3186
Sök

Plasering av ljuddämpare ?

245 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
#1
var ska man sätta ljuddämparen för att få så högt ljud som möligt?

e de närmast grenröret eller närmast bakhjulen ?

If you dont live for something
you die for nothing

Slav
1 454 Inlägg
22 maj 2010
#2
inte sätta någon alls?

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

245 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
#3
jo jo men ja ska ha nått wink ska ju gå igenom besiktingen

If you dont live for something
you die for nothing

1 833 Inlägg
22 maj 2010
#4
Ingen alls, montera på en vid bes,

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

herr
321 Inlägg
22 maj 2010
#5
Mest ljud i kupén får du om du sätter den så långt bak som möjligt. Ljudnivån vid ändrörets mynning i db skiljer nog inte mycket om du sätter den fram eller bak, däremot har jag upplevt en viss skillnad i ljudets klang.


245 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
#6
okeej smile hur menar du med klangen?? får man ett rappare ljud om man sätter den fram/bak o ett mulriga ljud fram/bak ? eller hur menar du:)

If you dont live for something
you die for nothing

herr
321 Inlägg
22 maj 2010
#7
Zydyz skrev:
okeej smile hur menar du med klangen?? får man ett rappare ljud om man sätter den fram/bak o ett mulriga ljud fram/bak ? eller hur menar du:)

Sätter man den långt fram får man (enligt mitt tycke) lite mer smattrigare ljud, avgassmällar hörs tydligare. Sätter man den långt bak blir det lite mullrigare och dovare. Vid gaspådrag hörs ingen större skillnad, men en viss. Svårt att förklara, hoppas du förstår endå tongue


245 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
#8
hmm interesantt smile detta måste givetvis exprementeras med smile

If you dont live for something
you die for nothing

Dåre
182 Inlägg
23 maj 2010
#9
Jag e fått uppfattningen att en tidigt placerad dämpare låter som en traktor när man kör normalt, men en senare placerad ljud dämpare får en lite renare och sportigare ljud.

Dock ska du ej glömma att titta på full flödes dämpare då dom har högre avgas ljud och tar bort mycket av det som gör att det låter som du slagit en skruv mejsel genom ljud dämparen.

Och visst inte placera någon dämpare alls det låter ju mycket men i min mening låter det mest mycket skit tycker jag i alla fall, så snälla även om jag aldrig får höra din bil så bryt trenden som epa raggarna har och bygg ett ordentligt avgas system istället för 2,5 tum raka rör utan någon dämpare över huvudtaget.

Lev alltid livet till max man vet aldrig när det tar slut

245 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#10
Gudzilla skrev:
Jag e fått uppfattningen att en tidigt placerad dämpare låter som en traktor när man kör normalt, men en senare placerad ljud dämpare får en lite renare och sportigare ljud.

Dock ska du ej glömma att titta på full flödes dämpare då dom har högre avgas ljud och tar bort mycket av det som gör att det låter som du slagit en skruv mejsel genom ljud dämparen.

Och visst inte placera någon dämpare alls det låter ju mycket men i min mening låter det mest mycket skit tycker jag i alla fall, så snälla även om jag aldrig får höra din bil så bryt trenden som epa raggarna har och bygg ett ordentligt avgas system istället för 2,5 tum raka rör utan någon dämpare över huvudtaget.

okej smile

haha jaa jag har ju mina planer men iomed att ja har turbo så blir de ju annat ljud smile

o ja ska bygga 3" twinpipe  heh så får vi se hur de blir big_smile

If you dont live for something
you die for nothing

2 266 Inlägg
23 maj 2010
#11
Använd ljudämpare är mitt tips och sätt den längst bak för då får du en 740 som mullrar på tomgång och låter mysigt genom hela varvtalsregistret, utan dämpare eller långt fram blir att åka 740 gl med avrostat avgassystem före katten. Om du vill ha ett sånt ljud så kan du annars bara plocka sista dämparen och sätta dit ett rakt rör, men smaken är som baken,
ps de satt 2,5 tum utan dämpare på min 940 diesel när jag köpte den lät jävligt mycke i kupen byggde eget i 3 tum och en dämpare längst bak vips så gick de att åka längre sträckor;) dock är en diesel mycke snällare i avgasljuden överlag ds

svetsdiff !!!

245 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#12
PMPerformance skrev:
Använd ljudämpare är mitt tips och sätt den längst bak för då får du en 740 som mullrar på tomgång och låter mysigt genom hela varvtalsregistret, utan dämpare eller långt fram blir att åka 740 gl med avrostat avgassystem före katten. Om du vill ha ett sånt ljud så kan du annars bara plocka sista dämparen och sätta dit ett rakt rör, men smaken är som baken,
ps de satt 2,5 tum utan dämpare på min 940 diesel när jag köpte den lät jävligt mycke i kupen byggde eget i 3 tum och en dämpare längst bak vips så gick de att åka längre sträckor;) dock är en diesel mycke snällare i avgasljuden överlag ds

härligt

hade tänkt sätta den ungefär innan böjen till bakaxlen smile o hoppas de blir bra smile

If you dont live for something
you die for nothing

Dåre
182 Inlägg
23 maj 2010
#13
nä efter bakaxlen tipsar jag om sen bara ett polerat rör ut ser best ut och får absolut bäst ljud

Lev alltid livet till max man vet aldrig när det tar slut

245 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#14
okeej de kommer bli dubbla rör efter bakaxlen:smile

If you dont live for something
you die for nothing

Dåre
182 Inlägg
23 maj 2010
#15
finns dämpare som e gjorda för det med blir nog snyggt glöm inte lägga upp bilder i framtiden så man får se resultatet

Lev alltid livet till max man vet aldrig när det tar slut

245 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#16
okeej smile nee då biler kommer regelbundet smile

If you dont live for something
you die for nothing


Sök