3398
Sök

Volvo 245a 83a. Byta kabelhärva och motor..

159 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej undrar om någon har bra koll på hur svårt de är att byta kabelhärvan te motorn. Har suttit diesel i den. Men ska sätta in en b230f med lambda och kat och grejer. Vilken årsmodell e de bäst att ta motorn ifrån. Har sökt runt lite och tror ja förstår de finns 2 olika el system.. Tacksam för svar


10 287 Inlägg
20 maj 2010
#2
På dom senare årsmodellerna 90 och framåt så sitter LH2.4 och där är hela motorrhärvan med boxar en enda lättmonterad härva.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

159 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
#3
ok.. då ska ja nog satsa på det. Vet du om de passar någorlunda från 740?


10 287 Inlägg
21 maj 2010
#4
Jag avser 240, inte 740.
I 740 och 940 har du sprutet integrerat i bilens hela elsystem.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 Inlägg
21 maj 2010
#5
ta ifrån en 240 med b230f så är det ju bolt on. du plockar bort kabelhärvan och monterar den på en annan bil på en förmiddag.

159 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
#6
ok.. japp då ska ja göra de.. smile


159 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#7
Tar nog ifrån en 740 88a med ih2.2 såg väldigt lätt ut smile


10 287 Inlägg
26 maj 2010
#8
Då behöver du i alla fall tre kabelhärvor. Dels själva motorhärvan och båda motorrumshärvorna som går på vänster och höger sida. Och dom innehåller kablage för lyse och fan och hans mormor.

/Göran

lassre skrev:
Tar nog ifrån en 740 88a med ih2.2 såg väldigt lätt ut smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

159 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#9
ok.. Såg inte ut som ja behövde det men. Som ja såg behövdes bara den te jettronic boxen typ. men kolla inte allt för noga men.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
26 maj 2010
#10
Finns somsagt 2 system, lh2.2 och 2.4. Sen 88 och framåt har lh2.4....

Jag skulle föredra 2.4, då är det väldigt enkelt att peta i en turbomotor om man vill sen wink

Du måste byta tank och pump, samt fixa sopparetur. Sen måste du koppla in kabelhärvan till bilens elsystem vilket är det krångligaste enligt mig, jag var inne på att byta motor till en F i min 82:a men ja blev inte klok på F:ens elsystem. Jag rev ur hela elhärvan och allt från donatorbilen, har inte tagit nån noggrann titt sen dess men de du måste lista ut är hur tändspolen ska anslutas och soppa-boxen, den har ett par sladdar som ska in i bilens system. De var en lh2.2 btw.

Själva motorn å de är bara bolt on.


159 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#11
ok.. För dom som hade innan har ju gjort en del så har knapp på när soppa pumpen ska gå och skit. Men sen har ju en del kablar brunne. Men den gick innan den brann och dom verka inte ha gjort nåt särskilt. Och de e ih 2.2 dom har gjort innan. så inni bilen e de klart för det.


159 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#12
Va ute och kika lite nu och dom som sätt i motorn har varit och droge fram lite grejer ut bilens el system med och sätt i kontakter där. Och de sitter en b230f som brunnit. motorn gick runbt men va ingen gnista bara. Alla kablar såg riktigt ut även fast de har brunnit. så ingen anning va de kan va da..



Sök