3105
Sök

Isobarik. Volymberäkning?

10 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
Hej. Har ett projektarbete där vi ska bygga ett baslådesystem med isobarik. Har inte så stor koll på hur det funkar och nu skulle jag vilja ha hjälp med att beräkna volymen för detta isobarik system.
Vi har två stycken GAS ALPHA 1025X som vi då ska sätta i isobarik. Här kommer lite info om högtalarna:

Basarna i GAS Alpha serien har fått ett helt nytt utseende, med förstärkt membran för att kunna prestera ännu bättre än föregångaren. Här får du ett härligt ljudtryck, basen spelar otroligt bra i bandpasslådor. 10-tumsbas.

Bas: 10 tum. Impedans 4ohm. Känslighet 86dB. Frekvensomfång 36-800Hz. Effekttålighet 400W max. 200W RMS. 30oz magnet. Talspole 50mm. Mått: Monteringshål 230mm. Monteringsdjup 133mm. Vas 22,37 liter. Fs 35Hz. Qts 0,71. BL 11,3. Lådtips: 950BRLM1 (21 liters sluten låda).

Skulle va tacksam för hjälp angående vilken volym vi behöver på lådan vi ska använda och möjligen lite info om avståndet mellan högtalarna då de ska spela mot varandra.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 april 2010
Men vänta nu här, det är ditt projektarbete att bygga en sån låda, då bör du väl kanske även ta reda på hur man räknar ut en sån låda? wink Annars så blir det ju lite fusk, bygget är ju den enkla biten. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

10 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
Det är ju sant :p men nu är det så att jag har kollat upp på internet och frågat runt lite och jag vet nog ungefär vilken volym som behöves. Men jag vet så sagt inte så mycket om det här så det skulle va bra om någon kunde säga vad dom tycker så att jag vet ungefär om jag har rätt smile tacksam för svar idag

21 761 Inlägg
16 april 2010
När man gör isobarisk koppling av element så ska de helst sitta så nära varandra som möjligt (dock utan risk för att konerna/upphängningarna tar mot varandra), då blir det minimal luftvolym mellan konerna så att de "samarbetar" på bästa sätt.

Är avståndet mellan konerna för stort, eller att utrymmet mellan konerna inte är tätt, så fungerar inte isobarikprincipen riktigt som den ska och slutresultatet blir inte som man har tänkt.

När man gör basreflexlådor med isobarikkonstruktion och använder "dagens" bilbasar så brukar portlängden dra iväg rejält, det beror på att elementen ofta är anpassade för relativt små lådor och dessutom flyttar ganska mycket luft.

En sluten låda är nog bäst att göra till just dessa basar med tanke på att de ska vara isobariskt kopplade, men bandpasslåda ska också gå att få till utan gigantisk portlängd. smile

10 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
Tack så mycket för den informationen smile men jag skulle gärna vilja veta en ungefärlig volym som behövs för isobarik-basen. Jag har räknat ut två olika volymer för basen. Detta är volymerna för "lådan", så att säga för en av högtalarna. Nu kanske jag är helt ute och cyklar men den ena volyem är 11 liter, alltså 11 kubikdecimeter, och den andra volymen är 25 liter. Ritade upp 11 liters lådan i Google Sketchup, ett 3D-ritnings program. Satte sedan in en högtalare i rätt proportioner i lådan. Tyckte det blev väldigt tajt, men vad vet jag tongue Tacksam för svar om något av dessa verkar rimligt smile

21 761 Inlägg
16 april 2010
Nu blev jag lite fundersam.

Tänker du alltså göra en "låda" mellan basarna?

3 466 Inlägg
16 april 2010
Låter mer som han ska bygga en bandpass tycker jag..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

10 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
Nä, det är ingen låda mellan basarna. Men i isobarik kan man ju tänka sig att varje högtalare så att säga, dvs. varje GAS Alpha, har en egen liten "låda". De är ju sedan riktade mot varandra med ett litet utrymme mellan dessa lådor. Om ni förstår vad jag menar. Så jag vill veta ungefärliga volymen på dessa lådor.

4 693 Inlägg
16 april 2010
Du monterar ju dom motvarandra utan någon låda, typ så här --->    <>    big_smile
Senast redigerat av Softis (16 april 2010)

Booyakasha!

10 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
Jo, de är ju så det blir smile men allt blir ju i en stor låda men som sagt kan man ju se det som att varje högtalare har en låda att vara i.

låda för < (mellanrum) > låda för

Och allt detta är i en låda så att säga

21 761 Inlägg
16 april 2010
Så här tänkte jag att monteringen skulle göras:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/906296_fe902w.jpg
Det vanligaste monteringssättet för isobarik.

Detta monteringssätt fungerar dock bara när lådan enbart ska spela bas, orsaken är att magneten och korgen på den yttre basen "skymmer" frekvenser som ligger över ca 150-200 Hz. smile
Senast redigerat av Drönirettab (16 april 2010)

10 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
Ja det är så jag menar. Är inte så inne på det här med ljudsystem så kanske är lite svår att förstå tongue jag vill i stort sett veta volymen på den lådan som syns på bilden om jag använder de högtalare som jag gör.

Och att få en bra bas är syftet med detta projekt så de låter bra smile
Senast redigerat av Wheo (16 april 2010)

21 761 Inlägg
16 april 2010
Nu ska vi inte göra det alltför lätt, du får stå för själva uträkningen. wink

Isobarisk koppling innebär som sagt att man kan använda halva lådvolymen som endast en bas behöver, men ändå spela lika djupt. Rekommenderad lådvolym för en bas i sluten låda är 21 liter enligt info för din bas, men ditt förslag på 25 liter bör även fungera.

Ungefär hur stor lådvolym ska du göra i så fall?
Senast redigerat av Drönirettab (16 april 2010)

10 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
Man håller ju inte på med matte E för intet (inte för att detta är matte E men ändå wink) 25/2 = 12,5. Men rekomenderad är 21 liter så: 21/2 = 10,5.

Medelvärdet blir 12,5 + 10,5 = 23
23/2 = 11,5 liter.

Så runt 11 liter bör väl bli bra? Håller ni med? smile

4 693 Inlägg
16 april 2010
Fullständigt

Booyakasha!

10 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
Låter bra smile

Har en till fråga, lite lättare kanske. Man måste ju ha utblås på lådan med antar jag, annars blir det inte så jättebra. Hur många rekommenderar ni och vilken radie/diameter?
Senast redigerat av Wheo (16 april 2010)

21 761 Inlägg
16 april 2010
Jag glömde nämna att man även får lägga till någon liter för att basen inuti lådan tar upp plats, en generell volym för 10" element är runt 2 liter.

Basen passar bäst i sluten låda och bandpasslåda, den låter inte så bra i basreflex enligt en del som har testat detta. Med den här basen så blir en basreflexlåda relativt liten med tanke på att de kopplas isobariskt, det gör att portlängden blir stor. smile

4 693 Inlägg
16 april 2010
Och det innebär att porten inte får plats i lådan.

Kör lådan sluten, det kommer bli bäst

Booyakasha!

10 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
En lite dum fråga men jag antar att sluten låda betyder inga utblås :p

Men annars, tack så mycket för all hjälp och information smile

21 761 Inlägg
16 april 2010
Ja, sluten låda är en helt tät låda utan port (utblås). Basreflexlåda är en låda med port. smile

Sök