4087
Sök

Borra upp min BMW 2.8L till en 3.0?

72 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
Tjena

Jag hörde för ett tag sen talas om en kille som hade en BMW 328 som han hade borrat upp nånting i motorn på så det blev en 3.0liters motor istället.

Vad är det för något man borrar upp och hur mycket skillnad tror ni det gör för effekten på bilen?
och är det någon som vet vart man kan göra det isåfall och vad det kostar?

Jag la tråden i Avancerad för det här är iaf för mig riktigt Avancerat hahaha om ni inte håller med får ni gärna flytta på tråden.

Tack på förhand!

Motborgare
1 099 Inlägg
17 maj 2010
Åk du till tandläkaren. Han är en jävel på att borra, har jag hört. (och guldet står ju högt i kurs idag)

http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_displacement

-- K

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 maj 2010
Han borrade blocket skulle jag gissa*haha*. Kort sagt...Du behöver göra mer än o borra, byta kolvar mm, det kommer kosta mer än det smakar. Köp en M3:a istället!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

72 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
dawwe skrev:
Han borrade blocket skulle jag gissa*haha*. Kort sagt...Du behöver göra mer än o borra, byta kolvar mm, det kommer kosta mer än det smakar. Köp en M3:a istället!

Hahaha okej bara att glömma med andra ord:P M3an är också bara att glömma just nu tyvär haha:P

tack för svaret!

354 Inlägg
19 maj 2010
Dom borrar inte.. Dom flesta "strokar" ett block, alltså byter vevaxel, stakar och kolvar så dom får en längre slaglängd mm. (går inte mer inn på det) och därmed får en större cylindervolym. Alltså "fler liters motor" helt enkelt. smile Klart finns dom som borrar också med det är numera vanligare att så kallat "stroka"..

Edit: Men som sagt, ingen liten operation! Så om du inte är så kunnig så rekommenderar jag att du köper en bil med 3 liters motorn om du nu vill ha det. smile

MVH.
Senast redigerat av maattias (19 maj 2010)

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

12 086 Inlägg
19 maj 2010
Det går att modda dit veven från en M54B30, tror den är nästan bolt on.
På så sätt får du 3L, men jag tvivlar på att de är värt besväret på en vanlig gammal 328a.

Sök