Uttelito skrev:
Andromeda skrev:
Pavva skrev:
http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo_944_turbo_33194607.htm?ca=9&w=1
Kompisens 940. fattar inte varför han la upp den sådär och han får inte 28k för den innan han bytt toppen xD
Varför tror man att man ska få nästan 30k för en 15 år gammal bil som gått >35k mil som det inte är något speciellt alls med trasig topp eller ej, bara för att det är en Volvo? En 15 år gammal bil med trasig topp är värd ungefär 3-5k.
Beror lite på vad det är för bil och hur den är skött i övrigt, att köpa en gammal turbovolvo från någon yngre än 65 är som att be om problem då bilen väldigt ofta gått hårt.
Men ja dessa bilar kan vara värda så mycket och ibland mer beroende på skick som sagt, dom är väldigt eftertraktade.
och om man kör ditt tänk på allt så kan man ju fråga sig varför man kan få betala ett par hundra tusen för en 50 år gammal bil med 70 000 mil på mätarn, haha

Men i detta fall är bilen ej värd så mycket som han vill få ut, specielt inte med trasig topp, men jag tror att många har det tänkte att om jag köper en bil för 20 000 och lägger ner 20 000 på bilen så är den värd 40 000.
Där för att en 15 år gammal bil som finns i mängder knappast kan betinga priser som en veteranbil, speciellt inte om den är defekt på ett sätt som kan generera stora kostnader och mycket besvär innan den ens går felfritt

Kom ihåg att vi snackar om en bil som gått 35k+ utan att ha fått en motorrenovering, och säkerligen hårt körd.
Det går ju inte att jämföra en 945 -96 med en gammal amazon.
Vi tar ett par exempel till, helt ur luften:
* S40 -99 2,0T trimmad till säg 200 hk, behöver motorbyte men är körbar, vad är den värd?
* Saab 900 2,0T -96 227 hk, glappande turbo, körbar men bränner olja. Vad är den värd?
Defekta bilar som kräver reparation internt i motorn är normalt minst 10k mindre värd än en felfri anser jag. Man får ju dra av vad det kostar att fixa på verkstad, inte vad det kostar någon att reparera den själv. I så fall får väl köparen reparera bilen på egen hand innan försäljningen och ta "normalt" pris för den fungerande bilen. Dessutom kanske man inte vågar provköra på full effekt, och då kan man ju missa slitna motorfästen, taskig växellåda etc.
Men skitsamma, jag tänker då inte köpa den, och vill någon annan göra det får de väl för min del. Försök bara inte lura i mig att den är värd i närheten av det annonserade priset
