3991
Sök

Tips på ljus till ljudet:)

41 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
Tja!

Har en sluten baslåda som jag håller på och bygger en vägg framför i min s40n för att få en helhet i bagaget.
Basen ska då vara i mitten av bagaget och vid sidan om ska jag sätta fast monoblocket, har köpt mdf skivor som jag ska forma efter bagageutrymmet och klä med svart tyg. Ska göra hål i skivan och bygga en låda bakom som blocket ska va i så det ser inbyggt ut framifrån.Nu har ni fått en liten bild av hur det ska se ut förhoppningsvis. Detta är första gågngen jag ger mig in på nåt sånt här och tycker det är jävligt kul o intressant och lär mig hela tiden nåt nytt vilket också är toppen.
Nu till min fråga:

Vad för tips har ni för att få in nån schysst belysning och vilken färg...liksom placering och vad jag ska använda mig av..typ dioder eller? Och hur mkt kan man koppla på den befintliga lampan i taket i bagaget?

Tacksam för all hjälp och erfarenhet av detta:)

MVH

340 Inlägg
21 april 2010
Du kan koppla en hel del till lampan till bagaget. Du kan säkert lasta med ngn ampere. lysdioder är bra och håller länge men de har tyvärr rätt så riktad ljusstråle. Finns blått rött vitt som väldigt ljusstarka. Sedan finns gult grönt men de brukar lysa lite svagare.

41 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
newBadboy skrev:
Du kan koppla en hel del till lampan till bagaget. Du kan säkert lasta med ngn ampere. lysdioder är bra och håller länge men de har tyvärr rätt så riktad ljusstråle. Finns blått rött vitt som väldigt ljusstarka. Sedan finns gult grönt men de brukar lysa lite svagare.

okej men är inte dider bara lampor liksom inga armaturer på dom..eller hur kopplar man ihop sånna? behövs det motstånd på varje lampa?
Senast redigerat av carlos (21 april 2010)

1 435 Inlägg
21 april 2010
Finns färdiga "diodarmaturer" också som du kan koppla direkt på 12V. Ett alternativ är CCFLrör, typ http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=314327

10 287 Inlägg
21 april 2010
Titta på diodhuset.se eller upplyst.se så får du svar på hur du kopplar lysdioder och vad som finns.

/Göran

carlos skrev:
okej men är inte dider bara lampor liksom inga armaturer på dom..eller hur kopplar man ihop sånna? behövs det motstånd på varje lampa?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

41 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
okej har kollat båda hemsidorna nu men kan ändå inte komma fram till vad som är bäst i mitt fall... ska man ha sånna med muttrar som kan spänna fast i skivan eller? ingen som satt belysning i bagaget som har lite tips? vill ju helst sätta diodernas i skivan men ska även byta originallampan i bagaget.

Sök