3187
Sök

Steg drar 5-6A i vila?

127 Inlägg
9 juni 2006
Trådstartare
Köpte ett infinity steg på tradera.. det är ju lite på vind o våg sas. man vet ju aldrig om det funkar.. det verkar det inte göra.

det drar typ 5-6A i vila. Det kan väl ändå inte vara rätt? Jag har inte kopplat in högtalare eller signal ännu. Bara till mitt nätagg. och det droppar ner till 10V när jag kopplar in det. Och då drar steget 5A.
Senast redigerat av ncc1701d (9 juni 2006)

21 761 Inlägg
9 juni 2006
Vet inte riktigt, kikade in hos nardik.se och kollade på alla deras steg. Det steg som drog mest i vila drog ca 2A. Tycker att 5-6A låter för mycket iaf.

2 655 Inlägg
9 juni 2006
5-6A är tokmycket...

Har du steget inkopplat så kommer det dra ur batteriet över natten..

Det låter som om en spole eller liknande har sagt upp sej..

Hewi
571 Inlägg
9 juni 2006
Streckkoden skrev:
5-6A är tokmycket...

Med viloström menas påslaget steg men med volymen på noll dvs steget drar ingen ström då det är avslaget men 5-6A låter mkt med påslaget steg såvida det inte är ett klass A steg

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Hewi
571 Inlägg
9 juni 2006
ncc1701d skrev:
Köpte ett infinity steg på tradera.. det är ju lite på vind o våg sas. man vet ju aldrig om det funkar.. det verkar det inte göra.

det drar typ 5-6A i vila. Det kan väl ändå inte vara rätt? Jag har inte kopplat in högtalare eller signal ännu. Bara till mitt nätagg. och det droppar ner till 10V när jag kopplar in det. Och då drar steget 5A.

5A och 10V =50W vilket motsvarar ca 3.5A vid 14V , ditt nätaggregat är nog för klent eftersom det droppar ned till 10V , det behöver inte vara fel på steget , koppla in det och prova.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

127 Inlägg
10 juni 2006
Trådstartare
Det är alltså BARA spänningen kopplad.. plus remoten till plus för att starta det.. eller remoten kanske ska vara till jord på detta steget?? alla steg jag haft förr skulle remoten kopplas till 12v för att steget skulle starta..

127 Inlägg
10 juni 2006
Trådstartare
Streckkoden skrev:
5-6A är tokmycket...

en spole ?? jag skulle gissat på att tex ingångsteget lagt av så sluttrissorna börja dra ström.
eller en kortslutning i steget nånstans..

127 Inlägg
10 juni 2006
Trådstartare
pwilhelm skrev:
ncc1701d skrev:

5A och 10V =50W vilket motsvarar ca 3.5A vid 14V , ditt nätaggregat är nog för klent eftersom det droppar ned till 10V , det behöver inte vara fel på steget , koppla in det och prova.

Om där är kortslutning i steget så drar det inte mindre ström vid högre spänning, tvärtom.

21 761 Inlägg
10 juni 2006
ncc1701d skrev:
Det är alltså BARA spänningen kopplad.. plus remoten till plus för att starta det.. eller remoten kanske ska vara till jord på detta steget?? alla steg jag haft förr skulle remoten kopplas till 12v för att steget skulle starta..

Är steget igång fast utan insignal och gainen på noll när det drar 5-6A?

Remoten ska vara kopplad till plus, annars blir det kortslutning.

6 Inlägg
10 juni 2006
Min rekomendation är att prova koppla slutsteget till ett batteri istället för nätaggregatet innan du felsöker mer.

Som pwilhelm skrev tidigare så är ditt nätaggregat för klent för att driva ditt steg. Eftersom spänningen sjunker till 10V så har den inbyggda strömbegränsningen i nätaggregatet slagin in, och detta kan göra att mystiska fel uppträder i steget när det ska starta.

69 Inlägg
10 juni 2006
Jag har GAS silver steg, (ja, hata mig...)
Det drog ur ett halvfullt batteri genom att det låg med remoten igång under natten, trodde faktiskt inte att det skulle dra så mycket!?

Jeep Grand cherokee -96 "Northern Wolf" 4,5" RE lift, NEV stealth bumper, MX6 shocks, Procomp ES2000, Superior axle Dana 30, ARB air locker, Danita 3000, T-max 9000, 35"x12.5 Cooper STT

127 Inlägg
10 juni 2006
Trådstartare
hogan skrev:
Min rekomendation är att prova koppla slutsteget till ett batteri istället för nätaggregatet innan du felsöker mer.

Som pwilhelm skrev tidigare så är ditt nätaggregat för klent för att driva ditt steg. Eftersom spänningen sjunker till 10V så har den inbyggda strömbegränsningen i nätaggregatet slagin in, och detta kan göra att mystiska fel uppträder i steget när det ska starta.

Jag har ingen strömegränsning på det wink Det klarar inte mer än drygt 5.5A. Jag har ALDRIG haft problem med att testa slutsteg eller bilstereo på det innan.

157 Inlägg
10 juni 2006
Lämna in steget till ditt närmaste gymnasie som har ett el-program med elektronik som inriktning. Låt dom felsöka och reparera ditt slutsteg.

Du betalar prylarna som dom byter ut sedan blir det inte massa felsökningsavgifter osv. Du kan säkert spara in en 500:- där.

/Mikael Svensson

127 Inlägg
10 juni 2006
Trådstartare
haha ja.. fats jag har ju själv gått el-tele.. så jag fixar nog det själv. annars är jag mer hemma på digitalteknik..

Har plockat ner steget nu. Där är standard komponenter i det, och det är ganska enkelt uppbyggt.

Hewi
571 Inlägg
10 juni 2006
Då ska det bli intressant att höra exakt vad som var trasigt i steget då.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

127 Inlägg
11 juni 2006
Trådstartare
ja fast jag får se när jag hinner meckla med det.. har mycket annat jag måste göra först..

men ett schema hade juv arit kanon att ha..

Sök