4307
Sök

Golf Mk2 -91 olja/topplock problem

leg. dödsklant
128 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#1
Kopierade lathunden för att inte missa något. roll

• Bilmodell
Golf Mk2 1991, motor RP

• Miltal
+30 000

• Modifikationer på bilen
noup

• Hur yttrar sig felet?
Kan dö ibland på lågt varvtal, även om motorn är varm, och får dessutom för sig Ibland att inte starta med en gång då heller. Dessutom så vill inte varvtalet lägga sig sedan jag fyllt på olja då den lite lätt dricker oljan. Det är svart i änden på avgasröret och det har runnit olja på väster sida av toppen (sett framifrån). Ibland lyser oljetryckslampan, men jävligt sällan. då kollar jag oljan och så gott som alla gånger är det finfint.

--

Har hört att det kan vara topplocket som måste bytas.. Om nu även fler säger det har jag följdfrågor..

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 maj 2010
#2
To-do-list...

1: Förgasarfotspackning - kontrollera skick (sätt handen på luftfiltret o "vicka" på förgasaren", varierar tomgången så är packningen kass)
2: Relä 30 kan strula o ge lustiga driftstopp/startproblem. Byt relät för säkerhetsskull
3: Läckaget på vänster sida kommer antingen från ventilkåpspackningen eller kamaxelns packbox. Tvätt rent motorn, även innan för kamremskåpan för att ta reda på varifrån det läcker
4: Oljetrycksfallet kan ev bero på igensatt sil, ner med tråget o rengör/kontrollera. Kan kanske även hänga samman med ditt läckage på vänster sida...
5: Kontrollera o rengör vevhusventilationen (slangen som går mellan förgasaren plastöverdel ner mot närheten av oljefiltret...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

leg. dödsklant
128 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#3
1. packningen är redan bytt, den var RUTTEN när jag köpte bilen tongue
2. vad styr relä 30?
3. okidoki
4. igensatt sil? blir det att plocka ner hela motorn eller? för när du säger sil misstänker jag att du inte menar oljefiltret..
5. kanske bara byter den.. byta känns ju bra, då vet man att skiten är HEL.. hmm denna bil ger mig ibland gråa hår..

--

du kanske kan drista dig till en gissning om varför jag får stötar av bilen när jag kliver ur den?
Senast redigerat av frisedel (4 maj 2010)

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 maj 2010
#4
Oljesilen kommer du åt genom att ta ner tråget, ingen större grej på en RP, iaf inte om den sitter i en Passat från samma era, kan dock vara lite trängre i en Golf...Relä 30 styr motorelektroniken, de brukar ge upp på ett eller annat sätt förr eller senare

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

leg. dödsklant
128 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#5
jaha. då får jag vällan skaffa fram ett sådant relä då smile

dessutom inser jag nu att jag missat ett symptom. den vill börja hacka när man ger för mycket gas. men nästan bara i trean, ibland på tvåan men inte alls lika ofta..

oljetråget ska ner.. hmm ja då får det bli en varm dag så jag slipper frysa. blir till att tömma motorn på olja och så då.. byta oljefilter samtidigt då.
finns det några packningar som jag ska byta i samband med oljetrågets nedmontering?
Senast redigerat av frisedel (4 maj 2010)

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 maj 2010
#6
Ta ner tråget som sista åtgärd om du fortfarande har "oljetrycksfall". Jag förutsätter att din oljetrycksgivare är OK, samt att kamxelns-packbox inte "pissar" olja...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

leg. dödsklant
128 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#7
så, punkt 4 i listan är sista utvägen. eller? det låter ju dessutom enklast att ha den sist. ska kolla på VAG vad de ska ha för ett nytt relä och en slagbit till skrutten.

andra tankar, även om de är lite "far out" läser jag gärna.

om det nu skulle vara topplocket som måste bytas, hur gör man det enklast? kan man byta rakt av mot ett GTI 8v?

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 maj 2010
#8
Japp punkt 4 som sista åtgärd om tryckfallet kvarstår. Ta reda på först varifrån det läcker, läckande packbox (kamaxel,fördelaraxel eller vevaxel) är inte sååå ovanligt. Kan ju givitvis även läcka mellan topp/block men då borde det rimligtvis räcka med att byta topplockspackning samt kontrollera toppens "skevhet". Låter som om bilen kan ha varait "pundar mekad". Jag skulle börja i rätt ände iaf, dvs kontrollera varifrån det läcker o åtgärda läckaget, sedan får du gå vidare om tryckfallet kvarstår. Är säkert på sin plats att kontrollera att kamremmen sitter rätt samt att ställa in tändningen med tändlampa (6 graders förtändning på tomgång). Tändspolen är även den känd för att ge upp förr eller senare... De fel jag räknat upp (tändspole, relä 30 osv) är typiska fel...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Motborgare
1 099 Inlägg
4 maj 2010
#9
frisedel skrev:
du kanske kan drista dig till en gissning om varför jag får stötar av bilen när jag kliver ur den?

Du kanske har syntetisk stolklädsel i bilen?

-- K

leg. dödsklant
128 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#10
Kavli skrev:
frisedel skrev:
du kanske kan drista dig till en gissning om varför jag får stötar av bilen när jag kliver ur den?

Du kanske har syntetisk stolklädsel i bilen?

-- K

kanske? tongue

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

leg. dödsklant
128 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#11
dawwe skrev:
Japp punkt 4 som sista åtgärd om tryckfallet kvarstår. Ta reda på först varifrån det läcker, läckande packbox (kamaxel,fördelaraxel eller vevaxel) är inte sååå ovanligt. Kan ju givitvis även läcka mellan topp/block men då borde det rimligtvis räcka med att byta topplockspackning samt kontrollera toppens "skevhet". Låter som om bilen kan ha varait "pundar mekad". Jag skulle börja i rätt ände iaf, dvs kontrollera varifrån det läcker o åtgärda läckaget, sedan får du gå vidare om tryckfallet kvarstår. Är säkert på sin plats att kontrollera att kamremmen sitter rätt samt att ställa in tändningen med tändlampa (6 graders förtändning på tomgång). Tändspolen är även den känd för att ge upp förr eller senare... De fel jag räknat upp (tändspole, relä 30 osv) är typiska fel...

hur lönt är det att byta alla della småsaker som tändspole osv innan jag börjar slita i oljetråget? ska jag få tändningen ställd innan jag river och sliter med eller?

ja det är min första bil oc jag lär mig ännu så.. wink

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

leg. dödsklant
128 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#12
dawwe skrev:
To-do-list...

1: Förgasarfotspackning - kontrollera skick (sätt handen på luftfiltret o "vicka" på förgasaren", varierar tomgången så är packningen kass)
2: Relä 30 kan strula o ge lustiga driftstopp/startproblem. Byt relät för säkerhetsskull
3: Läckaget på vänster sida kommer antingen från ventilkåpspackningen eller kamaxelns packbox. Tvätt rent motorn, även innan för kamremskåpan för att ta reda på varifrån det läcker
4: Oljetrycksfallet kan ev bero på igensatt sil, ner med tråget o rengör/kontrollera. Kan kanske även hänga samman med ditt läckage på vänster sida...
5: Kontrollera o rengör vevhusventilationen (slangen som går mellan förgasaren plastöverdel ner mot närheten av oljefiltret...

Nu är jag lika frågande som de på VAG var när jag sa att jag ville ha ett nytt relä 30.. För jag har varken ett relä märkt med det nummret, och inte heller en reläplats 30.
Dessutom går inte vevhusventilationsslangen ner mot närheten av oljefiltret. Den går från toppen till förgasaren.

Jag vet inte om jag varit otydlig med vilken bil jag har men det är en Golf Mk2 1991. tongue

Angående motortvätt så ska det göras, men jag har i alla fall bilder för allmän beskådan.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/129039/921703_30f9zw.jpg
Ringarna visar var det läcker olja.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/129039/921704_k6bh2a.jpg
Även sett från sidan.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/129039/921705_1gno01.jpg
Och SÅHÄR ser vevhusventilationen ut..

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 maj 2010
#13
Just de det var SÅ vevhus-venten gick på RP, den är ju enkel o kolla upp:)! Kan vara som så att Relä 30 inte finns men nog borde det finnas ett relä för motorstyrningen iaf, finns iaf på 2.0 AGG,ADY mfl, utgick i min enfald att RP hade samma, vilket den inte har tydligen. Att döma av bilderna så är det bara ventilkåpspackningen som läcker, om du byter den kontrollera så själva ventilkåpan inte är deformerad vid packningsytorna (uppstår om man drar åt skruvarna liiiite väl optimistiskt).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

leg. dödsklant
128 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#14
bra bra. då kan jag nog lugna mig med att renovera motorn, för ja, det är något pundararsle som mekat bilen innan. om inte förra ägaren så mycket väl han innan. denne ägare hade nämligen "breddat" bilen genom att kapa av hjulhussidorna och popnitat på GTIplast.. visst den ser bredare ut, men det är FAN INTE BRA GJORT!!!!!

motorn blev tvättad i november innan jag köpte bilen. då var allt nämligen skinande rent. eller ja, så skinande en matt yta nu blir roll

men då det nu inte finns ett relä 30, vad ska jag säga till VAG då? ska jag bara säga att det är reläet till motorstyrningen eller? för jag sa något liknande och han var väldigt osäker..
om jag bara visste vilket så kunde jag ta med det in och säga "en till".. smile

--

och sedan, går det att pilla upp en tändspole och kolla hur denna mår?
Senast redigerat av frisedel (5 maj 2010)

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

leg. dödsklant
128 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#15
jag har kollar vevhusvent. och inser att skiten är full med gucka.. vad är det för skit? är det lätt eller svårt att göra rent?

sedan är här en bild på min säkrings- och reläbox.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/129039/921778_4sinxk.jpg
Reläer uppifrån, vänster till höger. 1, 72, 18, 21, 33, 19 53 och 67

sedan hittade jag två hål i luftboxen eller vad det heter.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/129039/921779_if07ic.jpg
ska det seut sådant? och varför sitter det inget i framkant, är det bra eller? Detta är precis bakom vänster strålkastare framifrån sett.

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/


Sök