Dagens ämnen i detta projekt är tajming, tur och faran med att bestämma sig för vad ett felsymptom beror på utan att kolla närmare.
Första besiktningen av den i min ägo skedde idag. Vart blankt papper och dem var snälla nog att ställa in ljuset som stog för lågt. Besiktningsteknikern flinade å sa att han ställt in ljuset och kommentaren "du vet väl va det beror på..?" och det är ju naturligtvis för att jag missat det efter sänkningen. Skönt att se besiktningsfolk med lite humor och serviceanda!
Så långt allt väl, sen kommer vi till det inlägget egentligen handlar om:
Har lite saker att göra och stannar bland annat på en mack och kollar luften i däcken. Åker ut därifrån över en liten trottarkant och då smäller det till och börjar mala. Det hörs att det är nåt som tar i ungefär som om bromsskivan skulle va sned. Men innan jag hinner stanna så blir det tyst. Så jag prova och svänga och dona lite men det är tyst så jag åker vidare och betar av ytterligare ärenden. Sen ska jag stanna på en rastplats för att ringa ett samtal och svänger då kraftigt åt höger. Då smäller det till ordentligt och börjar mala men det blir kvickt tyst igen. Provar återigen att åka och svänga och det är tyst. Så då bestämmer jag mig för att ta småvägar hem.
Krånglar mig in i garaget för nu går det inte att svänga åt höger nå ritktigt, känns som nåt tar emot. kliver ur och går och tittar på hjulet bara ändå och ser följande:
WTF??? Vad gör kränghämmarstaget där..? Då slår det mig... Alla pusselbitar faller på plats och så vidare. Det har ju rasslat och skramlat lite höger fram länge när man kört över brunnslock och så. Och eftersom jag bytt stagen så har jag bestämt mig för att det beror på länkarmsbussningarna och inte brytt mig i att kolla nå nämrare.
Staget lossat, och det va ju inget fel på staget. Det är bara att muttern var borta och hade det inte varit för att damasken var borta så hade jag kunnat sätta dit en nu mutter och fortsatt använt det. Då kommer nästa lilla flashback: för en vecka eller så på väg hem så hörde jag nåt som skramlade till och lät som det va nåt som rullade under bilen. Det var antagligen muttern som hoppade loss då. Sen har väl staget krypit sakta men säkert ut ur fjäderbenet och till slut small det bara till. Tur i oturen är ju att både däck och fälg har klarat sig bra. Fälgen är ytterst lite skavd på hornet och på insidan av däcket så är däcktexten bortnött men mer vart det inte som tur va.
Nytt stag monterat och nu har jag dragit åt ordentligt och stog och gunga på bilen som en dåre för att kolla så det inte sitter löst. Glad över at det inte vart nåt riktigt tok, men man kände sig bra dum först när man såg staget inne i hjulhuset och sen när det gick upp för mig hur allt hängde ihop.