Epitaph skrev:
Ok ok. Egentligen syftade jag på Rquired's inlägg men han svarar nog snart.
En bra och trevlig bil, visst. Men världsklass kan jag inte minnas någon skrivit, visst har den refererats som mycket bil för pengarna och ett bra köp, men aldrig som överlägsen sina konkurrenter och jag har då aldrig läst någon journalist som ens antytt att den varit i närheten av exempelvis svenskarna eller tyskarna.
Men jag hade inte bilen i sig i åtanke när jag skrev mitt inlägg, utan tillförlitligheten. Där har de franska bilarna rent historisk aldrig legat bra till, och ligger under genomsnittet även idag enligt diverse undersökningar. (Kolla tex. SKIs undersökningar de två senaste åren, snittet var 71 och Peugeot fick 67. Testa Google)
Som du skrev, 206 var en av de (Den var väl tom
den mest sålda vissa år) mest sålda småbilarna i Europa. Men så var den också en modell med betydligt fler fel än genomsnittsbilen, vilket kanske är en anledning till att 207 inte varit i närheten av att upprepa succén utan att Skoda Fabia tog över istället?
Jämför man en ny plåtcab för 150.000:- med en plåtcab för 400.000:- är man helt fel på det hela, självklart (Nåja, i de flesta fall) är den dyrare bättre om man har råd. Teknikens Värld gjorde exempelvis ett test av marknadens plåtcabrioleter 2007 kallad "Med himmelen som tak", där Bmw 325i ansågs klart bäst om man bortsåg från priset. Men om man då får en 5år gammal Bmw-cab (eller liknande) för priset av en 2år gammal Peugeot (eller liknande)?
Och dessutom så visar både kund och tillförlitlighetsundersökningar på att de dyrare bilarna håller ihop överlägset mycket bättre och har avsevärt mer nöjda kunder.Jag tolkar i alla fall det som att man inte bör välja en Peugeot eller Renault, som är kända för att hålla ihop si sådär.