3849
Sök

Köpråd: Kombi max 60 000 Opel Astra, Nissan Primera, Peugeot

162 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#41
Nej, prestanda är inte speciellt viktigt för oss. Vi vill först och främst ha en bil som startar och går i alla väder (om det nu finns någon sådan) av ett märke som är känt för kvalité och säkerhet. Ja, och så hyffsat bensinsnål också. Max 80 000 kr och helst hyffsat ny och med låga mil. Men som sagt, Saaben kanske vore något? Från början ville vi ha en kombi men jag kanske måste köpa släp en då för att få plats med alla grejor när det krävs. Kombi vore ju bra men det är alltså inget krav längre, dragkrok är dock nödvändigt naturligtvis.
Senast redigerat av Isak80 (13 juni 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 juni 2010
#42
Isak80 skrev:
Nej, prestanda är inte speciellt viktigt för oss. Vi vill först och främst ha en bil som startar och går i alla väder (om det nu finns någon sådan) av ett märke som är känt för kvalité och säkerhet. Ja, och så hyffsat bensinsnål också. Max 80 000 kr och helst hyffsat ny och med låga mil. Men som sagt, Saaben kanske vore något? Från början ville vi ha en kombi men jag kanske måste köpa släp en då för att få plats med alla grejor när det krävs. Kombi vore ju bra men det är alltså inget krav längre, dragkrok är dock nödvändigt naturligtvis.

Skrev inte något om Saaben då jag inte är helt säker, men har för mig att 3.0tid var från början en Izuzumotor och att det visade sig att den inte höll så bra. Men det får (och kan) säkert någon mer insatt bekräfta smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

162 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#43
Semestern har gjort att vi haft bilplanerna på is ett tag. Nu letar vi dock för fullt igen. Är detta en bra modell, funderar på att åka och titta på den:

http://www.blocket.se/orebro/Mitsubishi … =8&w=1

Mvh
Isak

1 Inlägg
31 juli 2010
#44
Hej Isak!

Av bilarna du nämnt hitills så tycker jag att Nissan Primeran och Volvo V40 varit de bilar som enligt mig själv är de bilar som ni kommer få mest "bil" för pengarna av. Både japanska och svenska bilar håller hög klass på båder motorik och komfort. Har haft över 25 olika bilar under mina år. De senaste har varit: Bmw 320i, Kia Cee'd, Saab 9-3 Linear 2.0t - 06, Volvo S60 2,4 (170hk) - 05 och min nuvarande en Renault Laguna från 08. Har ägt ett flertal japanska bilar och enligt mig har nissan primera samt almera varit riktigt bra bruksbilar.

För 6år sedan köpte jag en helt ny v40 2,0t, har nog aldrig varit så nöjd med en bil som jag var med denna. Den har gott om lastutrymme och känns oerhört stabil på vägen, enligt mig en av volvos bästa bilar. Sedan är den även väldigt snygg trots att det är en kombi. Tänkt dock på att om du ska köpa lite större bilar i kombiformat så ska du helst ha en lite starkare motor då dessa bilar är ganska tunga. En volvo v40 2,0t är en perfekt motor.

Såg även att detta ska bli eran första bil, då ska jag bara ge er lite småtips. Till att börja med så har jag erfarenhet av att köpa bil från både bilfirmor och privatförsäljare. Hos bilfirmor får man betala några tusenlappar extra, men då har man även en annan "säkerhet". Du kan ställa lite högre krav på bilfirmor. Exempelvis så ska bilen vara nybesiktigad, om det är dags för kamremsbyte eller något annat så ska de fixa sådant innan bilen säljs.

Privat kan man givetvis även hitta fina bilar till bättre priser, men då ska man tänka på att man ska få priset nedprutat till en rimlig summa med tanke på att privata försäljare oftast inte kan lämna ut några garantier på samma sätt.

Har läst att många nästan "skrämmer" dig genom att säga att "den bilen går sönder lätt", "den bilen är problemfylld" osv.. Givetvis finns det bilmärken/modeller som krånglar mer än andra, men de flesta bilar under 2000-talet är inte så "problemfyllda" som folk säger att dem är.

Det spelar ingen roll vilket bilmärke eller bilmodell du googlar på, det kommer alltid komma upp forumsidor och annant där det står hur mycket problem den där bilen har osv.

Givetvis är valet dig, men här är några bilar som enligt mig är värda att köpa/titta på enligt era krav samt prisklass:

Volvo v40: Kanonfin bil med bra lastutrymme

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V4 … 15&w=2

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V4 … 15&w=2

Saab 9-3: Väldigt bra bil med lite mindre lastutrymme än v40

Nya modellen: (Lite snyggare med lite mer småfinesser)
http://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_3 … 15&w=2

Den äldre modellen: (Väldigt bra bil till bättre pris)
http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_9_ … 15&w=2

Nissan primera: Bra bil som ser lite "flashig" ut på insidan med alla småfinesser.

http://www.blocket.se/halland/Nissan_Pr … 15&w=2


Där hade du några BRA bilar som är lågmilare allihop, sådana här bilar är "mycket bil för pengarna"! Detta är bilar som har mååånga mil kvar att rulla.

Hoppas jag har kunnat vara till någon hjälp alls. Om du undrar varför jag har haft så mångar bilar så är det för att jag är lite av en bilfantast, byter inprincip biler varannat år tongue.

Lycka till med bilsökandet! Vi ses la snart ute på vägarna wink. *Tut tut* / Cavieres

162 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
#45
Tack så hemskt mycket för dina goda råd Cavieres. Det blev till slut en Opel Astra Kombi Enjoy årsmodell 2005 som gått 6900 mil, i princip pedantskött och köptes av en seriös privatperson i Arboga. Dock har vi en fråga angående vindsus från framrutorna som jag skapat en annan tråd för. Samt ev. dåliga bromsbelägg, men det är något som sambons pappa lovat att undersöka och ev. byta om det behövs. Stort tack iallafall för goda och seriösa bilköpråd.
Senast redigerat av Isak80 (3 augusti 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 augusti 2010
#46
Grattis, lycka till med nya bilen! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

162 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
#47
Tackar, tackar, 72 000 kr fattigare men betydligt gladare wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 augusti 2010
#48
Isak80 skrev:
Tackar, tackar, 72 000 kr fattigare men betydligt gladare wink

Ok, brukar vara svårt att hålla sig inom budget men det viktiga är ju att man blir nöjd i slutändan. wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

162 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#49
Idag skulle min sambos pappa provköra vår Opel. Han visste dock inte att man måste trycka in en knapp för att kunna få in backen (har en V70 där det inte är på detta sättet). Han slirade några gånger med växellådan och det lät ungefär som om man försöker växla utan att frikoppla först. Sliter detta jättemycket på växellådan om det bara händer en gång och sedan aldrig mer? Sambon och jag är lite oroliga men vi vill inte fråga honom närmare om detta.
Senast redigerat av Isak80 (4 augusti 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 augusti 2010
#50
Förstår inte riktigt vad som hände, försökte han lägga i backen men missade backspärren så att den hoppade i en annan växel istället, eller fick han helt enkelt inte i backen/växeln ordentligt?

Oavsett är det förmodligen ingenting att oroa sig för, visst låter det hemskt när det skorrar om växellådan men det skall till en hel del misskötsel eller våld innan det riskerar att påverka funktionen. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

162 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#51
Jag vet inte exakt vad han försökte göra. Är väldigt svårt och fråga styvfar en sådan grej men jag misstänker att han utan att titta på växelspaken drog den några gånger till det läget som backen ligger i på hans V70.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 augusti 2010
#52
Isak80 skrev:
Jag vet inte exakt vad han försökte göra. Är väldigt svårt och fråga styvfar en sådan grej men jag misstänker att han utan att titta på växelspaken drog den några gånger till det läget som backen ligger i på hans V70.

Ok, kan inte tänka mig att det skulle göra någon skillnad i praktiken. Visst låter det illa men det skadar nog dig mer än bilen smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

162 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
#53
Vår nya "röda" bil är ganska solblekt på tak och motorhuv. Vi har hört att detta är något som kan bli bättre genom att man polerar bilen. Isåfall är det värt att lämna in den för en polering och vaxning, Vi har fått ett reklamerbjudande från "Örebro Tvättdepå" och undrar om det är någon vits att lämna in den för polering och vaxning och isåfall till dem?

http://www.tvattdepa.se/prislista.html

175 Inlägg
17 augusti 2010
#54
Isak80 skrev:
Vår nya "röda" bil är ganska solblekt på tak och motorhuv. Vi har hört att detta är något som kan bli bättre genom att man polerar bilen. Isåfall är det värt att lämna in den för en polering och vaxning, Vi har fått ett reklamerbjudande från "Örebro Tvättdepå" och undrar om det är någon vits att lämna in den för polering och vaxning och isåfall till dem?

http://www.tvattdepa.se/prislista.html

Blir som en helt ny bil efter polering och vaxning om den är dålig innan tongue

162 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
#55
Men blir färgen rödare (på främst tak och motorhuv) eller blänker bara lacken mer? Vad exakt är det dom gör vid en polering, slipar bort den solblekta ytan?

175 Inlägg
17 augusti 2010
#56
Isak80 skrev:
Men blir färgen rödare (på främst tak och motorhuv) eller blänker bara lacken mer? Vad exakt är det dom gör vid en polering, slipar bort den solblekta ytan?

Här har du en bild;
http://www.piteabilvardscenter.se/Gismo/Bildarkiv/org/271/271_u1dzvblsak.jpg
Då har dom tvättat, rubbat, polerat och vaxat

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 augusti 2010
#57
Det bleka är lacken som oxiderat, just röda bilar är det ganska vanligt på. Bilden skvallrar ju en del om hur det blir. Visst kan man göra det själv, men som hobbyist är det svårt att uppnå samma finish om inte omöjligt, som de kan på firmorna. Väl investerade pengar!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

162 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
#58
Bilen är i princip skär på taket där solblekningen gått hårdast fram. Var runt lite idag och visade upp bilen för två bilvårdsfirmor här i Örebro. Kändes dock tryggast hos Ditec. (aka Carshine AB) så det får väl bli dom som polerar och vaxar bilen. Hur länge varar poleringen innan oxideringen kommer tillbaka igen. Naturligtvis kommer vi vårda den så gott vi kan och undvika att tvätta allt för mycket. 2000 kr skulle det ialf kosta hos Ditec men det känns ju inte så kul om bilen ser ut som innan bara några veckor efter. Är det förresten dumt att göra denna typ av ingrepp precis innan höst- och "vinterslasket"?

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 augusti 2010
#59
nej gör det du direkt, sedan kommer det klara sig bra om ni tvättar och vaxar normalt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

162 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
#60
Ok bra. Men hur länge håller sig en polering innan bilen ser ut som den gjorde innan man lät polera den (oxidering osv.)? Vi kommer naturligtvis sköta den väldigt noga efteråt.


Sök