3522
Sök

Saab 9-5 kombi. "Rullande projekt" takvinge och sidokjolar på gång.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#41
update!

tjenare!
nu har ja fått hem bilen från verkstaden. det var o-ringen vid vevaxelgivaren som var dålig. nu är den bytt och motorn är tät igen smile har även fått sänkningen ordnad, så nu är den 40mm lägre big_smile blev ett riktigt lyft för utseendet att få ner den på backen lite. dock så var dämparna ganska så slitna, inte så dom läckte olja men dom är lite väl mjuka. så det får nog bli nya dämpare snart framöver. någon som har tips på bra dämpare som är lagom hårda? vill inte att bilen ska bli helt stum men lite väghållning och gokartkänsla är ju aldrig fel smile

här kommer lite bilder på hur det blev med sänkningen

https://www1.garaget.org/archive/19/18300/195029/195029-1899812.jpg

https://www1.garaget.org/archive/19/18300/195029/195029-1899778.jpg

https://www1.garaget.org/archive/19/18300/195029/195029-1899783.jpg

https://www1.garaget.org/archive/19/18300/195029/195029-1899790.jpg

ska försöka boka en tid för hjulinställning så fort som möjligt nu. vet inte om ögat lurar mig men tycker det ser ut som att bakhjulen lutar lite inåt. dessutom så drar bilen lite snett sen ja satte dit sommardäcken. så lika bra att göra en inställning smile

MVH


397 Inlägg
15 maj 2010
#42
Riktigt sexig sänkt! smile Bra jobbat!

Saab 9³ Monte Carlo Projekt! "Projekttråd vet du ;)"

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#43
ETTH skrev:
Riktigt sexig sänkt! smile Bra jobbat!

tackar! smile ska inte ta på mig äran då jag inte gjort jobbet själv wink gjorde ett försök men hade varken verktyg eller tålamod till det så lät verkstan fixa de när bilen endå var där tongue

MVh


18 Inlägg
15 maj 2010
#44
Ett klart lyft! eller var det ner sänkning? haha ^^ vad ligger nu på listan om man bortser balanseringen på hjulen?


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#45
idstrom skrev:
Ett klart lyft! eller var det ner sänkning? haha ^^ vad ligger nu på listan om man bortser balanseringen på hjulen?

tackar, 40mm ner wink haha.
jadu, det beror ju på vad ja orkar ta tag i först. har positionsljus till blinkersen liggandes hemma så antingen att ja sätter dit dom eller börjar lägga igen stenskotten. rosten får vänta tills jag får tid tongue har bara tillgång till bilen på helgerna eftersom ja bor och pluggar i stan annars så när man väl har bil så vill man ju kunna köra och börjar jag med rosten nu så blir den ju ståendes minst en helg tongue

börjar även misstänka att ja e i behov av ett nytt batteri tongue innerbelysningen blinkar när ja spelar med basen, och steget är på fjuttiga 200w lol

MVH


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#46
tjena!

fick tumen ur röven idag och kopplade in positionsljusen. var mycket enklare än jag hade väntat mig. det jävligaste var att få igenom kabeln till kupen. kabeln var inte styv nog för att trycka igenom hålet men efter lite trixande så gick den igenom. kom på när ja var nästa klar att ja skulle tagit bilder under tiden men hade ju naturligtvis glömt det tongue så ni får nöja er med ett par bilder på resultatet och en liten beskrivning på hur det är kopplat.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/931104_vsqw4h.jpg
såhär blev det iaf smile riktigt nöjd blev ja smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/931107_ukh4xt.jpg
närmare bild och med bara parkeringsljuset tänt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/931110_e2uz64.jpg
strömbrytaren i kupen till att stänga av och på lamporna. vill kunna stänga av ifall man möter farbror polisen hmm

det hela är ganska enkelt. jag tog ström ifrån strömblocket/säkringshållaren till slutsteget. satte en säkring på den nya kabeln och sedan vidare till strömbrytaren. ut med kabeln till motorrummet och paralellkopplade dom båda lamporna på kabeln från brytaren.
i blinkersarna borrade jag hål där frambackljusen sitter på USA-modellerna (det extra hålet som inte fyller någon funktion) och i hållet satte jag lampsocklar från sidoblinkers som jag hade liggandes. ville inte limma eftersom det blir svårt att byta lampa då så gjorde en egen lösning med att borra ett par hål i plasten runt om och dra ett buntband som håller lamphållaren på plats smile låter kanske komplicerat men det var väldigt simpelt. jordkablarna satte jag i jordpunkten som sitter bakom vänster framblinkers.

det jobbiga ljudet i framvagnen har behagat komma tillbaka nu hmm ett knackande och ibland skrapande ljud när jag svänger höger. försökte få med ljudet på film men vet inte om det lyckades så bra.
här kommer klippet iaf, det hörs bäst i intervallet 5-7. man får skruva upp volymen lite extra för att det ska höras.

[video]http://www.garaget.org/video/nafp1u4o6uqu[/video]

någon som har en teori om vad de är? första tanken är ju hjullager men det brukar väl tjuta och låta hela tiden? eller finns det fler lager i framvagnen? det kan inte vara en bussning som gett sig? låter ju lite som "metall mot metall"-ljud.

MVH

edit:
glömde lägga upp mitt lilla test av 2komponentsfärgen jag köpte för ett tag sen!
fyfan vilken skillnad att jobba med riktiga produkter säger jag bara. blev riktigt bra för att va lackat i ett pannrum och torkat under tiden jag högg ved (ingen optimal miljö precis) big_smile haha
det är skyddet till dragkroken som fått lite färg om det inte framgår tydligt wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/931233_ditm6n.jpg
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (16 maj 2010)


4 299 Inlägg
16 maj 2010
#47
Hjullager behöver inte tjuta hela tiden när de börjar ge sig.
Hade kassa hjullager på min 9000 på båda sidor, tillräckligt för att SBP skulle anmärka på de men hördes bara när man svängde. Och de va typ ett skrapande ljud. Så hissa upp fronten o ryck o slit i framhjulen o se om nått utav dom glappar.

I övrigt kul projekt, blev riktigt bra med sänkningen smile


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#48
Rallyhalle skrev:
Hjullager behöver inte tjuta hela tiden när de börjar ge sig.
Hade kassa hjullager på min 9000 på båda sidor, tillräckligt för att SBP skulle anmärka på de men hördes bara när man svängde. Och de va typ ett skrapande ljud. Så hissa upp fronten o ryck o slit i framhjulen o se om nått utav dom glappar.

I övrigt kul projekt, blev riktigt bra med sänkningen smile

okej, du är nummer 2 som kommer med det tipset så ska göra det såfort jag får tid smile ställer samma motfråga till dig, är det något man som hobbymekaniker kan byta själv? eller krävs det några specialverktyg?
tack för hjälpten förresten!

tackar, jo det tyckte ja med big_smile blev skitnöjd med det smile börjar få bilen mer och mer som jag vill ha den och det känns bra även om utgifterna redan är tredubbelt över vad jag hade räknat med från början mad haha.

MVH


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#49
jonnielahti skrev:
lyft av höger framhjul och kolla lite där och se ifall någon sköld kan ligga emot nånstans.
annars stcs.nu/forum

ska ta en titt på det! smile tack!

MVH


248 Inlägg
16 maj 2010
#50
Känner mig som värsta surgubben men att bakdäcken lutar inåt beror nog på att bussningarna i bakvagnen är dåliga (väldigt vanligt på 9-5an tydligen).


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#51
Jockessaab skrev:
Känner mig som värsta surgubben men att bakdäcken lutar inåt beror nog på att bussningarna i bakvagnen är dåliga (väldigt vanligt på 9-5an tydligen).

hehe, ingen fara wink jo du kanske har rätt, men jag har för mig att dom inte lutade inåt innan bilen sänktes. och när du sänker får du ju alltid lite negativ cambervinkel. ska göra en hjulinställning i vilket fall och blir det inte bättre så har jag bara en anledning att stoppa polyuretanbussningar i hela bilen tongue vart sugen på det ett tag faktiskt smile

MVH


244 Inlägg
16 maj 2010
#52
Snyggt med US blinkers smile lycka till med bilen...


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#53
DouZter skrev:
Snyggt med US blinkers smile lycka till med bilen...

tackar smile


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#54
tjena!

har nu lyckats hitta felet som gjorde att det knackade/skrapade vid högersväng. det visade sig vara bromsskölden på höger sida fram som låg emot lite. Antar att antingen jag eller mekanikern råkat trycka till den med något verktyg när vi skruvade med stötdämparna. så det var väldigt simpelt att åtgärda, bara lite våld och böja den lite så var ljudet helt borta! smile

har en liten fråga också. körde en lite längre resa igår med bilen och lyckades skjuta loss tryckslangen från insuget när jag gav fullgas på 2an hmm stannade vid vägkanten och såg snabbt vad som hade hänt. skruvade tillbaka den igen och allt var frid och fröjd. finns det risk att jag skadat turbon PGA detta? turbon är relativt ny så hade varit trist om det hänt något. hade kanske 3-4tusen varv på 2an när det hände tongue
märker ingen skillnad på bilen utan den går precis som vanligt.

har även snackat lite med verkstad om hjulinställningen, dom jag ringde till svarade att dom inte kunde göra hjulinställningen PGA att bilen är sänkt. han påpekade dessutom att eftersom mina bakhjul lutar inåt så kan nog bussningarna vara slut. så funderar på om man skulle byta dom innan man gör hjulinställning. hmm

over and out!
/Fredrik


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#55
Hej igen!
känns som det står ganska stilla med bilen just nu vilket det också gör hmm kommer rulla in lite cash nu när man får tillbaka på skatten snart så tänkte att då blir det något fint till bilen.
funderar på dessa stötdämpare från chassit.se http://www.gemotorsport.se/produktbilder/saab/dn1302ld.jpg
http://www.gemotorsport.se/produktbilder/saab/dn1303ld.jpg

mina är ganska slut nu så är väl lika bra att byta antar jag tongue
funderar lite på vilket man ska prioritera högst, nya dämpare eller nya bussningar. inget av dom är akut men endå gött att ha nya och fräscha delar. kommer troligtvis att byta bägge delar i vilket fall men under en längre tidsperiod.
har dessutom en fråga om bussningarna i 9-5an. om man ska byta till polyuretan? vilka gör störst skillnad? asså om ja inte är så sugen på att byta alla, vilka ska jag prioritera? smile

MVH


275 Inlägg
27 maj 2010
#56
powerflexbussningar till bakre länkarmsinfästningarna tycker jag du ska ta wink både mina och polarens var helt slut innan vi bytte tongue Härligt om du får in nya stötdämpare snart smile

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#57
Fraider skrev:
powerflexbussningar till bakre länkarmsinfästningarna tycker jag du ska ta wink både mina och polarens var helt slut innan vi bytte tongue Härligt om du får in nya stötdämpare snart smile

okej, är det dessa som kallas för "A-bussning" ? smile finns det någon motsvarighet till "A-bussningen" i framvagnen? tongue

ja det hade vart skönt att ha nya dämpare. bilen är rätt svajjig tongue


275 Inlägg
27 maj 2010
#58
Japp wink De måste väl vara bärarmsbussningarna isåfall, dessa finns i powerflex också wink

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#59
okejokej, alltså 1, 2 och 4 på denna bild då som man ska byta för att få bättre väghållning? smile spelar bussningarna till krängningshämmarna så stor roll? har fått för mig att dom är mindre betydande för väghållningen men ja kan ha fel tongue

http://www.speedparts.se/images/prod/chassie/saab9-5diag.gif


275 Inlägg
27 maj 2010
#60
Japp precis dom. Krängningshämmarbussningarna sitter hål-bultade på nått sätt som jag inte vet hur man byter dessa och de finns väl 3 olika storlekar på dem också :S..


Sök