2389
Sök

Volvo 740 som inte får soppa!

132 Inlägg
15 juni 2006
Trådstartare
Tjenare..
Har en polare med en gammal 740 förgasare -87..

Den stanande för han för ca en vecka sedan, och vi noterade att den inte fick någon soppa. Vi bytte Bränslepumpen, och soppan började rinna..
Nu har den stannat igen, och det kommer ingen soppa =S
Någon som vet om det sitter en förpump vid tankarmaturen på en gammal förgasare? Eller någon som kanske varit med om samma sak som kan ha en aning om vad som är fel?

Tacksam för svar!

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *

429 Inlägg
15 juni 2006
Vet inte om det sitter en förpump på en förgasare (men om förpumpen inte funkar så går bilen ändå, jag kör nämligen utan förpump nu).
Vet du om han har kört soppa torsk på den sista tiden? Om han har gjort det så kan de vara så att all skit som var i tanken sögs upp och sitter sig i bensin slagen eller filtert. Sitter ett litet filter på förpumpen eller ett rör ner i tanket som kan vara igensatt.
Måste nästan vara något sånt som det är nya bensin pump, kommer det ström till bensinpumpen?
Senast redigerat av jonas 740 (15 juni 2006)

132 Inlägg
15 juni 2006
Trådstartare
Det är en mekanisk bräsnlepump, så det kommer ingen ström wink
Han har inte kört soppatorsk med bilen än, men när den stannade första gången så var det precis som ett soppatorsk.. Fast när soppa häldes i bilen, startade den inte ändå.. Vi plockade bort slangen från soppapumpen och noterade att den inte pumpade soppa. När vi bytt denna till modell ny, kom det soppa. Men som sagt, nu har han dött igen.
Filtret du pratar om visste jag inte fasn, men däremot sitter det ett "filter" bredvid soppapumpen framme i motorutrymmet. Det är inbygt i ett svart avlångt rör.

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *

2 Inlägg
15 juni 2006
Har du kollat att tank pumpen fungerar?
För jag hade ett liknande problem på min 740 och det var tankpumpen som gått.

cal

21 761 Inlägg
15 juni 2006
Som sagt, det är mekanisk pump som sitter på motorblocket. Det finns ingen elektrisk pump någonstans vad jag vet iaf.

Har ni tagit loss slangen före pumpen för att se om det kommer bensin in till pumpen?
Om det inte gör det så får ni väl kolla bränsleledningen ända bak till tanken om det finns något extra filter eller liknande där som stoppar flödet. Naturligtvis ska ni kolla filtret som sitter bredvid pumpen också.
Senast redigerat av Drönirettab (15 juni 2006)

429 Inlägg
15 juni 2006
9000Turb0 skrev:
Det är en mekanisk bräsnlepump, så det kommer ingen ström wink
Filtret du pratar om visste jag inte fasn, men däremot sitter det ett "filter" bredvid soppapumpen framme i motorutrymmet. Det är inbygt i ett svart avlångt rör.

Okej, visste inte att det var mekanisk bränslepump...
Kollade upp det med ett filter i tanken och det finns bara om man har förpump. Men testa med ett nytt bensinfilter som sitter i motoutrymmet, kostar 22kr på mekonomen wink.

Sök