4414
Sök

dubbla turbos, 1 lågtryckare och 1 högtryckare?

34 Inlägg
13 juni 2006
Trådstartare
#1
att ha en lågtryckare för att ge effekt på de låga varven å en högtryckare för det högre varvregistret men hur fungerar det i praktiken?
sitter lågtryckaren på högtryckaren eller vise versa? hur får den andra turbon tryck? har de individuella pys/dumpventiler?
hur fixar man så motorstyrningen fattar vad den gör osv?

all fakta i frågan är av intresse... även annan fakta.

tackar allra ödmjukast för svar big_smile

våga vägra framhjulsdrift

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
13 juni 2006
#2
ehh, nu tror jag det är något om bakfoten här, det e ju kompressor man har som laddar på låga å turbo på höga varv... dom kan man ju kombinera...

men visst, man kan säkert ha en mindre turbo med låg spoolup till låga å en lite större till höga, men det blir ju bara ett jädra pill med grenrör å liknande...


5 710 Inlägg
14 juni 2006
#3
nortech skrev:
att ha en lågtryckare för att ge effekt på de låga varven å en högtryckare för det högre varvregistret men hur fungerar det i praktiken?

Så här:
http://www.geting.se/image.php/LanciadubbelT.jpg
wink Sekvensladdning med turbo är riiiktigt krångligt (det är därför det är så ovanligt) och som sagt lättare att lösa med en kompressor istället för den lilla turbon.

Flera dubbelturboinstallationer finns.

Pararellt
Vilket är ganska vanligt då installationen blir kompakt och responsen enorm.

http://www.germancarfans.com/news/2060220.012/2060220.012.mini2L.jpg
På en rak sexa.

Iveco (R6) i marint utförande:

http://www.geting.se/image.php/Dubelturboiveco.jpg

Igentligen ännu vanligare på V motorer.

Scania (V8 ) i marint utförande:

http://www.geting.se/image.php/DubbelturboScania.jpg

Flerstagsladdning
....som förekommer inom dieselvärden där man vill stressa upp laddtrycket.
Enda produktionsmotorn i dagsläget jag känner till är Cat:s "dräpare":
http://ohe.cat.com/cda/layout?m=85543&x=7
...men det används flitigt inom tävlingsverksamhet tex tractor pulling.

MVH Jonas
..............

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 juni 2006
#4
Det borde ju även funka om man bygger så de laddar in i varande som nämnt ovan, liten turbo som laddar in i den stora.... Med andra ord, en stor med samma respons som en liten men samma ös:D


Avstängd
257 Inlägg
14 juni 2006
#5
nortech skrev:
att ha en lågtryckare för att ge effekt på de låga varven å en högtryckare för det högre varvregistret men hur fungerar det i praktiken?
sitter lågtryckaren på högtryckaren eller vise versa? hur får den andra turbon tryck? har de individuella pys/dumpventiler?
hur fixar man så motorstyrningen fattar vad den gör osv?

all fakta i frågan är av intresse... även annan fakta.

tackar allra ödmjukast för svar big_smile

Var en som gjorde de i en volvo 245:a på 80-talet uppe i göteborg.
på parkeringen utanför hans verkstad så rasade den nya original turbokopplingen.

Låg han i 4:ans växel i 70 (ca 2000rpm) & stampade så släppte den på torr asfalt smile

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta

34 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
#6
big_smile gött!

våga vägra framhjulsdrift


Sök