2377
Sök

Varm Luft in till luftfiltret?

10 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#1
Hallå där! Detta är mitt första inlägg här så var snälla mot mig nu:rolleyes:
Jo det är nämligen så att jag har köpt mig min första bil som är en volvo V40 1.8 från 97 Jag hade tänkt att slänga på ett sportluftfilter på den nu (noob stämpla inte mig nu) då jag gillar ljudet samt att de ger en lite lite effekt ökning  smile
Men när jag kollade under motor huven så såg jag att original luftboxen hade ett aluminium rör som verkar gå till någon värme sköld vid avgasröret?
då jag ska byta till sportluftfiltret kommer jag behöva ta bort den. Men vet någon vad exakt det är och om jag verkligen behöver den eller är det endast någon strypning?
Sedan så vet man ju att varm luft in i motorn är inget den gillar....

Tack sam för svar

Mvh Babomba

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 maj 2010
#2
slangen är till för förvärming så motorn ska bli varm fortare när det är kyligt ute, det är inget du behöver. dra en slang till fronten istället så den får kalluft. sen får du ingen extraeffekt av sportluftfilter förutom det psykiska.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

10 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#3
Okej tack för svaret jo vet att de inte är märkt bart men ljudet är så skönt så smile Men blir bränsle förbrukning mycket större eller blir det ingen större skillnad?

Mvh

956 Inlägg
8 maj 2010
#4
Babomba skrev:
Okej tack för svaret jo vet att de inte är märkt bart men ljudet är så skönt så smile Men blir bränsle förbrukning mycket större eller blir det ingen större skillnad?

Mvh

Den kommer säkert att stiga. Risken är stor att din högerfot kommer väga lite mer och att bilen kommer att varvas ur mer mellan växlingar big_smile

Men tar du på dig ett par hörrselkåpor och kör som vanligt, ska den inte dra mer än förut tongue
Senast redigerat av luunggan (8 maj 2010)

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

10 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#5
hehe ja tror att jag ska tolka det som att de inte blir någon skillnad tongue

956 Inlägg
8 maj 2010
#6
Babomba skrev:
hehe ja tror att jag ska tolka det som att de inte blir någon skillnad tongue

Rätt tolkat, men jag varnar dig.

Min förbrukning på bilen steg med 0.3l/milen efter att jag bytt avgassystem till lite grövre tongue
Fast efter någon vecka gick det över lol
Senast redigerat av luunggan (8 maj 2010)

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

10 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#7
haha ja tror de är ganska skit samma nu när man just tagit körkortet så man är ganska gas glad så:D
Btw biltemas Rostfria luftfiltret är det något bra elr? Verkar vara ganska fint vad jag sätt

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
8 maj 2010
#8
Kompisen fick ner ett sport luftfilter i orginal burken och fick på så sätt orginal kalluft intag till filtret. (ej insatsfilter)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

37 Inlägg
8 maj 2010
#9
ToTTeN skrev:
Kompisen fick ner ett sport luftfilter i orginal burken och fick på så sätt orginal kalluft intag till filtret. (ej insatsfilter)

får man fortfarande det där härliga ljudet om man stoppar ner sport filtret i original-burken?

337 Inlägg
8 maj 2010
#10
nej. och skilj på sportluftfilter (utbytes originalfilter i original luftburk) och öppet filter (bort med burken helt och ersätt med öppna filtret.) finns även benämningen cold air intake, vilket menas med att filtret sitter någonstans det får kall luft, och inte direkt under huven där vanligtvis originalburken sitter då detta suger in varm luft från motorn.



Sök