3269
Sök

Volvo 945 Turbo läcker olja mellan motor och växellåda

120 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
hejsan, har ett problem med min volvo 945 Ltt -96, det är de att den läcker olja mellan motorn och växellådan. detta problemet har jag inte mäkt av av fören jag köpte bilen av en äldre dam. det första jag gjorde va att jag körde in bilen på volvo och bytta motorolja och filter för att den gammla var nog inte bytt på ca 2-3 kankse vädligt svart va den. gjorde även rent vevhusventilationen då den var ganska "geggig"  men så besiktade jag bilen 2dar senare och nedslag på motor oljeläckage.

frågan är ju är de för "fin" olja?

har ingen större lust att dela på lådan och allt det.

så finns de någon dunder kur att göra för att få den tät?

948 Inlägg
7 april 2010
du är helt säker att det är motorolja? för om det är det så är det packboxen mot vevaxeln som läcker men om du fick nerslag på bes. så borde den läcka en del?

120 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
jo de är väll den pakboxen på veven

948 Inlägg
8 april 2010
ja troligtvis

120 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
jo, men frågan är ju om de finns något sätt att få stopp på läckaget utan att behöva riva ner låda och svänghjul m.m

1 313 Inlägg
8 april 2010
Finns tillsats att hälla i oljan, som stoppar olje läck, men är packboxen helt slut, dvs fattas bitar kommer det inte fungera ett skit, läcker den mycket är det nog ingen ide, men annars kan det ju vara värt ett försök..

Kolla även så du inte har tät vevhusventilation när det nu är en packbox som gått..

och om du byter packboxen så ha gängtätning på bultarna! kan även läcka där!
Senast redigerat av Volvofarfar (8 april 2010)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

1 353 Inlägg
8 april 2010
Säker på att det inte är uppe vid fördelaren det läcker olja som rinner ner på lådan då?
Det gjorde det på 740'n jag hade iallafall.

There's no replacement for displacement

120 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
var på liljas och köpte dom två oringarna och bytte dom utan resultat läcker fotfarande...

120 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
har motortvättat hela motorn under och över och varit ute å kört och sedan legat under bilen och sett att de kommer olja vid sprängkopan så är väll så att vevpackboxen är läckage på,

17 Inlägg
29 juli 2010
Zorg, löste du problemet?
Tror jag har samma läckage, såhär ser det ut under min bil.

http://i966.photobucket.com/albums/ae14 … C00033.jpg

Läcker inga större mängder direkt, men det är motorolja, märker det på stickan att det sjunker. Har hört av en mer kunnig vän att det ska vara någon packbox där som spökar antagligen. Vad tror ni, vad gör man åt det? Är det något man kan göra själv i ett garage?

Tacksam för hjälp! smile

Sök