3196
Sök

Chrysler stratus 2.0 -98 - Problem med kamremsbyte

36 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
Hej gott folk! har ett delikat problem då jag & en bekant försöker byta kamrem på ovan nämnda bil..

Har fått lös bulten till svängjulsdämparen (crankshaft pulley i Haynes) och ska nu försöka få lös själva svänghjulsdämparen. Enligt haynes tar man en 3ármad avdragare och "use the proper insert to keep from damaging the crankshaft threads".

Jag fattar alltså inte vart jag ska "trycka" med avdragaren? ser helt enkelt inte skarven mellan svänghjulsdämparen och vad som Inte är svänghjulsdämpare. Allt jag ser är ett hål, där bulten har suttit. Ska man använda avdragaren från botten av hålet? eller är det från kanten runtom hålet? Har provat mot kanten runtom, men där var det inget som ville röra sig..
Har bara en pdf´version av haynesboken med extremt dåliga bilder, så det syns inte heller hur man ska göra.

Något tips?

[We must all hang together, or assuredly we shall all hang separately]

Motborgare
1 099 Inlägg
26 maj 2010
Du får skruva in bulten igen så det är några millimeter kvar till den möter svänghjulsdämparen och låta avdragaren trycka mot mitten av bulten. Har du en bult du kan offra, så gör ett körnerslag i mitten på den så du kan centrera avdragaren på den. Använd så avdragaren tills drevet lossnar och möter bultskallen. Sen är det bara att skruva ut bulten och drevet är löst.

-- K
Senast redigerat av Kavli (26 maj 2010)

Sök