man en separat remotekabel så minimerar man risken för störningar. wink Den där tunna kabeln som ligger med lågnivån är egentligen inte till för remote utan för potentialutjämning mellan enheterna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

151 Inlägg
25 november 2010
okej, någon sån kabel har jag inte. Är de en speciell kabel som hör till just min stereo/slutsteg, eller kan man köpa den var som helst?

3 187 Inlägg
25 november 2010
PetteRR skrev:
okej, någon sån kabel har jag inte. Är de en speciell kabel som hör till just min stereo/slutsteg, eller kan man köpa den var som helst?

det är bara ta en kabel (funkar även med högtalar kabel) sen monterar du kabelskor på den, sen sätter du kabel i slutsteget där det står RMT, sen kopplar du ihop mden med kabeln bakom stereon som oftast är blå/vit smile

151 Inlägg
25 november 2010
okej fint! Då blire o kolla på de imorrn smile

TBM NINJA
917 Inlägg
25 november 2010
PetteRR skrev:
Har ett problem, har satt i ett slutsteg i bilen, har dragit plus och minus ström och kopplat till slutsteget. En lågnivå kabel med 2 rca kontakter från stereon till slutsteget, och har kopplat in basen. På steget är de en lampa som ska lysa när steget är igång, den lyser inte. Är de en remote kabel som saknas då? Eller är den inbyggd i lågnivåkabeln? Jag har kollat att de är ström i steget och steget slå inte igång när jag startar stereon.

Tacksam för hjälp, är inte så insatt i stereo elektroniken i en bil tyvärr.

om jag förstår rätt så har du inte kopplat någon remote kabel ( när remote kabeln får ström så startar steget å drar ström från din ström kabel från batteriet)

pröva brygga 12V+ uttaget med REM uttaget asså bara dra en sladd emellan, startar då steget å ljudet så behöver du koppa en remote, alltså din rca ffunkar inte som remote såfall

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 november 2010
RCAn (lågnivån) fungerar ALDRIG som remote. wink Däremot så finns det på en del lågnivåkablar en tunn ledare som vissa använder som remote. Hur som så ifall steget inte går igång så får man heller inget ljud ut, simple as that.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

151 Inlägg
27 november 2010
big-jepp skrev:
PetteRR skrev:

det är bara ta en kabel (funkar även med högtalar kabel) sen monterar du kabelskor på den, sen sätter du kabel i slutsteget där det står RMT, sen kopplar du ihop mden med kabeln bakom stereon som oftast är blå/vit smile

Hittar ingen utgång på slutsteg som heter RMt, eller ingen remote utgång alls för den delen. Hur ska den se ut? Nån speciell koppling, eller nåt annat som dom brukar heta? Steget är ett pioneer av äldre modell om ni undrar.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 november 2010
Remoteanslutningen (som är en ingång på steget, inte en utgång) brukar sitta i anslutning till plus och minus men är oftast av mindre modell. Dock så kan det vara HELT annorlunda om det är ett gammalt steg, ta gärna en bild och släng upp här!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

TBM NINJA
917 Inlägg
27 november 2010
PetteRR skrev:
big-jepp skrev:
PetteRR skrev:

Hittar ingen utgång på slutsteg som heter RMt, eller ingen remote utgång alls för den delen. Hur ska den se ut? Nån speciell koppling, eller nåt annat som dom brukar heta? Steget är ett pioneer av äldre modell om ni undrar.

Precis som ChriZtoffer säger så brukar det finnas 3 ingångar brevid varandra där det är två större (jord och ström kabel) sen en mindre för remote kabel, men som sagt pröva å brygga den mindre (förmodligen remoten) med strömkabeln, startar steget så e det där remoten ska i såklart
Senast redigerat av henke_92 (27 november 2010)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

151 Inlägg
27 november 2010
ska kolla på den en gång till, slänger upp en bild om jag inte hittar!

151 Inlägg
30 november 2010
http://www.pixbox.se/alb_show_id1162597_page0.html

Där har ni hur det ser ut, ni får gärna förklara vart man ska koppla in remoten smile

3 187 Inlägg
30 november 2010
PetteRR skrev:
http://www.pixbox.se/alb_show_id1162597_page0.html

Där har ni hur det ser ut, ni får gärna förklara vart man ska koppla in remoten smile

den ska sitta längst till vänster på bild 1, alltså den bilen där du du ser rca input och DIN input. den kontakten som är till vänster om DIN input, där ska den sitta.

mvh jesper

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 november 2010
Som jag trodde, ett äldre steg. Har för mig att remoten ska med i DIN-kontakten där, eller så ska den in i den 3-poliga till vänster. Annars så får du helt enkelt köra plusen via ett relä som du styr med stereons remote.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

3 187 Inlägg
30 november 2010
ChriZtoffer skrev:
Som jag trodde, ett äldre steg. Har för mig att remoten ska med i DIN-kontakten där, eller så ska den in i den 3-poliga till vänster. Annars så får du helt enkelt köra plusen via ett relä som du styr med stereons remote.

den ska in i den kontakten längst till vänster har själv haft ett sådant steg, måste ha en speciell kontakt som ska sitta där. det ska vara en blå en gul coh en röd kontakt på den.

151 Inlägg
30 november 2010
okej, hur får man tag i en såndär kontakt då? fick inte med nån när jag köpte steget

3 187 Inlägg
30 november 2010
PetteRR skrev:
okej, hur får man tag i en såndär kontakt då? fick inte med nån när jag köpte steget

tror den är svår att få tag i, inte många steg som har det.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 november 2010
Vad ska det kopplas för nåt till dom andra två sladdarna i den kontakten då? Tänkte att man kan ju löda fast kabel på rätt pinne i kontakten istället, eller köra lösa små kabelskor.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

3 187 Inlägg
30 november 2010
ChriZtoffer skrev:
Vad ska det kopplas för nåt till dom andra två sladdarna i den kontakten då? Tänkte att man kan ju löda fast kabel på rätt pinne i kontakten istället, eller köra lösa små kabelskor.

den röda ska koppla till plus på steget, och den blå till remote på stereon, sen den gula ska inte till gågonting:P men skulle tro att det räcker med endast remote, kommer inte ihåg vad den röda kabeln hade för funktion.

151 Inlägg
30 november 2010
okej, detta låter lite krångligt. Känner killen som jag köpte steget av, var medveten om att det var ett äldre steg, så ska nog lämna tillbaka de och fixa ett annat!

Förresten, hur ska man veta vilken blå sladd som remoten ska kopplas i stereon, det finns en sladd som är tvådelad blå/vit och en blå? Det står inget på nån av sladdarna
Senast redigerat av PetteRR (30 november 2010)

Sök