Efter att mitt arvegods till slutsteg har gett upp så tänkte jag bygga ett nytt system till bakluckan och jag behöver hjälp att hitta den optimala designen till lådan.
Budgeten ligger på 4000-5000kr och då ska jag ha 2x 10" basar med tillhörande slutsteg. Just nu lutar det åt RE Audio SRX 10" med följande specs: http://reaudio.com/specs.html#sp_srx
Baslådan
Till detta behöver jag en låda och eftersom jag har en cab så har jag lite brist på plats i bakluckan och behöver hjälp att klura ut en design som passar in.
Det jag tänkt mig är en variant av bandpasslåda med antingen separata kammare för varje bas eller gemensam. Lådan ska vara portad genom skidluckan.
Behöver hjälp med designen och mått på låda och portning och volym på varje kammare.
Aj då hade hoppats på att dom gick att bygga små men har inte hittat nån bra guide över bandpass, finns mest portade och slutna så har ingen aning om vilken volym det kan röra sig om.
Eftersom det inte går att ha dom på höjden om jag ska kunna ha dom längst in i bakluckan så hade jag hoppats på att det gick att ha dom helt i lådan. Nu har jag en 12" som sitter i en liten sluten låda och spelar direkt upp mot taket men vill kunna rikta basen in i kupén och även gå ner i storlek då jag känner att den inte riktigt hänger med i rocklåtar.
Alternativet är då en vanlig portad låda men då måste jag ha basarna uppe på toppen och då har dom bara några få centimeter upp till cablådan. Vad innebär det ljudmässigt? Självklart lämnar jag marginal för slaglängden så den inte tar i men blir ändå tight.