3912
Sök

BMW 330ci E46 -01 Kunnig person sökes (klurigt el fel)

BMW för hela slanten!
38 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
Har gjort mina försök på Autopower men tyvärr har jag inte fått nåt svar.

Detta gäller min BMW som har ett konstigt elfel som jag inte kommer kunna lösa utan hjälp.

Till problemet:
Efter varje tvätt med högtrycken så uppstår det fel i instrumenteringen. Fjärrlåset funkar ibland, vilka lysen man har på indikerar ej men det lyser i lycktorna, (tex. blinkers) funkar men verken lyser eller låter i instrumenteringen, stereon (disable) men hoppar igång ibland, knapparna på ratten funkar inte heller.

Nu förstår ni nog lite av det som krånglar, bilen går och funktionerar som den skall men jag som förare orkar inte med detta längre.

Felen kommer först några timmar efter tvätt och varar i en dag ca sen funkar det igen.

Det jag nu vill veta är vart styrboxen för instrumenteringen sitter? För troligen så tar den in vatten och bidrar till felet.

Fruktansvärt tacksam för all hjälp jag kan få!

1 036 Inlägg
13 maj 2010
skippa högtrycken kanske ? tongue

BMW för hela slanten!
38 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
Uppstår även vid kraftigt regn ibland. Annars skulle jag gjort det:) finns ju en anledning till att högtryckstvättar används vid tvätt;)

Motborgare
1 099 Inlägg
14 maj 2010
Styrboxen till instrumentclustret sitter på baksidan av instrumentclustret. smile

Om centrallåset fuskar, så låter det som om GM, aka ZKE är inblandat. Fast du kan ju börja och kolla om du har fukt på baksidan av instrumentclustret.

-- K

BMW för hela slanten!
38 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
Kavli,

jag har precis känt på veranda sladd under instrument brädan, intrumentclustret kändes torrt med. Jag valde just denna dag för tidigare på dagen regnade det kraftigt och som vanligt 2-3 timmar efter uppstår problemen. Dem vandrar från att centrallåset inte fungerar till att stereo och blinkers och dylikt hoppar igång men sedan lägger av.

Jag tänker inte ge upp, men det känns väldigt hopplöst just nu. När man inte har så jätte stor erfarenhet av just el felsökning så kan man inte göra mycket själv...

Beeeeer om hjälp!

Motborgare
1 099 Inlägg
19 maj 2010
Hur ser det ut i reläboxen i motorrummet? Och hur är det med dreneringen av vatten från rutan och luftintagen?

Reläboxen sitter vid bromsvätskebehållaren. Öppna den och titta hur det ser ut på insidan.
Kommer det vatten in där, så kan vattnet följa kabelstommarna och hamna lite var som hälst, vilket det låter som, eftersom det tar ett par timmar innan felet uppträder.

Med huven uppe, kan du låta vattnet rinna över rutan och se var det tar vägen i motorrummet, så inga dreneringar är täta.

-- K

BMW för hela slanten!
38 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
Gjort följande nu:

* plockat ner underdelen av inredningen (under ratt)

* Spolat vatten i motor rum (runt relä boxen)

* Spolat på rutan och lite här och där i motor rummet

Kollade nu efter spolningen men inga synliga flyktigheter eller vatten droppar. Ska nu vänta till 21.00 cirkus och se om felen uppstår. Får hoppas på att man kommer känna nån fukt någonstans men känns som man borde gjort det direkt efter spolningen om man nu skall hitta det, för annars lär det vara någon av de många kontaktstyckena som tar in vatten.

BMW för hela slanten!
38 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
Relä boxen är snustorr och dreneringen funkar som det skall. Det rinner längs med A-stolpen så att säga, men kan ju ta stopp bakom plats och dylikt. Om det nu skulle vara så borde jag se ganska mycket vatten rinna in om det är otät någonstans vid torped väggen!?

Sök