3262
Sök

Hur mycket luft? 18tums däck

PULVERLACKERAR
605 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#1
Har satt på mina 18tummare nu och frågan är: Hur mycket luft ska det va..
Vissa säger 3 kg andra 2,5 och andra säger att det ska vara skit lite luft...
Dom sitter på en volvo v70N
235-40-18

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack

61 Inlägg
15 april 2010
#2
Runt 3 bar är lagomt!


Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
15 april 2010
#3
Tycker 3 bar låter skitmycket.

BE*CE
419 Inlägg
15 april 2010
#4
har bara 2.3bar i mina 215/45 -17 så tycker det värkar lite för mkt

Volvo R racing

353 Inlägg
15 april 2010
#5
det dom säger på däckfirmor är
18 2,8 bar
17 2,7 bar
16 2,6 bar
15 2,5 bar

ni kanske ser mönstret


Trucker
2 710 Inlägg
15 april 2010
#6
Har 2.5 i mina 16". Ba se om det ser bra ut smile

Fart missbrukare

61 Inlägg
15 april 2010
#7
andreasevo7 skrev:
det dom säger på däckfirmor är
18 2,8 bar
17 2,7 bar
16 2,6 bar
15 2,5 bar

ni kanske ser mönstret

När ja fick mina monterade o balanserade på bythjul.com hade dom pumpa i 2.9bar o de e 19 så du har nog mest rätt här smile


Med.lem
3 759 Inlägg
15 april 2010
#8
Jag kollar då i dörren på bilen som hjulen ska sitta på. Där står det precis.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Gréve
497 Inlägg
15 april 2010
#9
de som andreasevo7 sa verkar vettigt, fast när jag hade 17" på min audi så körde jag på 3 bar å de va inte några konstigheter tongue 

och i 240in jag har nu som det sitter 14" i bak på å 15" i fram så kör jag på 2,7 i alla.


Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
15 april 2010
#10
Mer luft mindre rullmotstånd och mindre slitage....
Kör 3 bar det har bara fördelar.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

1 380 Inlägg
15 april 2010
#11
Profil - Bar/Kg

30 - 3,2
35 - 3,1
40 - 3.0
45 - 2.9
50 - 2.8
55 - 2.7
60 - 2.6
65 - 2.5
70 - 2.4
75 - 2.3
80 - 2.2
85 - 2.1


1 224 Inlägg
15 april 2010
#12
Har 225/40 18 på min, efter en hjulinställning för några veckor sen körde dem i 2,5 bar. Tyckte att det lät för lite och körde 2,8 som är rekomenderat för 18 (enligt däckverkstaden jag köpte däck av)
Men när jag höjde till 2,8 så märkte jag en jävla skillnad på vägen. Hela bilen kändes mycket ostabilare och studsig. Så jag kör med 2,5 nu. Beror väl från däck till däck och bredd på fälgen också. Eller?
Testa och känn efter själv säger jag!
Senast redigerat av Mazda6sex (15 april 2010)

i-vtec Do you?

854 Inlägg
15 april 2010
#13
Körde på 3 bar i mina 215/35-18 på Volvon och dom blev slitna på sidorna först. Så lite mer skadar nog inte. Beror ju på bil också.


2 072 Inlägg
15 april 2010
#14
jag kör på 235/40-18 på min Bmw köpte nya häromdan.. däckverkstan sa ej under 3,0bar..de satte däcken på 3bar så mina ligger på de nu..känns bra o köra med åxå...

Sandzoo i da house

2 751 Inlägg
15 april 2010
#15
Det finns ingen universal siffra på 18" däck. Det är ju skillnad att ha 18" på en vw polo och en Audi A6.

http://www.autohrvatska.hr/hr/ah_dijelo … nfo_4.aspx
Det är på kroatiska, men det är bara till att välja bil där nere.

225/40 R18 - Golf IV 1.6 - 2.2bar
225/40 R18 - Golf V 3.2 - 2.8bar

Who Djaa bless no man curse

1 482 Inlägg
15 april 2010
#16
235/40 R18
2ton bil, har 3 bar. Skulle vilja ha mer men däcken pallar inte mer.

BLT Service
Theracords Music Label

Intresseklubben
673 Inlägg
15 april 2010
#17
eh, 3 bar är sjukt mycket tycker jag.. blir det för mycket luft i så blir det ju en liten "bulle" på däcket och sne sliter.. 2.5-2.6 är väl okej smile Alla däckställen säger mycket för det ska sne slitas och sen så ska man komma tillbaka och köpa nya däck..

/Mvh Andreas

31 Inlägg
15 april 2010
#18
3 bar ska det va, har själv 17tum och tre  bar och det sliter inte mer i mitten för dens skull, så 3 bar är inga problem
Senast redigerat av A-Rickardsson (15 april 2010)


Egen företagare
864 Inlägg
15 april 2010
#19
Ju lägre profil ju högre tryck. Kör med 3bar  i mina 215/35 När det är låg profil är det ju mycke mindre gummi som ska ´´bära´´ upp bilen, just därav högre tryck.

Ett däck klarar mycket höga tryck. När jag var och krängde om till nya däck en gång fråga jag hur mycke de kan blåsa i utan problem, däcket måste ju tryckas på plats, han sa iaf att 8-9 bar är inga problem att blåsa i. dock inte köa med, så 3 bar är inte så mycket ändå.
Senast redigerat av snurbo_diesel (15 april 2010)

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Masterworks
15 april 2010
#20
snurbo_diesel skrev:
Ju lägre profil ju högre tryck. Kör med 3bar  i mina 215/35 När det är låg profil är det ju mycke mindre gummi som ska ´´bära´´ upp bilen, just därav högre tryck.

Ett däck klarar mycket höga tryck. När jag var och krängde om till nya däck en gång fråga jag hur mycke de kan blåsa i utan problem, däcket måste ju tryckas på plats, han sa iaf att 8-9 bar är inga problem att blåsa i. dock inte köa med, så 3 bar är inte så mycket ändå.

8-9 bar = livsfara!!!


Sök