3240
Sök

Låter konstigt när jag svänger ???

24 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
Har en Opel kadett -88 och när jag svänger så låter ett konstigt rätt högt ljud och de kvittar om jag sväger vänster eller höger låter på båda hållen, vad är felet ?

458 Inlägg
9 april 2010
har det vart ett lite tystare ljud innan? Isf kan det vara hjul lagret, när mitt hjul-lager HögerFram gick lät det både vänster höger och rakt fram, alltså HELT slut smile

1 562 Inlägg
9 april 2010
kolla oljenivå styrservo

24 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
Är det inte krabbigt att byta hjullager ? Om man kan göra de själv. Om det nu är det som är felet asså!

Forummoderator
26 349 Inlägg
9 april 2010
Dåliga drivknutar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

24 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
Men om det är drivknutar ska de inte typ vara ett knackande ljud ?

Forummoderator
26 349 Inlägg
9 april 2010
Panidonium skrev:
Men om det är drivknutar ska de inte typ vara ett knackande ljud ?

Jo, men det är lite svårt att tolka ljudet utifrån det du skrev tongue

"när jag svänger så låter ett konstigt rätt högt ljud"

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
9 april 2010
Panidonium skrev:
Är det inte krabbigt att byta hjullager ? Om man kan göra de själv. Om det nu är det som är felet asså!

jo visst kan du göra det själv, men du ska väl bara ha lite mek-vana, ett skruvstäd och lite grövre hylsor för är väl pressade lager på en sådan biL? annars köper du en Haynes bok om din bil, där står det utförligt hur man gör smile

24 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
Jo det är klart men svårt att förklara hur det låter men inte knackande ljud alls. Mer kanske skrapande ljud eller nåt kanske..

24 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
tal0n skrev:
Panidonium skrev:

jo visst kan du göra det själv, men du ska väl bara ha lite mek-vana, ett skruvstäd och lite grövre hylsor för är väl pressade lager på en sådan biL? annars köper du en Haynes bok om din bil, där står det utförligt hur man gör smile

jo dom är pressade, ja ska inte göra de för kan inte sånt men har polare som kanske kan kirra de. Men de är väll bara hissa upp bilen o vrida hjulen själv o kolla för då kanske man ser om de är hjullagerna..

1 043 Inlägg
9 april 2010
Servoremmen som behövs spännas?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
9 april 2010
Panidonium skrev:
tal0n skrev:
Panidonium skrev:

jo dom är pressade, ja ska inte göra de för kan inte sånt men har polare som kanske kan kirra de. Men de är väll bara hissa upp bilen o vrida hjulen själv o kolla för då kanske man ser om de är hjullagerna..

okej ja men då underlättar den lite ju., nja du ser ju inte hjullagrerna på nå vis, men hissa upp bilen/hjulen, och försök vicka hjulet upp och ner, alltså ta ena handen längst upp och andra längst ner, och försök vicka hjulet ut och in, det skall inte glappa något då, gör det de så är det förmodligen ett hjullaget, OM det glappar, försök att hålla i spindelleden/ alt om du är på en lyft, be en kompis kolla på det är spindelleden som glappar, den brukar ju inte höras om den är dålig men enkelt att kolla den när man ändå håller på..
smile

17 Inlägg
10 april 2010
drivknutarna tänkte jag på direkt men ett mer skrapande ljud kan ju tyda på en lös servorem.. kolla servo oljan med ofta glömt!!!

218 Inlägg
10 april 2010
kolla servooljan först, öppna locket o ta en titt snabbt bara

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

583 Inlägg
10 april 2010
Skrapande låter mer som hjullager i mina öron.

Vad händer ifall du står still och svänger höger och vänster? Låter det när du står still kan det mycket väl vara servon. Låter det endast när du kör och svänger så skulle jag tippa på hjullager.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

24 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
ajonasson skrev:
Skrapande låter mer som hjullager i mina öron.

Vad händer ifall du står still och svänger höger och vänster? Låter det när du står still kan det mycket väl vara servon. Låter det endast när du kör och svänger så skulle jag tippa på hjullager.

Mvh
Anders

Har för mig att det bara låter när man kör. Men ska kika på den idag igen och kolla lite mer.

BilFixare
10 april 2010
Tip hur du kolla hjullager om hjullager är dåligt. Du hissa upp bilen så främ däck står inte på märken sen ta du en hand sätta på däck och andra hand under däck sen testa du skaka däck skulle det nu vara glapp då är det hjullager.

24 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
BilFixare skrev:
Tip hur du kolla hjullager om hjullager är dåligt. Du hissa upp bilen så främ däck står inte på märken sen ta du en hand sätta på däck och andra hand under däck sen testa du skaka däck skulle det nu vara glapp då är det hjullager.

Jo vi kollade det idag och de är lite lite på ena men de lilla känns inte som det skulle vara nåt, men kikade på servo oljan o den var låg så de var väll de om de nu har i rätt behållare man kollade.

218 Inlägg
10 april 2010
Panidonium skrev:
BilFixare skrev:

Jo vi kollade det idag och de är lite lite på ena men de lilla känns inte som det skulle vara nåt, men kikade på servo oljan o den var låg så de var väll de om de nu har i rätt behållare man kollade.

hur mkt olja va det där? mindre än hälften? följ slangarna från behållaren o kolla efter oljefläckar o eventuellt läckage isf.

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

24 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
tomtemat skrev:
Panidonium skrev:
BilFixare skrev:

hur mkt olja va det där? mindre än hälften? följ slangarna från behållaren o kolla efter oljefläckar o eventuellt läckage isf.

Kan säga att stickan kom inte ner till den nivån som servooljan låg på.
Men är osäker på om de är rätt behållare. Det var en svårt behållare men står inget på den eller någon annan om servoolja xD

Sök