4458
Sök

Vilken motor är att föredra av model saab 93

63 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
Tja, funderar om nästa bil ska bli en saab, 93 ligger bra till o i en lagom prisklass. Kollar då på modeller från 00-02 (900 karossen) men vilken motor av dom som finns är den mest tillförlitliga? vill ju helst ha den med 200 kusar i men kanske den är det sämsta valet?
Antar att det finns några saab fanns som kan svara på detta

mvh

373 Inlägg
1 maj 2010
Modellår 00-02 då kallas den för 9-3wink
Vad eller vilket motorval som är det vettigaste/tillförlitligast beror ju ochså på hur den är servad/körd!

Dom flesta gillar Aerons motorval 205 hk (får med sköna elekriska sportstolar och lite större spoilers..

Mitt råd kolla på en ltt med få ägare ltt går ju lätt att trimma vips 210 hk el mera, ltt har nog oxå lite billigare försäkring (Tror jag) Lycka till!

''Hugin-Hachiko''

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 maj 2010
En 9-3 98-99 är att rekomendera!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

155 Inlägg
2 maj 2010
Beror väl helt på vad man ska göra med bilen. Trimma, då är det solklart en 98-99 som gäller. Annars så är det sak samma i princip.
Enda är väl att from 00 så är det ny motorgeneration/styrsystem (T7, b205/b235) vilka tyvärr är drabbade av det så kallade "oil sludge" problemet. Detta går dock och skall vara avhjälpt på de flesta bilar. Kolla upp det om du köper en bil med T7.

Vad du än gör köp inte en utan turbo! De är dock inte så vanliga tror jag.
Senast redigerat av snaku (2 maj 2010)

Musiker
472 Inlägg
2 maj 2010
snaku skrev:

Finns det överhuvudtaget Saab 9-3 utan turbo???

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 maj 2010
Ras_J skrev:
snaku skrev:

Jadå, 2.0i och 2.3i bland annat. Och så finns det en 9-3ss 1.8i smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Musiker
472 Inlägg
2 maj 2010
Rquired skrev:
Ras_J skrev:
snaku skrev:

Jaha där ser man... Gamla 9-3 är väl i princip samma bil som nya 900 då antar jag, tänkte på att 9-5 har turbo på alla motorer... eller?

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

1 498 Inlägg
3 maj 2010
Ras_J skrev:
Rquired skrev:
Ras_J skrev:

Jaha där ser man... Gamla 9-3 är väl i princip samma bil som nya 900 då antar jag, tänkte på att 9-5 har turbo på alla motorer... eller?

Alla 9-5or har turbo

1 298 Inlägg
3 maj 2010
Som det sagts tidigare så kom det nya styrsystemet T7 efter -99 tillsammans med lågfriktionsmotorn (lättare kolvar och mindre kolvringar) och minskad oljevolym och dessa motorer är drabbade av det så kallade "oilsludge". Mellan -98 och -99 satt T5-motorn i 9-3 istället som tål mer. Men om du kollar upp att vevhusventilationen är bytt och att motorn låter fint och att serviceintervallerna är skötta så skulle jag lika gärna köpa en nyare med T7-motor. Som jag ser det så köper du antingen en sån jag har, en Aero -02 med T7 eller så köper du en tidig LTT med T5-motorn för en billig peng och kanske rustar upp med aerokjolar, aeroinredning osv osv.
Lycka till!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Sök