2936
Sök

Fordonsskatt, ställa av dagen före inbetalning ?

74 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
Tänkte köra min slitna 740 nu månaden ut, fordonsskatten ska betalas in senast den 31/5. Om jag nu kör med bilen och ställer av den 30/5, då kan jag väl inte behöva betala skatten? Har fått olika bud på detta...
Sen måste man väl betala skatten då man ställer på bilen igen men.

5 198 Inlägg
25 maj 2010
freeddddde skrev:
Tänkte köra min slitna 740 nu månaden ut, fordonsskatten ska betalas in senast den 31/5. Om jag nu kör med bilen och ställer av den 30/5, då kan jag väl inte behöva betala skatten? Har fått olika bud på detta...
Sen måste man väl betala skatten då man ställer på bilen igen men.

har du fått räkningen så måste du betala den,, när du ställer av bilen får du tillbaks pengar.. MEN de räknar hela månader vid avställning dvs.. du får betala för hel månad .

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -av-skatt/

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -av-skatt/
Senast redigerat av gamlingen (25 maj 2010)

12 086 Inlägg
25 maj 2010
Såfort du ställer på bilen, oavsett räkningar och förfallodatum så blir du skyldig staten en summa som räknas ut baserat på hur många månader som är kvar på din skatteperiod. Denna summa kommer på en räkning som du måste betala oavsett vad du gör efter att du ställt på bilen. Återskjutande skatt betalas tillbaks till ditt konto några dagar efter att du ställt av bilen, förutsatt att du betalt.

1 291 Inlägg
26 maj 2010
Är bilen påställd den 1a i skattemånaden (som du finner genom en sökning på reg-nr hos transportsyrelsen) ska hela årsskatten betalas.

Troligtvis så ska din skatt betalas i maj månad och eftersom bilen var på påställd? den 1a maj så ska hela årsskatten betalas. Om du ställer av bilen den sista maj får du igen skatten för juni tom april. Ställer du av bilen den 1a juni får du igen skatten för juli tom april.

224 Inlägg
27 maj 2010
Jag var i Thailand 25 okt -25nov hade redan fått min räkning som skulle betalas sista okt (skatte period nov-okt), jag ringde och frågade hur det skulle bli med räkningen om jag ställde av bilen medans jag var borta, och fick till svar att jag inte behövde betala räkningen utan skulle få en ny när jag ställde på bilen igen. (Böt i samma veva försäkringsbolag och gick från 5300/år till 2600/år med högre miltal).

Sök