3968
Sök

Skumt sprakande i nya DLS 6.5

174 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
Stoppade i mina nya DLS 6.5or idag, som drivs av ett 2kanals steg.
Men dom sprakar(typ ett elektriskt sprakande) om ni fattar vad jag menar. Det sprakar även fast stereon står på 0.
När jag skruvar på en skruv på steget så försvinner sprakandet fast då sänks volymen och man måste höja som fan på stereon för att få någon musik.
Vad kan det vara, någon som vet?

//Tobbe

16 197 Inlägg
28 april 2010
olander_91 skrev:
Men dom sprakar(typ ett elektriskt sprakande) om ni fattar vad jag menar. Det sprakar även fast stereon står på 0.
När jag skruvar på en skruv på steget så försvinner sprakandet fast då sänks volymen och man måste höja som fan på stereon för att få någon musik.

//Tobbe

tror inte att de e högtalarna de e fel på utan att de e fel på steget elle stereon.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 914 Inlägg
28 april 2010
evilaudio skrev:
olander_91 skrev:

//Tobbe

tror inte att de e högtalarna de e fel på utan att de e fel på steget elle stereon.

håller med, inställningsfel eller ärg i steget (brukar väl bli sprak då)

174 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
okej, jag får testa med någon av polarnas steg då, och se om det funkar

174 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
Kan tillägga att när jag startade bilen och varvade så blev det generator ljud, plus och lågnivå ligger på varsin sida av bilen. Skumt!:S

16 197 Inlägg
4 maj 2010
olander_91 skrev:
Kan tillägga att när jag startade bilen och varvade så blev det generator ljud, plus och lågnivå ligger på varsin sida av bilen. Skumt!:S

inte skummt allt.. generatorvin kan uppstå iaf.. tex vid fel på signaljorden.

174 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
Signaljorden? är det jorden i steget?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 maj 2010
Signaljorden är den som är kopplad till ytterhöljet på lågnivåkabeln, finns både i huvudenhet och steg alltså. För det mesta är det den i huvudenheten (stereon) som går sönder. Du kan testa detta genom att sätta en liten kabelstump mellan ytterhöljet på nån av lågnivåkablarna samt höljet på huvudenheten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
4 maj 2010
olander_91 skrev:

nej.. de är lågnivånsjord.. inget man kan se..  vart har du jordat ditt steg?

å hur grova kablar?

400 Inlägg
4 maj 2010
ChriZtoffer skrev:
Signaljorden är den som är kopplad till ytterhöljet på lågnivåkabeln, finns både i huvudenhet och steg alltså. För det mesta är det den i huvudenheten (stereon) som går sönder. Du kan testa detta genom att sätta en liten kabelstump mellan ytterhöljet på nån av lågnivåkablarna samt höljet på huvudenheten.

Jag skulle kört med detta också till att börja med. Har hänt mig ett par gånger och detta har löst problemet.

174 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
olander_91 skrev:

nej.. de är lågnivånsjord.. inget man kan se..  vart har du jordat ditt steg?

å hur grova kablar?

Steget är jordat i karossen i bak. Inge fel på den en helt plåtren yta.
Jord och Ström kabeln är 21mm
Signaljorden. Kallas den remoat också? för har en liten sladd på lågnivåkabeln och det är väl remoat om jag inte missminner mig?
Senast redigerat av olander_91 (4 maj 2010)

174 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
Jag testade och sätta en kabel mellan en av dom lågnivå ingångarna och sterions "kropp"som det inte satt någon lågnivå kabel i, och då slutade det och spraka. Asså, jag har 4st lågnivå ingångar och 2 av dom hade jag lågnivå kabeln i. Och på en av dom toma så satte jag en kabel imellan  och ut på sterion. Är det lågnivån i sterion som är sönder då?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 maj 2010
Remote är till för att slå på stegen när du slår på stereon, signaljorden är till för att ge en referens för signalen som går i signalkablarna, så nej det är inte samma sak. Om det nu hjälpte att sätta en kabel mellan jord och lågnivåns hölje så är det signaljorden som är bränd ja. Den enklaste lösningen är att låta kabeln sitta där, annars så kan du (eller någon du känner som är lödkunnig) fixa till det riktigt genom att öppna enheten och fixa signaljorden.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

174 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
okej, får ta löda ihop skiten då, om inte det funkar så kommer det att finnas en söndersparkad stereon om någon är intresserad?wink

174 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
Kan det vara signaljorden när stereon funkar i min polares bil utan problem men i min så blir det bara skit av allt. Har testat med en annan stereo i min och det funkar. Så det är stereon det är fel på. Men är det verkligen signaljorden?

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
13 maj 2010
det troliga är att du har dålig jord mellan steget och karossen och då har den försökt jorda genom stereon och vips så gick jorden sönder till lågnivån

inget ovanligt direkt
råkade ut för det på tantens golf oxå när jorden började muppa sig efter att ha stått i 1.5år på parkeringen smile

Kör fort så hinner inget hända...

16 197 Inlägg
13 maj 2010
olander_91 skrev:
Kan det vara signaljorden när stereon funkar i min polares bil utan problem men i min så blir det bara skit av allt. Har testat med en annan stereo i min och det funkar. Så det är stereon det är fel på. Men är det verkligen signaljorden?

de kan ju vara fel på steget.

174 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
olander_91 skrev:

Har bytt steg och det låter likadant.

16 197 Inlägg
13 maj 2010
olander_91 skrev:
evilaudio skrev:
olander_91 skrev:

har du både bytt steg å stereo?

174 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
olander_91 skrev:
evilaudio skrev:

har du både bytt steg å stereo?

Japp, stereon jag har nu är lånad av en polare och funkar, men min egna funkar inte. Fast den funkar ju somsagt i polarens bil :S

Sök