3245
Sök

Volvo 940 dör? måste starta den med startkablar!

28 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#1
Tja.
Har en volvo 940 92:a som dör ibland när man kör? För att sedan få igång den måste man ha starthjälp. Hastighets och varv mätaren levde sig eget liv, blinkis funkade inte, radion och resten av belysningen fungerade svagt, där efter dog den..... Batteriet laddar antagligen ur sig? vad kan detta bero på? hmm

21 761 Inlägg
17 april 2010
#2
Med tanke på att du behöver starthjälp och att en del mätare beter sig konstigt så tror jag att batteriet kan vara dåligt, eventuellt kortis i någon/några celler. Visserligen borde ju bilen fortsätta att fungera ifall generatorn ger laddning, men konstiga saker kan dock hända med ett batteri som har kortslutna celler.

Det första du kan göra, för att se hur batteriet verkar må, är att mäta spänningen på själva batteripolerna (inte polskorna) när du försöker starta motorn då bilen har "dött". Du bör se direkt om batteriet är dåligt, i så fall ska spänningen sjunka ner långt under 9 V. smile

Kika ändå på batterikablarna så att de sitter fast i alla ändar och att det inte är en massa ärg vd kabelskorna.
Senast redigerat av Drönirettab (17 april 2010)

28 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#3
Jag tror inte det är batteriet eftersom det inte är så gammalt, men kan ändå kolla cellerna och allt det. Kan det kanske vara att det är dåligt joddat någonstans? eller typ felkopplat?

5 198 Inlägg
17 april 2010
#4
batteriet kan va slut fast det nästan är nytt (vet av erfarenhet)

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
17 april 2010
#5
Batteriet, Elfel, Generatorn, det kan va många orsaker.

...........Team T-Röd Racing.............

21 761 Inlägg
18 april 2010
#6
Weiner skrev:
Jag tror inte det är batteriet eftersom det inte är så gammalt, men kan ändå kolla cellerna och allt det. Kan det kanske vara att det är dåligt joddat någonstans? eller typ felkopplat?

En mätning på batteripolerna när bilen verkar "död" vid startförsöket kommer att ge ett säkert svar på batteriets skick. Batterijordkabel skadar ju aldrig att kika på, det händer att fästet i karossen har en massa rost eller att själva kabelskon på batteripolen är ärgad. smile

22 Inlägg
18 april 2010
#7
jag har haft ett likande fel på min 940.  å jag tippa på det är ett jord fel nån stans på din bil nån stans .


Tottis_vbg
19 april 2010
#8
känner igen det där med att varvräknare å h-mätare har ett eget liv. min 745-92 gjorde massa sånna saker å en dag starta bilen inte. å då va det tändspolen, på min bil e det skitspolen med tändsteg inbyggt, samma som på dom nyare k-motorerna iaf. bytte den å sen har det fungerat perfekt.

Whatever :)
1 652 Inlägg
19 april 2010
#9
hmm om du tror att kolen i generatorn är fräscha så ska du nästan koppla loss batteriet när bilen står på tomgång och så skall generatorn driva resten, jag märkte skillnad när jag bytte mina kol smile

du har ju jord plintar i bilen, i motor rummet, kollat över alla där?!
Vet på 740 tror de är likadant på 940, men vid inner skärmarna så har du " jord stationer " kollat över dem?!
kollat så du har blå gnista? kan annars vara modulen eller spolen. rätt tänd kablar? för med fel kablar kan du få svagare gnista. och de gör stor skillnad.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
19 april 2010
#10
kan bara vara 2saker

generatorn eller kontakt problem

förstår inte varför ni krånglar till sakerna så mycket
om bilen startar med kablar men dör efter en stund när kablarna är bortagna kan det knappast vara så mycket saker
och garanterat inget med tänddelar iallfall

bara utan att kolla så gissar jag på generatorn jordfel brukar visa sig lite annorlunda och lite mer spontant

sen kan det vara andra fel som dödat generatorn tex ett dåligt batteri men har den inte strulat något förut så är det bara att ladda batteriet och laga generatorn det första man kan göra är att kolla hur kolen ser ut är dom slut så byt dom dock brukar laddlampan lysa då så det kan vara diodbryggan eller nått sånt gett sig
Senast redigerat av Growe (19 april 2010)

Kör fort så hinner inget hända...

583 Inlägg
20 april 2010
#11
XeptiQ skrev:
hmm om du tror att kolen i generatorn är fräscha så ska du nästan koppla loss batteriet när bilen står på tomgång och så skall generatorn driva resten, jag märkte skillnad när jag bytte mina kol smile

du har ju jord plintar i bilen, i motor rummet, kollat över alla där?!
Vet på 740 tror de är likadant på 940, men vid inner skärmarna så har du " jord stationer " kollat över dem?!
kollat så du har blå gnista? kan annars vara modulen eller spolen. rätt tänd kablar? för med fel kablar kan du få svagare gnista. och de gör stor skillnad.

Var det på brorsans gammla 740 med. Väldigt lätt att byta och billigt som attans ifall det är det som är felet.

Iaf till trådskaparen:
Jag skulle testat att ta ur batterit. Ladda det över natten så att det är fullladdat sedan se ifall den beter sig skumt direkt (kör ingen lång bit ifall bilen laddar ur sig). När bilen är död eller konstig så se vad du har på polerna för spänning.

Ifall det är så är det antagligen något som gör att generatorn inte laddar batterit. (kolla kolen för det är lättast och billigast). Är det inte kolen så är det fram med multimetern och felsöka

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

226 Inlägg
20 april 2010
#12
säger bara 2 saker.... byt generator!!

var exakt samma fel på morsans 940 -93 för nån vecka sen bytte gen å nu funkar den som den ska igen,

kontaktytan mot kollen på generatorn var helt sönderbrända, så kolla där... om inte de så tippar ja på jordfel.

/fredrik.


herr
321 Inlägg
20 april 2010
#13
Starta bilen, mät spänningen vid polerna. Spänningen ska vara ca. 13,5 V. Är spänningen under 13 är generatorn paj. krångla inte till det för han.


1 Inlägg
20 april 2010
#14
Hej, jag har liknande problem på min SAAB 900 -88. Innan bilen började dö av för lite ström så brukade laddlampan i instrumentpanelen lysa när motorn varvades över 3000 RPM. En sak som får mig att fundera på om det verkligen är generatorn är att när jag bara slår på tändingen så får jag stötar genom chassit, var tror ni felet kan ligga?


1 353 Inlägg
20 april 2010
#15
om bilen går starta med startkablar för att sedan gå en stund o sen dö så är det generatorn som e paj.
batteriet är endast till för att starta bilen, sedan drivs den på generatorn, om generatorn pajar så kommer bilen att drivas på batteriet och då kommer saker lägga av i tur och ordning, lampor, panelbel, fläkt, stereo, soppapump o sen dör den..
så börja med att se över den, antingen e den helst slut eller också har du nåt jordfel..
lycka till


Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
20 april 2010
#16
Att bilen dör kan även bero på glappt bränslepumpsrelä, hade det felet på min, standardfel tydligen.
Men däremot harf du fått bra svar av de andra angående övriga fel, kolla kontakter, kolla generator, batteri. Det kan vara mycket men börja där.


28 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#17
Tror inte det är generatorn för bilen är bara seg att starta, låter som den inte går runt helt och klart? när man väl kör så går den hela tiden nu. /Tack för alla svar smile

21 761 Inlägg
22 april 2010
#18
Har du råkat ut för detta igen?
I så fall, har du mätt spänningen på det sätt som jag skrev?

1 679 Inlägg
22 april 2010
#19
hade liknande fel på min för några dagar sen smile
Det var kolen i generatorn som var heltslut smile
Bytte dom och nu går den klockrent igen smile


28 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#20
Har kollat upp problemet eftersom jag inte lyckades hitta det själv....En lödning i instrumentpanelen var felet, tog all ström typ, skumt! tongue Tack för all hjälp smile


Sök