3835
Sök

Montera låsbult, måste jag lossa alla bultar?

690 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#1
Jag ska köpa låsbult till mina fälgar och montera i efterhand... bytte till sommardäck idag...

Min fråga är om jag måste lossa samtliga bultar en aning eller om det räcker med att jag tar ut en helt och låter resten sitta med fullt moment (120nm) och bara skruvar i låsbulten till rätt moment???

Mvh
Lars

6 Inlägg
15 april 2010
#2
Det räcker att lossa en bult, fälgen lär inte flytta på sig om de andra sitter som dom skall...

/Jocke

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 april 2010
#3
AEN skrev:
Jag ska köpa låsbult till mina fälgar och montera i efterhand... bytte till sommardäck idag...

Min fråga är om jag måste lossa samtliga bultar en aning eller om det räcker med att jag tar ut en helt och låter resten sitta med fullt moment (120nm) och bara skruvar i låsbulten till rätt moment???

Mvh
Lars

Ojoj, inte många som drar hjulen med momentnyckel smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

690 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#4
självklart momentnyckel :-) Har väldigt svårt att känna hur hårt jag drar annars.... vet inte om det bara är jag, men jag har en förmåga att dra saker för hårt...

Andra frågan... Ska det vara konisk eller sfärisk bult till dessa OZ fälgar?? har läst lite olika, men lika bra att få rätt från början...

1 827 Inlägg
15 april 2010
#5
till 99% konisk till eftermarknadsfälgar. Oftast dom som ej har stålhylsa kör konisk.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

690 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#6
vad blir den egentliga skillnaden om man skulle köra sfärisk i det här fallet?

Hittade en annons på blocket.. en som säljer OZ låsbultar och dom ser faktikst sfäriska ut... eller vad anser ni??
Vet ju inte till vilken typ av fälg just dessa går till, men jag kan ju ana att OZ inte skulle sälja en bult som inte funkar på deras LM fälgar... bara en tanke...

http://213.132.112.100/images/98/9800935371.jpg
Senast redigerat av AEN (15 april 2010)

\m/(><)\m/
742 Inlägg
15 april 2010
#7
AEN skrev:
vad blir den egentliga skillnaden om man skulle köra sfärisk i det här fallet?

Hittade en annons på blocket.. en som säljer OZ låsbultar och dom ser faktikst sfäriska ut... eller vad anser ni??
Vet ju inte till vilken typ av fälg just dessa går till, men jag kan ju ana att OZ inte skulle sälja en bult som inte funkar på deras LM fälgar... bara en tanke...

http://213.132.112.100/images/98/9800935371.jpg

OZ har låsbultar/muttrar med både sfärisk och 60graders kona men på nästan alla fälgar som dom gör så är det 60graders kona. Låsen på bilden kan jag hålla med om att det ser ut att vara sfärisk. Låsen brevid lådan är org lås från någon VAG bil och dom har sfärisk kona

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

690 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#8
ok... frågan är om det gör någon  skillnad om man kör antingen konisk eller sfärisk på OZ ultraleggera?

Jag tror det är sfäriska som dom sitter med nu.. inte helt säker, men jag har för mig det...
Fälgarna är 8*17" och har 5/112 i bultcirkel
Senast redigerat av AEN (15 april 2010)


Sök