2500
Sök

Köpråd: Komfortabel gubb-bil åt min far (300k)

2 763 Inlägg
26 maj 2010
#21
TenZer skrev:
Aga_Diff skrev:
chrizz skrev:
Det är inget fel på den här rubriken Hamilton.

Låser upp.

Bra där Chrizz, tycker Hamilton låser lite hej vilt ibland jag...

OT:
Volvo V70 D5!
Iof kombi, men man blir aldrig för gammal för att upptäcka det fina med skåpåk. wink

De är en fin bil men jag vet inte riktigt vad jag tycker om den motorn, speciellt med automat... Dricker tydligen en hel del sås och är väll inte riktigt så pigg som jag trodde.

Tyskarna kan stanna kvar i tyskland, Chrysler 300C med 3.0CRD är en riktigt trevlig bil annars kanske en Cadillac CTS skulle passa (vet däremot inte om den finns med diesel)

Pappa har en v70 D5 automat 08 och den drar inte mycket sås yikes När den var ny åkte vi från Gislaved till halmstad tur och retur och då åkte vi inne i centrum där och i stugområden! När vi kom hem räknade vi ut att den hade dragit 0,5L milen och det är inte farligt enligt mig! yikes

Volvo - For Life

Bärs!
3 456 Inlägg
26 maj 2010
#22
BOLIN_ skrev:
TenZer skrev:
Aga_Diff skrev:
Volvo V70 D5!
Iof kombi, men man blir aldrig för gammal för att upptäcka det fina med skåpåk. wink

De är en fin bil men jag vet inte riktigt vad jag tycker om den motorn, speciellt med automat... Dricker tydligen en hel del sås och är väll inte riktigt så pigg som jag trodde.

Pappa har en v70 D5 automat 08 och den drar inte mycket sås yikes När den var ny åkte vi från Gislaved till halmstad tur och retur och då åkte vi inne i centrum där och i stugområden! När vi kom hem räknade vi ut att den hade dragit 0,5L milen och det är inte farligt enligt mig! yikes

Tror TenZer tänker på nån annan motor, för törstiga är dom absolut inte. smile
Prestanda bil? Nejnej, men bra komfort drar inte mkt diesel.

Garaget.org peakade 2008.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
26 maj 2010
#23
BOLIN_ skrev:
TenZer skrev:
Aga_Diff skrev:
Bra där Chrizz, tycker Hamilton låser lite hej vilt ibland jag...

OT:
Volvo V70 D5!
Iof kombi, men man blir aldrig för gammal för att upptäcka det fina med skåpåk. wink

De är en fin bil men jag vet inte riktigt vad jag tycker om den motorn, speciellt med automat... Dricker tydligen en hel del sås och är väll inte riktigt så pigg som jag trodde.

Tyskarna kan stanna kvar i tyskland, Chrysler 300C med 3.0CRD är en riktigt trevlig bil annars kanske en Cadillac CTS skulle passa (vet däremot inte om den finns med diesel)

Pappa har en v70 D5 automat 08 och den drar inte mycket sås yikes När den var ny åkte vi från Gislaved till halmstad tur och retur och då åkte vi inne i centrum där och i stugområden! När vi kom hem räknade vi ut att den hade dragit 0,5L milen och det är inte farligt enligt mig! yikes

Jasså nej det lät ju rätt rimmligt, polarens XC70N D5 aut ska enligt dom dra 0.85-0.9 roll

Aga_Diff skrev:
BOLIN_ skrev:
TenZer skrev:

De är en fin bil men jag vet inte riktigt vad jag tycker om den motorn, speciellt med automat... Dricker tydligen en hel del sås och är väll inte riktigt så pigg som jag trodde.

Pappa har en v70 D5 automat 08 och den drar inte mycket sås yikes När den var ny åkte vi från Gislaved till halmstad tur och retur och då åkte vi inne i centrum där och i stugområden! När vi kom hem räknade vi ut att den hade dragit 0,5L milen och det är inte farligt enligt mig! yikes

Tror TenZer tänker på nån annan motor, för törstiga är dom absolut inte. smile
Prestanda bil? Nejnej, men bra komfort drar inte mkt diesel.

Nejdu det gör jag inte, visst puttar dom på men jag hade förväntat mig mer go i dom sad
Senast redigerat av TenZer (26 maj 2010)

Rock'n Roll

2 763 Inlägg
26 maj 2010
#24
TenZer skrev:
BOLIN_ skrev:
TenZer skrev:
Aga_Diff skrev:
Bra där Chrizz, tycker Hamilton låser lite hej vilt ibland jag...

OT:
Volvo V70 D5!
Iof kombi, men man blir aldrig för gammal för att upptäcka det fina med skåpåk. wink

De är en fin bil men jag vet inte riktigt vad jag tycker om den motorn, speciellt med automat... Dricker tydligen en hel del sås och är väll inte riktigt så pigg som jag trodde.

Tyskarna kan stanna kvar i tyskland, Chrysler 300C med 3.0CRD är en riktigt trevlig bil annars kanske en Cadillac CTS skulle passa (vet däremot inte om den finns med diesel)

Pappa har en v70 D5 automat 08 och den drar inte mycket sås yikes När den var ny åkte vi från Gislaved till halmstad tur och retur och då åkte vi inne i centrum där och i stugområden! När vi kom hem räknade vi ut att den hade dragit 0,5L milen och det är inte farligt enligt mig! yikes

Jasså nej det lät ju rätt rimmligt, polarens XC70N D5 aut ska enligt dom dra 0.85-0.9 roll

Aga_Diff skrev:
BOLIN_ skrev:

Pappa har en v70 D5 automat 08 och den drar inte mycket sås yikes När den var ny åkte vi från Gislaved till halmstad tur och retur och då åkte vi inne i centrum där och i stugområden! När vi kom hem räknade vi ut att den hade dragit 0,5L milen och det är inte farligt enligt mig! yikes

Tror TenZer tänker på nån annan motor, för törstiga är dom absolut inte. smile
Prestanda bil? Nejnej, men bra komfort drar inte mkt diesel.

Nejdu det gör jag inte, visst puttar dom på men jag hade förväntat mig mer go i dom sad

Men XC70N D5 väger mer och har ju fyrhjulsdrift, så högre förbrukning 'r ju att vänta med det lät lite väl mycket yikes

Volvo - For Life

162 Inlägg
26 maj 2010
#25
Som någon redan har sagt; Audi A6 3,0 TDI Quattro. Jag gillar avant mer än sedan, men det är ju smaksak.

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up

371 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#26
Oj vilken respons! Man får tacka för alla förslag smile

Ser att det kommer in en del tips på bilar med stora motorer. Glömde nämna att min far inte är intresserad av sådant utan hellre tar en bil med lite mindre motor (tacka fan för att undermotoriserade bilar som hans nuvarande knappt finns idag). Det som är intressant i motorväg är en 4-cylindrig diesel med automat, eller 5 cylindrigt i fallet med volvo då.

Volvo s80 har jag kört sedan innan och den gillar jag skarpt. Dock har jag sett i bilhallar att inredningen verkar slitas fort i förhållande till milen. Mycket kan man säga om Mercedes w210, men just inredningen har hållt sig i ett fantastiskt skick under åren. Faktum är att hela bilen har varit klockren bortsett från rosten.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 maj 2010
#27
Volvo S80 är törstig, 185hp D5 från 2008 skall dra 0.73L/milen blandad körning enligt Volvo själva. Detta gäller gamla motorn då och inte de nya D3/D5, men även en helt ny DRIVe kostar 300.000:- i grundpris och en D3 är ännu dyrare.

Lika snabba men något klenare (177hp) Bmw 520d drar 0.51L/milen, 170hp Audi A6 2.0TDI med 170hp drar 0,57L/milen, E-klass hittar jag inget exempel på men även om man går bak till 2002 och E220 cdi så drog den "bara" 0,67L/milen med sina 150hp och något sämre prestanda.

Detta är de "nästan nya" bilar som är aktuella för dig (TS). Idag har Volvo närmat sig, å andra sidan kan vi snart vänta oss en ny generation dieselmotorer från Bmw till 5-serie och en helt ny Audi A6 i både kaross och motorer. Dessa kommer garanterat bli åtminstone lite snålare än dagens motorer, idag drar en 184hp 520d 0.49L/mil för övrigt med manuell låda (snålare med 8vxl automat), slöare och klenare S80 D3 drar 0.53L/milen med manuell låda och 0.59 med automatlåda.

Så inte törstig, men Volvo är både törstigare och klenare än de tyska alternativen. Åtminstone den gamla motorn är för övrigt väldigt mycket diesel, knattrar, rister, går hårt och råmar högt vid minsta acceleration. En annan erfarenhet jag har under de mil jag kört i diverse Volvo hyrbilar är att dieselmodellerna drar klart mycket mer i verkligheten jämfört med pappret, Teknikens Värld uppmätte 0.96L/milen vid sitt test fast då kör de förstås inte på ett helt naturligt vis.
http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml


Sedan har du visserligen Volvo S80 DRIVe som drar 0.49L/milen, men med 109hp kommer din fars E200 att framstå som en raket. wink

Däremot har jag, som ändå kört diverse hyrbilar som oftast brukas hårt, aldrig märkt av att inredningen skulle slitas orimligt fort. Det är plastigt och sämre utfört än de tyska konkurrenterna, men det håller ihop!
Senast redigerat av Rquired (26 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

58 Inlägg
26 maj 2010
#28
320d har jag försökt få min pappa att byta upp sig till. Han har varit fast på sina gamla diesel mercedes så länge jag kan minnas.

Dåre
182 Inlägg
27 maj 2010
#29
NiV3Rt skrev:
Oj vilken respons! Man får tacka för alla förslag smile

Ser att det kommer in en del tips på bilar med stora motorer. Glömde nämna att min far inte är intresserad av sådant utan hellre tar en bil med lite mindre motor (tacka fan för att undermotoriserade bilar som hans nuvarande knappt finns idag). Det som är intressant i motorväg är en 4-cylindrig diesel med automat, eller 5 cylindrigt i fallet med volvo då.

Volvo s80 har jag kört sedan innan och den gillar jag skarpt. Dock har jag sett i bilhallar att inredningen verkar slitas fort i förhållande till milen. Mycket kan man säga om Mercedes w210, men just inredningen har hållt sig i ett fantastiskt skick under åren. Faktum är att hela bilen har varit klockren bortsett från rosten.

Beror på hur man tar hand om inredningen sköter du den och så städar bilen så håller det 100 gånger längre

Lev alltid livet till max man vet aldrig när det tar slut

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 maj 2010
#30
Rquired skrev:
Volvo och Saab är helt olika tyskarna, de är väldigt mjuka i både fjädringskomfort och sittkomfort. Inte bekvämt enligt mig, att bilen gungar fram förklarar sig självt varför det inte är lika trevligt men när det gäller stolarna så sitter man (jag) igenom enklare vid längre sittningar. Fasta stolar vinner i längden!

Håller faktist inte alls med dig där! Tyska bilar ger ju träsmak bara efter nåt mil, nej tacka veta jag Svenska sköna mjuka stolar som man sitter i (istället för Tyska stolar som man sitter på)!

Men till TS då: Kolla upp SAAB 9-3SS 1,9TTID, skapligt med kraft i den och går rätt så snålt, och så sitter man ju skönt dessutom. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 638 Inlägg
27 maj 2010
#31
Eller en V70 Drive. Dom körde nån tävling i förbrukning med en sån. Den spöade alla bilar i testet. den drog bara 0,37L/mil smile

http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo … 7119397.ab
Senast redigerat av Munkis (27 maj 2010)


1 422 Inlägg
27 maj 2010
#32
ChriZtoffer skrev:
Rquired skrev:
Volvo och Saab är helt olika tyskarna, de är väldigt mjuka i både fjädringskomfort och sittkomfort. Inte bekvämt enligt mig, att bilen gungar fram förklarar sig självt varför det inte är lika trevligt men när det gäller stolarna så sitter man (jag) igenom enklare vid längre sittningar. Fasta stolar vinner i längden!

Håller faktist inte alls med dig där! Tyska bilar ger ju träsmak bara efter nåt mil, nej tacka veta jag Svenska sköna mjuka stolar som man sitter i (istället för Tyska stolar som man sitter på)!

Men till TS då: Kolla upp SAAB 9-3SS 1,9TTID, skapligt med kraft i den och går rätt så snålt, och så sitter man ju skönt dessutom. wink

Kolla upp comfort stolarna till bmw så är det betydligt skönare att sitta och glida smile Svenskarna har riktigt sköna stolar att glida fram med, vilket låter lite mer passande när det är en "gubb bil" men comfortstolarna i bmw är riktigt sköna de med, ligger inte sämre till än svenskarna i min mening.

TS: Ändra rubriken lite och ta bort gubbräser då det inte är någon räser han vill ha utan en snålare bil med liten motor och bra komfort wink


519 Inlägg
27 maj 2010
#33
om han ska ha en gubbräser så ska han undvika en v70 d5,,,något sådant här hade jag köpt om man vill ha gubbräser,,,pruta lite med..


http://www.blocket.se/jonkoping/Audi_A8 … 17&w=3

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
27 maj 2010
#34
Toyota Avensis, förutsatt att han inte är ute efter någon fullblodsräcer. Låg ljudnivå, hög säkerhet, fin kvalitetskänsla, enkel och smidig att köra, stadig väghållning, samt svårslagen driftsäkerhet.

Ett annat förslag är Honda Legend, som även den är en välbyggd och komfortabel vagn. Kvalitetskänslan ligger på tysk nivå (Mycket hög) och standardutrustningen var riklig redan från start.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

560 Inlägg
27 maj 2010
#35
Amor_Vincit_Omnia skrev:
Mercedes E55 AMG

Håller med! En snygg E55 AMG hade varit perfekt big_smile

1 339 Inlägg
27 maj 2010
#36
ChriZtoffer skrev:
Rquired skrev:
Volvo och Saab är helt olika tyskarna, de är väldigt mjuka i både fjädringskomfort och sittkomfort. Inte bekvämt enligt mig, att bilen gungar fram förklarar sig självt varför det inte är lika trevligt men när det gäller stolarna så sitter man (jag) igenom enklare vid längre sittningar. Fasta stolar vinner i längden!

Håller faktist inte alls med dig där! Tyska bilar ger ju träsmak bara efter nåt mil, nej tacka veta jag Svenska sköna mjuka stolar som man sitter i (istället för Tyska stolar som man sitter på)!

Men till TS då: Kolla upp SAAB 9-3SS 1,9TTID, skapligt med kraft i den och går rätt så snålt, och så sitter man ju skönt dessutom. wink

+1! Både Saab & Volvo är överlägsna på den punkten, efter ca 40 min så har jag ont men det är ju individuellt om man vill sitta mjukt eller hårt.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 maj 2010
#37
Remiss skrev:
ChriZtoffer skrev:
Rquired skrev:
Volvo och Saab är helt olika tyskarna, de är väldigt mjuka i både fjädringskomfort och sittkomfort. Inte bekvämt enligt mig, att bilen gungar fram förklarar sig självt varför det inte är lika trevligt men när det gäller stolarna så sitter man (jag) igenom enklare vid längre sittningar. Fasta stolar vinner i längden!

Håller faktist inte alls med dig där! Tyska bilar ger ju träsmak bara efter nåt mil, nej tacka veta jag Svenska sköna mjuka stolar som man sitter i (istället för Tyska stolar som man sitter på)!

Men till TS då: Kolla upp SAAB 9-3SS 1,9TTID, skapligt med kraft i den och går rätt så snålt, och så sitter man ju skönt dessutom. wink

+1! Både Saab & Volvo är överlägsna på den punkten, efter ca 40 min så har jag ont men det är ju individuellt om man vill sitta mjukt eller hårt.

Du sade det själv, det är individuellt om man vill sitta mjukt eller hårt. Ur min, eller min ryggs, synvinkel är tyskar överlägsna eftersom den får bättre stöd. Svenska mjuka stolar ger ryggont, även om det i båda fallen är bilar man kan sitta långt och länge i.

Någon skrev att man sitter på tyska stolar och i svenska, och det illustrerar problemet utmärkt. En mjuk stol sjunker man ned i, stolen viker sig för kroppen. Säger sig självt att man inte får något stöd för behövande delar av ryggen då, men en tysk stol sitter man på; Stolen är naturligtvis inte stenhård utan viker sig lite för kroppen men de "svaga" delar av kroppen som behöver stöd får så.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

fotograf
119 Inlägg
27 maj 2010
#38
bmw 5-serie med m-sport.. bättre bil är svårt att hitta!


371 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#39
Jo, det är ju helt klart upp till en själv vilken typ av stolar man gillar. Om man ska ha bmw så är komfort/sportstolar iaf ett måste om man inte vill ha en träpall i sin dyra bil tongue


cheffer skrev:
TS: Ändra rubriken lite och ta bort gubbräser då det inte är någon räser han vill ha utan en snålare bil med liten motor och bra komfort wink

Har fixat det nu! Trodde det var underförstått att en gubbräser var slö big_smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Smålänning
7 883 Inlägg
27 maj 2010
#40
Mercedes C200 CDI 09-10, snygg modell, bra storlek och liten dieselmotor med automat smile

Eller Saab 9-3 SS TID, rätt sköna dieslar och samma storlek som mercan.

Eller varför itne en S40 drivE... Slö som attan, men fart va ju itne viktigt smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök